Csődbe vihetik a Malévot

2010.05.28. 07:00
Egyre valószínűbb lehetőségként merül fel a Malév csődbe vitele a régi és az új kormány vagyonkezelésért felelős szakemberei között a légitársaság megmentése érdekében; ezzel az orosz állam mintegy 30 milliárd forintot vesztene, de kész tárgyalni - írja a Népszabadság.

A régi és az új kormány közötti átadás-átvétel során felmerült, hogy hagynák csődbe menni a Malévot - értesült a Népszabadság. A lap szerint egyre valószínűbb mentőakció tervéről az állami pénzszórás megállítását zászlajára tűző új kormány illetékesei is tudnak, azonban a lap kérdéseire a témában sem az ügyvezető, sem az új kormány részéről nem kívántak válaszolni.

Az irányított csőd azért jöhet szóba, mert a légitársaságnál hiába végeznek kemény munkát a hatékonyság javítása érdekében, a cég tavaly még így is 25 milliárd forint veszteséget termelt, ráadásul az orosz állam tulajdonában álló Vnyesekonombank legnagyobb hitelezőként ennél valamivel több pénzt, 100 millió eurót (mai árfolyamon 28 milliárd forintot) követel a Malévtól. Szakértők szerint pedig a nemrég többségi állami tulajdonba került céget újabb tízmilliárdokkal kellene kistafírozni.

A repülőgépek repülnének, ha valóban csődbe menne a Malév, ugyanis a 2007-es privatizációkor a Gyurcsány-kormány a Malév lefontosabb vagyonelemeit, egy Boeing repülőgépet és a malév névhez kapcsolódó jogokat a Malév Vagyonkezelő Kft.-ben megtartotta. A Malévnak nincs is különösebb vagyona: repülőgépeit bérli, leányvállalatain pedig – egy esetleges felszámoláskor előnyt biztosító – jelzálogjoga van a Malév Vagyonkezelőnek, illetve a 75 százalékban nemzetközi cégek tulajdonolta Ferihegyi reptérnek. A megoldás „egyszerű”: a tulajdonában lévő jogokkal, a repülési szerződések néhány hónapig tartó újrakötésével a Malév Vagyonkezelő folytatná tovább, mondhatni „tiszta lappal” a magyar nemzeti színű légiközlekedést.

A Malév tevékenységének egy „tiszta” cégbe telepítése a magyar kormánnyal eddig is többször egyeztető orosz állam számára viszont azt jelentheti, hogy egyik pillanatról a másikra leírhatja a Malév mintegy 30 milliárd forintra rúgó tartozását. Anatolij Deloveri, aki a Malévban általános vezérhelyettesként képviseli a Vnyesekonombankot, egy ilyen változatot elfogadhatatlannak tart. A Népszabadság kérdésére leszögezte, hogy a legutolsó, február végi megállapodáshoz képest semmiféle alapvető változást nem lát lehetségesnek. A Vnyesekonombank nem szeretné elveszteni követelését, de csak annak esetleges átszervezéséről hajlandó tárgyalni.