Mária
0 °C
3 °C
Index - In English In English Eng

Brüsszelben támadják a Malév újraállamosítását

2010.03.01. 12:16 Módosítva: 2010.03.01. 12:25
Életképtelennek látja a Malévot egyik legnagyobb konkurense, a Wizz Air, szerintük a mostani államosítás törvénytelen, de a működéshez további állami támogatásra, adóforintokra lesz szükség. A diszkont légitársaság Brüsszelhez fordul.

Azonnali vizsgálatot kezdeményez Brüsszelben az Európai Bizottságnál a Malév újraállamosítása ügyében a Wizz Air - jelentette be a társaság. A diszkont légitársaság szerint az ügylet jogszerűsége megkérdőjelezhető, valójában egy újabb, az uniós jog által tiltott látványos állami támogatásról van szó, ezúttal 90 millió euró értékben.

A Wizz Air szerint aggasztó, hogy az állam adófizetői forintokat költ egy olyan "befektetésre", aminek nincs gazdasági racionalitása, hiszen a piacon senki nem látta értelmét, hogy beszálljon a Malévbe. Ugyanakkor a magyar államnak, hamár nem támogatja, legalább tiszteletben kellene tartania a versenyjogot, nem megsérteni azt: az állami támogatás pedig diszkriminál, egyértelműen megzavarja a vesenyt, és nem jár semmilyen előnnyel az utasok számára sem.

A Wizz Air szerint a Malév nem életképes: a magyar kormánynak a belga és a svájci példából kellene tanulnia, ott ugyanis az európai versenyjogi előírások tiszteletben tartásával hagyták csődbe menni a nemzeti légitársaságokat, majd az átmeneti visszaesés után segítették az érintett repterek forgalmának újraépítését. A Wizz Air szerint a Malév újraállamosítása nem oldja meg a légitársaság helyzetét, egyszeri átmeneti segítséget jelent, miközben látható, hogy a későbbiekben is szükség lesz még adóforintokra. Ehelyett a most a Malévba ölt pénz segíthetne a légitársaság szükségszerű csődje következményeinek enyhítésében is.

Az Index már több cikkben jelezte, nehéz lesz az államnak olyan megoldást találnia, amivel az elmúlt években rendre veszteséges, több tízmilliárdos adósságállományt felhalmozó céget jogszerűen mentheti meg. A Travel Service nevű, prágai székhelyű, de Magyarországon is üzemelő chartercég már előre jogi szakvéleménnyel készült az ügyben, megállapítva, hogy az állam nem tud az uniós jog megsértése nélkül szerepet vállalni a cégben.