Gyöngyi
6 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Feltámadnak az Ikarus buszok

2010.02.11. 10:48
Heteken belül megkaphatja a gyártáshoz szükséges engedélyeket az új Ikarus autóbuszcsalád – írja a Figyelő. Egy Auto Rad Controlle Kft. nevű cég kezd Ikarus névvel buszgyártásba, közösen a márkatulajdonossal.

A Figyelő cikke szerint Mátyásföldön, abban az ipari parkban fogják gyártani, ahol a márka híres fővárosi üzeme, az „Ikarus Egyedi” is működött. Ám ezeknek a járműveknek az emblémán kívül már nem sok közük lesz a hajdani „szárnyas” buszokhoz.

A típusok gyártására és értékesítésére a szigethalmi Auto Rad Controlle (ARC) Kft. és az Ikarusbus Kft. 2009 szeptemberében hozott létre egy 5 millió forint jegyzett tőkéjű céget, a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-t. Az ARC-t még 1989-ben alapította a Csepel Autógyár és egy gépjárműjavító kisszövetkezet főleg az Ikarus és más márkák alkatrész-kereskedelmére, autóbuszok felújítására.

A cég volt ikarusos szakemberekből áll nagyrészt, sokuk a gyakori szervizelésre szorult buszok „gyógyításával” kezdte a szakmát. Eleinte az ARC saját fejlesztése is a „hozott anyagra”, a hajdani 400-as Ikarus tökéletesítésére, rekonstrukciójára épült. A honlap szerint a cég 2005-ben vágott bele saját típusok fejlesztésébe és gyártásába. Eddig három, teljesen egyedi, alacsonypadlós, szóló és csuklós típust fejlesztett ki.

Az ARC-nek 2008 júniusa óta három magánszemély – Liptai Árpád László, Szász Károly István és Bíró Marina – a tulajdonosa, árbevétele abban az évben 1,1 milliárd forint, adózott eredménye 70 millió forint volt. Az Opten cégtárából megtudhattuk: közülük Szász és Bíró vesz részt a Magyar Autóbuszgyártó működtetésében is (egyébként mindhárman tulajdonosai a Lanta-Consulting nevű, szintén buszipari érdekeltségű cégnek).

A Széles Gábor nevével fémjelzett Műszertechnika Holding tulajdonában lévő Ikarusbus a márkát apportálta, s ezzel kisebbségi tulajdonrészt szerzett. Az újkori Ikarus-konstrukciókat itthon és a környező országokban szeretnék eladni, továbbá olyan országokban, ahol még emlékezhetnek a márkára: a FÁK-térségben és Észak-Afrikában – olvasható a Figyelőben.