Júlia, Rita
13 °C
26 °C

Harminckétmilliárdért épül az új M3-as

2010.01.22. 11:20
A Colas Hungária vezette konzorcium építheti az M3-as autópálya Nyíregyháza és Mátészalka közötti szakaszát – jelentette be pénteken a NIF. Az állami sztrádaberuházó által kiírt kivitelezői tendert kilométerenként nagyjából egymilliárdos ajánlattal nyerte a Strabagot és Közgépet is tagjai között tudó konzorcium.

A közbeszerzési eljárás eredményhirdetése értelmében a jövő év végére készül el az M3-as autópálya Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakaszának első, a szabolcsi megyeszékhelyet Mátészalkával összekötő része. A 33,8 kilométeres kétszer kétsávos gyorsforgalmi utat a C-S-K-K 2009 konzorcium építheti, a konzorcium vezetője a Colas Hungária Zrt., tagjai: Strabag Építő Zrt., Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt., valamint Kelet-Út Kft.

A győztes pályázó nettó 32 milliárd (egészen pontosan 31 999 386 307) forintért vállalta a munkát, amely az út és három csomópont megépítését jelenti. A beruházást európai uniós támogatással, a közlekedési operatív program részeként valósítják meg.

A következő lépés a sztráda folytatása lesz nagyjából 11 kilométeren Mátészalka és Vásárosnamény között. Ennek kivitelezőjét később jelölik ki, ugyanis változtak a beruházás tervei. Korábban, amíg ppp-konstrukcióban készültek megépíteni az utat, kétszer egysávos autóútban gondolkodtak (bár a műtárgyakat a majdani teljes szélességre tervezve építették volna).

A becsült forgalmi adatok szerint legkorábban 2017 körül lett volna indokolt az, hogy végig autópálya épüljön. Mátészalka térségében ugyanis az utat nagyrészt használó nemzetközi tranzitforgalom egy része az M3-ast elhagyva, a 49-es főúton (illetve a majdani M49-es gyorsforgalmin) a román határ felé közlekedik.

A múlt év végén azonban kiderült, hogy mégis uniós támogatással épül az út. Ezután, novemberben Veres János volt pénzügyminiszter – egyébként szabolcsi országgyűlési képviselő – egy különös módosító indítvánnyal elérte, hogy végig autópálya-kiépítettségben épüljön meg az út. A módosítás a becslések szerint nagyjából harminc százalékkal növeli a költségeket, másrészt így egyelőre nem tudni, hogy azon a szakaszon mikor kezdődhet az útépítés.