Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

Botrányból botrányba tántorogtunk

2010.01.23. 09:17 Módosítva: 2010-01-23 09:17:59
A múlt héten kirobbant PPO-botrány elcsendesedett, jött a MÁV kevesebbeket érintő, ám milliárdos nagyságrendű autóflottaügye. A tőzsdék mélyrepülésbe váltottak a hét második felében, öt nap alatt öt forintot drágult az euró. A vagyonadó-kalkulátor megjavult, a cégvilágban csődöket és fúziókat is hozott a mögöttünk hagyott hét.

Főhet a jegybanki monetáris tanács tagjainak feje. Jövő hétfőn kamatdöntő ülést tartanak, és bár az előzetes várakozások szinte egyhangúan arról szólnak, hogy 0,25 százalékponttal 6 százalékra viszik le az alapkamatot, a forint árfolyamának eheti alakulása megnehezítheti a döntést. A hét második felére ugyanis a nemzetközi piacokon általánossá vált a pesszimista hangulat, amit a tőzsdék, valamint a feltörekvő piaci valuták, köztük a forint igencsak megsínylettek.

Lenne teli bukszám

Az euró ára így a hét eleji 267 forint körüli szintről már csütörtök délelőttre 272 forint fölé emelkedett, majd péntek estig 270 és 272 forint között váltakozott. A hazai devizahitelesek többségét persze nem ez, hanem a svájci frank árának számukra szintén kedvezőtlen változása keseríthette el: az alpesi pénz ára 181 forint körüli szintről 184 forint fölé kúszott, a dollár árfolyama pedig 193 forint fölé emelkedett.

A tőzsdék globális gyengüléséből sem maradt ki Budapest, pénteken már több mint két százalékos mínuszban zárt a pesti részvényindex - amely majdnem ezer ponttal marad el az előző pénteki zárásától -, és az OTP ára visszaesett a lélektaninak számító 6000 forint alá.

A BUX és a vezetõ részvények árfolyamának változása
  3. heti záró 2. heti záró
BUX 21 667,39
22 510,2
OTP 5825 6060
Mol 18 000  18 600
Richter 41 000  42 945
Magyar Telekom 765
735

A bankpapíroknak az sem tudott lendületet adni, hogy a Merrill Lynch a hét közepén ismét növelte célárfolyamot, amely így már lényegében hétezer forintnál jár. Sőt, a befektetőket az sem hozta lázba, hogy a banknál megszűnhet az ingyenes utalás, amit most úgy kommunikálnak, hogy egyelőre díjmentes marad, ami most is díjmentes.

Nékem egy kis pénzt itt lent

A benzin ára viszont nem emelkedett, hanem idén először csökkent, szerdától literenként 2 forinttal tankolhatunk olcsóbban, bár az adótartalom miatt még így is sokkal drágábban, mint a környező országokban. Nem is csoda, hogy a magyar versenyképesség csak nem akar tartósan javulni, sőt, most megint romlott egy kicsit. Ahogyan romlottak a jövedelmi viszonyaink is; a héten statisztikailag is bebizonyosodott, amit egyébként is érzünk: a fizetésünk egyre kevesebbet ér, igaz, a nők viszont egyre többet keresnek.

A romló versenyhelyzet ellenére a befektetők még mindig szeretik az országot. A héten egy újabb autóipari nagyberuházó érkezését valószínűsítette a Napi Gazdaság, míg az Electrolux már hivatalosan is bejelentette nyíregyházi ötmillió eurós fejlesztési tervét. És szintén a keleti régiókban, Szerencsen, épülhet az évek óta ellenzett, sok vitát kiváltott szalmaerőmű, miután a bíróság jogerősen jóváhagyta a Hujber Ottó nevével fémjelzett cég építési engedélyét.

Építnék házat, benne öt szoba lenne

Pedig a vállalkozások távoltartására csodálatos eszköznek tűnik az új vagyonadó, amellyel, írtuk meg a héten, a cégek is pórul járnak. Ettől függetlenül egyébként is hiány lehet a fővárosban egyes lakástípusokból, bár a tetőtéri lakások hiánya miatt nem az adóhivatal tehető felelőssé - amely egyébként meglepően gyorsan és készségesen eleget tett az adatvédelmi ombudsman kérésének, és korrigálta a honlapján lévő vagyonadó-kalkulátort -, hanem az, hogy a lakóközösség, legalábbis a beruházók szerint, néha túl sokat kér a tetőtér beépítéséért.

Az építőipar egyébként az öntudatos lakóközösségek nélkül is válságos időket él át, tavaly hatalmas mértékben megugrott az ágazatban a fizetésképtelenné vált vagy tulajdonosai által bezárt cégek száma. Persze az egész magyar gazdaságban nagy cégbedőléseket hozott a válság, sőt, nemcsak nálunk. A héten jelent meg ugyanis a hír, hogy az Opel elküld 8300 embert, míg legnagyobb ázsiai légitársaság is csődvédelmet kért (valamint létrejött a mögöttünk hagyott napokban a világ legnagyobb csokigyártója).

Ha én egyszer meggazdagodom

Az elmúlt napokban elülni látszik a múlt héten kirobbant PPO-botrány, bár a hét elején még jelentek meg újabb hírek az ügyfeleit érdemi előzetes értesítés nélkül lehúzó cégről. Így a Gazdasági Versenyhivatal is bejelentette, hogy vizsgálatot indít a vállalkozás ellen, míg a Pannon azt közölte, hogy - az állami sztrádakezelőhöz hasonlóan - szerződést bont a PPO-val.

A PPO mellett az energiahivatal is bukott egyet a héten, pert vesztett ugyanis az Emfesz eladása körüli szövevényes történetben, a bíróság egyetértett azzal a beadvánnyal, hogy a magyar hatóság túl gyorsan járt el az ügyben. A hét igazi vesztese azonban a MÁV, pontosabban annak menedzsmentje lehet: a héten megtudtuk, hogy a vasúttársaság tavaly április óta szerződés nélkül használja több mint 1100 járműből álló lízingelt gépkocsiparkját, és fizet azért évi 1,65 milliárd forintot. A MÁV nem is tagadta, hogy lejárt a szerződés, bár állítólag szóban megállapodtak a szerződés meghosszabbításáról (ezt azonban a közbeszerzési jog nem tenné lehetővé), míg a minisztérium egyelőre tájékozódik. Meglepődnénk, ha az ügy ennyivel lezárulna.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?