Stabil a fesztiválpiac

2010.05.17. 08:26
Ami biztosan nem zuhan össze idén sem, az a fesztiválpiac, még úgy sem, hogy a kutatók csökkenő elkölthető jövedelmet látnak a fogyasztóknál. A Sziget Kft. a piacot még egy rendezvénnyel fejeli meg.

Bár a kutatók szerint idén a fogyasztás a 2009-esnél is jobban eshet, úgy tűnik, a fesztiválpiac nem veszít lendületéből. Annak ellenére, hogy - mint néhányan állítják - a programokban alig van újdonság és a szervezők visszafogottsága is érződik. Se jobban, se rosszabbul nem áll a magyar fesztiválpiac legnagyobb márkáit magáénak tudó Sziget Kft. csapata az idei fesztiválok szervezésével, mint a korábbi években. Látványos, nagy problémák nem nehezítik az előkészületeket - mondta a Napi Gazdaságnak Gerendai Károly, a Sziget Kft. ügyvezetője. Idén a cég rendezvényeinek sorát egy új esemény, a StarGarden nyitja a Népstadion kertjében június 4-5-én. Míg a Sziget, a Balaton Sound, a soproni Volt Fesztivál vagy a marosvásárhelyi Félsziget elsődleges célközönsége a 18-25 éves korosztály, addig a StarGarden a 40-60-asokat veszi célba. A "szigetesek" azért nyitottak, mert Gerendai szerint a fiatalok számára túlkínálat mutatkozik, míg az "érettebb" korosztályban komoly kielégítetlen kereslet van a lazulós rendezvények iránt - ráadásul e korcsoport a legfizetőképesebb. Napi tízezer fizető néző esetén a StarGarden már nem lesz veszteséges.

Az idén "felnőttkorba" lépő, tizennyolcadik Sziget Gerendai szerint nem fáradt el, mint mondta: több nagy fesztivál akad világszerte, amely negyvenen túl is virul. Ennek alapján a Sziget előtt is hosszú idő állhat. A kft. rendezvényei közül a legnagyobb kihívást a marosvásárhelyi Félsziget megszervezése jelenti, mivel ez az egyetlen határon túli eseményük, valamint az eltérő kultúrából adódó problémák leküzdése is izgalmas feladat - mondta Gerendai, aki szerint a rendezvény nem teljesít rosszul, de nem mindig hozza az elvárt nézőszámot. Idén a fesztivál kezdetét a korábbiakhoz képest néhány héttel kitolták, mert nem akartak szembe menni a focivébével. Ugyanez Magyarországon nem okoz problémát, a Volt Fesztiválnak és a Balaton Soundnak ugyanis már kialakult közönsége van, ezért ezeket nem veszélyezteti a foci, így időpontjukon nem igazítottak.

Gerendai az őszi önkormányzati választások után sem számít rendezvényeik szempontjából változásra. Eddig is konszenzus volt a pártok között fesztiválügyben; várhatóan a fővárosban sem változik a Sziget megítélése. Az egyetlen veszélyt Gerendai a szélsőjobb térnyerésében látja, mondván: nekik túl sokszínű és multikulturális lehet a Sziget.

Veszprémi Ünnepi Játékok

Nem vár csökkenést a látogatók számában Mészáros Zoltán, a Veszprémi Ünnepi Játékok Kft. ügyvezetője. Az időarányos értékesítés a tavalyihoz hasonlóan alakul, a jegyek mintegy 50 százalékát azonban jellemzően az utolsó egy hónapban adják el; 2009-ben 13 ezren látogattak el a veszprémi fesztiválra. A gazdasági kockázatok, illetve a szponzorációk tavalyi megcsappanása után idén egy nappal rövidebb lesz a változatlanul prémium profilú rendezvény. A csaknem 140 millió forintos költségvetés megfelel az egy évvel korábbinak, az összegből a jegybevételek 35, az állami támogatás 32, az önkormányzati 22 millió forintot jelent, a szponzori támogatások pedig a szervezők reményei szerint elérik a 40-45 millió forintot, amihez listaáron számolva mintegy 60 millió forint értékű (nem pénzbeli) médiatámogatás is kapcsolódik.

Hegyalja Fesztivál

A teljes fesztiválpiacon az látszik, hogy a programkínálatban nincs annyi érdekesség, mint tavaly, minden nagy fesztivál szervezői óvatosabbak a válság miatt - mondta lapunknak Bukovinszky Béla, a Hegyalja Fesztivál szervezője. A gazdasági környezet a fesztiválpiacon is tisztulást, átrendeződést hoz, a kisebb rendezvények megszűnnek vagy még kisebbé válnak, emellett a korábbi éveknél erőteljesebben jelen lévő tematizálódás is megfigyelhető. A Hegyalja tavaly rekordszámú látogatót fogadott, több mint 70 ezren vettek részt a rendezvényen, a szervezők idén is hasonló létszámot várnak. A helyszínen váltott napijegyek ára csupán nyolc százalékkal nőtt (más nagyobb fesztiválon a legkisebb növekedés is 20 százalék), a helyszínen vásárolt bérletek ára pedig 22 százalékkal lett magasabb.

Szegedi Ifjúsági Napok

A Szegedi Ifjúsági Napok (SZIN) szervezői a 61 ezres tavalyi látogatószám elérésére számítanak idén. A SZIN jegyárai valamelyest növekedtek, azonban március végéig a 11 900 forintos tavalyi áron kínálták a bérleteket. Áprilistól a hetijegy 14 900 forintba kerül, ami 5 százalék drágulás, a helyszínen pedig 17 900 forintot kell majd fizetni. Az elővételes napijegy ára minimálisan csökkent, a helyszíni ára pedig nem változott - tudtuk meg Dömény Ágnestől, a Szegedi Ifjúsági Ház Nonprofit Kft. pr- és marketingmunkatársától. A SZIN idén 200-220 millió forintból gazdálkodik, ami a tavalyinál jóval feszesebb kereteket jelent.

Budapesti Nyári Fesztivál

Évről évre emelkedő tendenciát mutat a Budapesti Nyári Fesztivál látogatószáma - mondta a Napinak Tóth Alexandra, a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. sajtóreferense. Az önkormányzati cég finanszírozása 30 százalékban önkormányzati, 20 százalékban pályázati forrásból valósul meg, a jegybevételek pedig a költségvetés felét adják.