Lezárult egy 2006-os sztrádatender

2010.02.17. 17:04
Jogosan zárta ki egy kivételével az összes pályázót az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa szakaszára kiírt kivitelezői tenderen az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. a héten született első fokú bírósági ítélet szerint. A döntéssel közelebb kerülhet az ország az útszakaszra igényelt nagyjából negyvenmilliárd forintos uniós támogatáshoz.

Megerősítette első fokú ítéletében a Fővárosi Bíróság a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. 2006-os döntését – értesült lapunk. A NIF az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa szakaszára írt ki kivitelezői közbeszerzési eljárást, amelyről az ajánlatok érvénytelensége miatt lényegében valamennyi pályázót kizárta. A hat ajánlattevőből első körben ketten maradtak versenyben, ekkor újraértékelték a pályázatokat, majd több mint egy hónapig tartó huzavona és az eljárás kétszeri felfüggesztése után hirdették ki a végleges eredményt.

A győztes a legalacsonyabb, érvényes ajánlatot adó, Porr–Viadom–Terrag–Asdag alkotta PVT–M7 konzorcium lett, ám a döntést az érvénytelenné nyilvánított ajánlatok benyújtói közül többen megtámadták. A jogorvoslati kérelmek közül a Közbeszerzési Döntőbizottságnak egynek, a Vegyépszer által benyújtottnak adott igazat, és a NIF-et elmarasztaló határozatot hozott.

Az állami sztrádaberuházó – amely döntései ellen rendszeresen kérnek jogorvoslatot a pályázók, ám ezeket jellemzően már a Közbeszerzési Döntőbizottság elutasítja – ezt követően fordult bírósághoz, hogy ott megerősítést kapjon: az általa műszaki okok miatt érvénytelennek minősített ajánlatok műszakilag valóban alkalmatlanok voltak. A bíróság független igazságügyi műszaki szakértő szakvéleményét kérte ki, ami alátámasztotta a NIF álláspontját: az érvénytelennek nyilvánított Vegyépszer-ajánlat nem volt megfelelően kidolgozott, ráadásul egyes javaslatai ütköztek az ajánlati dokumentációban szereplő elvárásokkal.

A bírósági ítélet nemcsak a NIF számára fontos erkölcsi siker – az utat ugyanis már 2008 nyarán átadták, bár a győztes konzorcium magyar tagja, a Viadom időközben becsődölt –, hanem komoly pénzügyi jelentősége is van. Az M7-esnek erre a szakaszára ugyanis – mint 2007-2013-as uniós nagyprojektre – nagyjából negyvenmilliárd forintnyi uniós támogatást kért Magyarország. A nagyprojekt támogatásáról eddig nem döntött Brüsszel, várható, hogy egy, a beruházást jóváhagyó ítélet felgyorsíthatja a döntési eljárást.