Tízmilliárdot bukhat az ország az M43-ason

2010.03.09. 07:30
Tízmilliárd forint támogatási pénzt akar megvonni az Európai Bizottság Magyarországtól, mert állítása szerint olyan összeg után is kért támogatást, ami tiltott. Az ügy egyelőre egyedüli, de a hasonló elszámolású projektek összértéke több száz milliárd forint.

Tízmilliárd forint támogatást akar megvonni az Európai Bizottság Magyarországtól – írja a Napi Gazdaság. Az M43-as autópálya építéséhez kapcsolódó támogatásoknál a magyar hatóságok az áfát is az elszámolható költségek közé sorolták, holott ez a bizottság szerint ellentétes a szabályokkal.

A teljes autópálya-szakasz összesen 33,6 kilométer hosszú és a projekt teljes költsége 85,12 milliárd forint, az elszámolható költségeknek pedig 85 százalékát adja a támogatás. A szakaszon három ütemben folynak a munkák, a pálya az idén őszre készül el.

Szabályértelmezősdi

A szabályok szerint az unió kohéziós alapjának terhére nem lehet olyan támogatásokat elszámolni, amelyek visszaigényelhető áfát tartalmaznak. Ez alapvetően teljesen logikus, hiszen az áfa a beruházó számára csak egy likvid tétel, s ha erre az összegre is kiterjedne a támogatás, akkor az automatikusan felszorzódna az áfa mértékével, miközben a tényleges költség változatlan marad.

A magyar állam azonban abból indult ki a támogatási konstrukció megalkotásakor, hogy a Nemzeti Infrastruktúra (NIF) Zrt. sem visszaigényelni, sem áthárítani nem tudja az áfát. Mivel a társaság mint beruházó ténylegesen viseli az áfa terhét, azt el lehet számolni a támogatás megállapítása során.

A NIF ennek tükrében nyújtotta be a támogatási kérelmet 2008. december 3-án. A bizottság szerint azonban az áfa közvetetten ugyan, de mégis áthárul másra, hiszen azt a díjak formájában az autópálya használói viselik. Ez azt jelenti, hogy a beruházás során felmerült áfa előbb-utóbb mégiscsak visszaigényelhető, még ha Magyarországon az autópálya építtetője és fenntartója más cég.

Törvényszék előtt

A bizottság határozata szerint a beruházás áfatartalma nem számolható el költségként, így azután nem is jár támogatás. Magyarország azonban az unió törvényszéke előtt megtámadta a határozatot. A folyamat jelenleg az írásbeli eljárásnál tart.

A szakasz teljes költsége 85,12 milliárd forint, amelyből 80,54 milliárd forint számolható el, ebből a támogatás 49,88 milliárd forint. A bizottság álláspontja alapján a teljes, 85,12 milliárd forint költséggel szemben az elszámolható költség mindössze 64,44 milliárd forint. A támogatás ennek alapján 39,87 milliárd forint, ami tízmilliárd forinttal kevesebb, mint a NIF által kiszámított összeg.

Több ilyen projekt van

A Napi információi szerint a bizottság egyedül ezzel a projekttel kapcsolatban fogalmazott meg kifogásokat, a többi nagy beruházással kapcsolatban nem - legalábbis egyelőre. Az infrastruktúra-fejlesztéseknél az M43-aséhoz hasonló sémát alkalmazta Magyarország, vagyis több projekt esetében is az áfával növelt beruházási összeget vette a támogatás alapjául.

A teljesség igénye nélkül ebbe a körbe tartozik az M0-ás déli szektorának vagy az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közti szakaszának építése. A körgyűrűnél a beruházás teljes költsége 111 milliárd forint, az M7-es szakaszánál pedig 62 milliárd forint a NIF kimutatása szerint. Vagyis a kieső támogatás csak ennél a két projektnél néhány tíz milliárd forint lehet.

Kérdés, mit akar tenni a bizottság. Ha a bíróság - adott esetben néhány éves átfutás után - Magyarországnak ad igazat, ugyanezen az alapon valószínűleg nem kezdi el firtatni a többi beruházást. Ugyanakkor ha a bizottság véleményét osztja majd a törvényszék is, elképzelhető, hogy Magyarországnak hatalmas összegeket kell majd visszafizetnie. Csak a közlekedés fejlesztéséhez kapcsolódó projektek több száz milliárd forint értékűek, a támogatás áfatartama így sokszor tízmilliárd forint lehet.