A bankok a hitelezésben szabálytisztelőbbek, mint a tájékoztatásban

2010.02.16. 17:31
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete tíz hitelintézetnél végzett fogyasztóvédelmi célvizsgálatot az elmúlt időszakban. A tájékoztatásra vonatkozó szabályok megsértése miatt több bank bírságot kapott, a hitelezési gyakorlat alapvetően megfelel a fogyasztóvédelmi elveknek.

Binder István, a PSZÁF szóvivője elmondta: a célvizsgálatok a pénzügyi szolgáltatók egyes - a hitelintézeti és tőkepiaci törvény által meghatározott - ügyféltájékoztatási kötelezettségének ellenőrzésére, a lakossági hitelezés előzetes ügyféltájékoztatási és fogyasztóvédelmi elveiről szóló felügyeleti ajánlás alkalmazására, illetve az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) előírása szerinti ügyféltájékoztatási feladatok vizsgálatára terjedtek ki.

A felügyelet korábbi ajánlásának alkalmazásával kapcsolatban megállapította: a 10 vizsgált hitelintézet, s további 36, a felmérésbe vont pénzügyi intézmény hitelezési gyakorlatát alapvetően a megfogalmazott fogyasztóvédelmi elveknek megfelelően alakította ki.

A jelzáloghitelezés témájában megfogalmazott uniós kódexhez a piaci szereplők döntő többsége még nem csatlakozott. A lakossági hitelezés szabályait meghatározó, 2010-től hatályos Magatartási Kódexet azonban mind a 10 vizsgált hitelintézet aláírta, ezzel vállalták, hogy az említett uniós elvárásokat is teljesíteni fogják, a hiányosságok így hamarosan rendeződni fognak.

A Magatartási Kódex a felügyeleti ajánlás számos elemét átvette, vagy a közeljövőben jogszabályi formában válik kötelező érvényűvé. Így a vizsgálatban ezzel kapcsolatban feltárt kisebb eltérések, hiányosságok a jövőben fogyasztóvédelmi hatósági eljárás keretében végzett ellenőrzéssel számon kérhetővé válnak - mondta a szóvivő.

Az ügyféltájékoztatási kötelezettség teljesítését vizsgálva a felügyelet a helyszíni vizsgálatok során több esetben azt állapította meg, hogy az ügyfelek fogadására szolgáló helyiségekben - a törvényi előírások és a fogyasztóvédelmi elvárások ellenére - nem található meg az üzletszabályzat, vagy nem a hatályos változatot helyezték ki. Több bankfiókban sérültek az OBA által előírt tájékoztatási szabályok is. Mindez jelentősen gátolja az ügyfelek tájékozódási lehetőségét.

Az ügyfelek tájékoztatására vonatkozó jogszabályok megsértése miatt a felügyelet - közzétett határozatainak megfelelően - az Erste Bankot és az MKB Bankot 3-3 millió forint, a Budapest Bankot és a Raiffeisen Bankot 2-2 millió forint felügyeleti bírság megfizetésére kötelezte, továbbá elrendelte fiókhálózataik belső ellenőrzésük általi felülvizsgálatát a hiányosságok rendezése, megelőzése érdekében.

Egyes kölcsönszerződéseket a pénzügyi intézmények az átlagos fogyasztói tájékozottsághoz mérten nem egyértelműen, illetve egyediesített szövegezéssel fogalmaztak meg, ami jelentősen megnehezíti a szerződések értelmezését az ügyfelek számára - mondta Binder István. A felügyelet kötelezte az érintett hitelintézeteket arra, hogy az előírásoknak haladéktalanul tegyenek eleget, s a szerződéseiknél a kifogásolt rendelkezéseket pontosítsák.

A szóvivő hangsúlyozta: a felügyelet a fogyasztóvédelmi célvizsgálat során feltárt hiányosságok megszüntetését, valamint a meghozott határozatok végrehajtását utóvizsgálat keretében ellenőrizni fogja.