Folytatódik a pelenkaháború

2010.03.01. 07:49
A piacból egyre nagyobb részt kihasító saját márkás termékek, mint a Drogerie Markt Babylove termékcsaládja ellen jelentős árcsökkentéssel harcolnak a gyártók: a Pampers 10-20 százalékkal csökkentette árait, a Libero is a nyakában liheg. A saját márkásoknak kisebb a mozgástere, szakértők szerint az árháború pedig folytatódik.

A pelenkapiacon átlagosan 8-12 százalékkal csökkentették a prémium márkák árait a Pamperst és a Liberót forgalmazó cégeknél. Lapunk információja szerint a harmadik nagy szereplőnél, a Huggiesnál is voltak jelentős kedvezmények, ugyanakkor Medve Csilla, a cég marketingmenedzsere közölte velünk: a hazai piacon 6 százalékos részesedéssel rendelkező vállalat nem száll be az árháborúba. A Napi úgy tudja, hogy a nagy árcsökkentésbe még novemberben fogott a Pampers forgalmazója. Az árháborúnak Janky Gyöngyi, a Procter & Gamble vállalati kapcsolatok menedzsere szerint az az oka, hogy az utóbbi egy év gazdasági válságának következményei hatottak a fogyasztók szokásaira és vásárlásaik gyakoriságára, valamint a vásárolt termékek összetételére is. Egyre többen átgondolják vásárlási döntéseiket, ők pedig forgalmazóként igyekeznek alkalmazkodni a piaci változásokhoz. Több piaci szereplő is megerősítette, hogy a jelentős árcsökkenés nem hazai jelenség, hanem külföldről indult.

Ismerje meg a pelenkapiacot!

Iparági becslések szerint Magyarországon a pelenkaforgalom értéke évi mintegy húszmilliárd forint, ez 370-380 millió pelenkát jelent.

A Pampers, a Libero és a saját márkák súlya együttesen 80-90 százalék a piacon, amelyre a nyugat-európaihoz hasonló fejlettség jellemző. Elterjedtek a légáteresztő, rugalmas pelenkák, sokan veszik a prémium márkákat. A piacon két nagy szegmens különíthető el: a nyitott oldalú, tépőzáras termékeké, valamint az összehegesztett, úgynevezett bugyipelenkáké. Ez utóbbi jelenléte sokkal meghatározóbb Nyugat-Európában, mint nálunk: ott 8-9 százalékban adnak el ilyen termékeket, míg nálunk 99 százalék a tépőzárasok súlya.

Az ár csökkentésében szerepet játszott az a törekvés is, hogy megőrizzék piaci részesedésüket a kedvezőbb árú saját márkás termékekkel szemben, amelyek jelenleg 30-35 százaléknál tartanak. Az ilyen termékek forgalmazóinak többsége ugyanis nem akar, illetve nem tud túl sokat engedni az árakból, így ők lehetnek az árháború nagy vesztesei. A népszerűbb, saját márkás termékek forgalmazóinál ugyanakkor elképzelhető a jövőben kisebb árcsökkentés, ha pozícióikat tartani akarják. Ez várható a Drogerie Marktnál is, a cég ugyanis meghatározó mértékben van jelen a saját márkás termékek piacán Babylove pelenkájával - tudtuk meg Bokor Ritától, a társaság szortiment menedzserétől.

A Pampers termékek ajánlott fogyasztói ára az utóbbi fél évben átlagosan 10 százalékkal csökkent, ezen belül a maxi méretű, 7-14 kilogrammos gyerekeknek készülteknél 20 százalék a mínusz. Ezzel párhuzamosan a nagyjából 5-8 százalékkal drágább Libero pelenkák ára is lefelé indult. Egyelőre nem látszik az árháború vége, piaci vélemények szerint újabb lépések következhetnek.