Erik, Alexandra
8 °C
18 °C

Egyre nehezebben fizetjük a villanyszámlát

2010.05.19. 07:48
Több tíz milliárd forint a szolgáltatók kintlévősége a be nem fizetett áramdíjakból, ráadásul az összeg folyamatosan gyarapodik. A lakossági és a céges fogyasztók is küzdenek a villanyszámlával.

Pontos számot nem tudok mondani, de cégünknek több tíz milliárd forint kintlévősége van az áramdíjak elmaradásából - mondta a Napi érdeklődésére Kutas István, az E.On Hungária Zrt. szóvivője. A hátralék bővül, és egyre inkább "korosodik" a követelésállomány, azaz bizonyos esetekben már esély sincs a behajtásra - írja a Napi Gazdaság.

A háztartási és ipari fogyasztók között egyaránt megfigyelhető a jelenség, azonban a szabadpiacon az E.On igyekszik kiküszöbölni a kintlévőség további növekedését, például a szerződni kívánó cégek szigorúbb partnerminősítésével. Területileg nincsenek nagy különbségek. A válság hatásaként 2009-ben az észak-dunántúli régióban az átlagosnál nagyobb volt a növekedés a nemfizetésben - mondta Kutas.

Ugyancsak komoly tételt jelentenek a társaságnak az áramlopások, amelyek a cégnek évente 14 milliárd forint kárt okoznak. Számos, sok áramot fogyasztó vállalkozás, például pékség vagy wellness-szálloda épít az ingyen vételezett villamos energiára; az ilyen esetekben a gyanúsan alacsony fogyasztás kelti föl a szolgáltató figyelmét. A rosszabb anyagi körülmények között élő lakossági fogyasztók között is előfordul a probléma, de értek már tetten lopott árammal medencét, utat fűtő luxusvilla tulajdonost is - fogalmazott az E.On szóvivője, aki szerint az áramlopás minden esetben nyomot hagy és bizonyítható.

Gigászi elmaradásokról nem tudok beszámolni, de kismértékben bővül a hátralékállomány - tudtuk meg Boross Norberttól, a német RWE-EnBW többségi és az állami MVM Zrt. tulajdonában álló Elmű és Émász Zrt. szóvivőjétől. Olyan esetekben, amikor az áramdíjjal tartozó ügyfélnek van fizetési készsége, akkor általában piaci eszközökkel - például részletfizetéssel - kezelhető a probléma. Vannak olyan fogyasztók is, akiknek minimális a jövedelmük vagy egyáltalán nincs bevételük, ez pedig már szociálpolitikai kérdés is, de esetükben is vannak olyan eszközök, amelyekkel csökkenthető a probléma (az energia-tanácsadás, a közműszámla önkormányzati jóváírása közmunkaprogramban).

Az áramot lopó fogyasztók között nőtt ugyan a rossz szociális körülmények között élők aránya, de az igazi gondot azok a vállalkozások jelentik, amelyek - az elmúlt évek csökkenése után ismét növekvő számban - az ingyen vételezett áramra települnek - fogalmazott Boross, aki szerint mára szinte önálló iparág épült ki erre. Az is gondot okoz, hogy a vállalkozások egy része a három hónapos behajtási határidő előtt megszűnik. A jogosulatlanul vételezett áramhoz kapcsolódó kintlévőségeknek 70 százalékát tudja a szolgáltató végül behajtani - mondta a szóvivő.

Az EDF Démász Zrt. kintlévősége több mint 12 milliárd forint, ez az összeg hosszabb ideje nem változott jelentősen, a kintlévőség csökkentése érdekében további intézkedéseket terveznek a törvényi lehetőségek figyelembevételével - tudtuk meg a társaság kommunikációs csoportjától. Tavaly - a korábbi évekhez hasonlóan - csaknem 1800 jegyzőkönyv készült szerződésszegéses esettel kapcsolatban a társaság szolgáltatási területén.

A felderített esetek száma 2007 óta újra nő. A társaság minden évben ellenőrzi ügyfeleit, a leolvasók a szabad szemmel is észlelhető beavatkozások felismerésére oktatást kapnak. A szerződésszegő beavatkozások, módszerek terjesztőinek felkutatására is nagy figyelmet fordít a társaság a rendőrség bevonásával, de a lakossági bejelentések is sokat segítenek az ügyek felderítésében.