Ismét demonstrálnak az útbontó útépítők

2010.07.06. 16:55
Újra demonstrációba kezdtek az M43-as autópálya ki nem fizetett alvállalkozói. Továbbra sem sikerült megállapodniuk a sztrádát a 47-es út és a Tisza között építő, Sedesa vezette konzorciummal arról, hogyan jutnak hozzá a nekik járó, ám a konzorciumi tag Szeviép csődje miatt ki nem fizetett milliárdokhoz.

Az épülő autópálya és a 47-es főút csomópontjánál mintegy 40-50 jármű sorakozott fel. Így tüntetnek azok az alvállalkozók, akik munkájukért még mindig nem kaptak egy fillért sem. A helyzet megoldására pedig felvették a kapcsolatot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztővel és a térség országgyűlési képviselőivel is. Most azt tervezik, hogy az unió megfelelő szerveihez fordulnak.

Az alvállalkozók azért kezdték el tiltakozó akciójukat, mert az autópálya kivitelezésében résztvevő Szeviép Zrt. mintegy 3 milliárd forinttal maradt adósa a cégeknek úgy, hogy a teljesítést elismerte, a számláikat befogadta. Ezt követően az alvállalkozóknak a Sedesa S. A., mint a kivitelező Tisza M-43 Konzorcium vezetője a NIF Zrt. előtt vállalta, hogy megvásárolja a követelések értékének 50 százalékát, a másik részét - 30+10 százalékot - a Szeviép Zrt. csődeljárásából kapják meg az alvállalkozók, akik közben dolgozhatnak tovább.

A Sedesa S. A. vállalta, hogy a kötelezettsége 14 százalékát szerződés nélkül június 7-ig kifizeti, a pénz többi részét a szerződéskötést követően, augusztus 9-ig feltölti. Ebből azonban pénz még nem folyt be az alvállalkozókhoz, és az erre vonatkozó szerződést sem írták alá.

A ki nem fizetett alvállalkozók május 6-án kezdtek demonstrálni az épülő M43-as autópálya és a 47-es út csomópontjának közelében, majd május 13-án elkezdték bontani az út töltését a 10-es kilométerszelvénynél, Szeged határában.

Az autópálya beruházója, a NIF Zrt. május 13-án kilátásba helyezte a kivitelezői szerződés felbontását a második szakasz kivitelezőjével, a Tisza M-43 Konzorciummal, mivel az a megállapodás több pontját is megsértette. Június közepén a konzorcium a kivitelezés határidejének meghosszabbítását kérte, a szélsőséges időjárásra való hivatkozással. A kérelmet a NIF Zrt. kivizsgálja.

A szervezet emellett az autópálya első ütemét építő M43 Szeged-Makó Konzorcium esetében is elkezdte a szerződéstől elállás előkészítését, mivel a szabálytalan alvállalkozói megállapodások miatt néhány, a kivitelezésben résztvevő cég ezen a szakaszon sem jut hozzá igazolt teljesítéseinek ellenértékéhez.