Keletről vonzó a magyar outlet

2010.07.16. 07:46
A környező országokkal szemben több mint egy évtizede megszerzett magyar kiskereskedelmi előny továbbra is jelentős jövedelmet biztosít a hazai üzleteknek és nem utolsósorban a költségvetésnek.

Ám ma már közel sem olyan erős a magyar kiskereskedelmi kínálat vonzereje, mint a kétezres évek elején - állítják a szakértők. A kiskereskedelmi "külker"-mérlegünk pozitív, amíg a magyar fogyasztó külföldön 100-120 milliárd forint körül költ, addig a bevásárlóturista itthon 300 milliárd forint felett hagy pénzt a kasszákban. A pozitív szaldó nem ennyire meggyőző - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Napinak, ugyanis véleménye szerint ezek az adatok inkább trendet mutatnak, mintsem a valóságot, hiszen a szektor pénzmozgása az erős feketepiac miatt aligha nyomon követhető.

Az utóbbi néhány hónapban a gyenge forint (a magas áfa ellenére is) kedvező helyzetet teremtett a külföldiek számára a magyar üzletekben, főleg az eurózónából érkezőknek, ám a határ menti piac annyira érzékeny, hogy a magyar üzletek vonzerejét szinte azonnal gyengítették a határon túli kereskedelmi akciók. Vámos szerint gyakran ádáz verseny folyik a határ menti kereskedők között és nemcsak a nagy láncok szerveznek rá egymás akcióira, hanem a kisebb kereskedők is. Amikor a magyar kiskereskedelmi árakhoz képest jobb ajánlat mutatkozik a határ másik oldalán, szinte azonnal lépnek az itteni kereskedők. Egyedül üzemanyagban képtelen a magyar piac felvenni a versenyt a keleti országrészben.

A külföldiek számára, főleg a keletről érkezőknek, a budapesti akciók is rendkívül vonzók. A fővárosi plázák némelyike hirdeti is magát (Szlovákiában, Ukrajnában és Romániában), de gyakran csak az átmenő forgalomba tudnak belehasítani. Egyedül az outletjeink képviselnek igazi bevásárlóturista-erőt, számos ukrán busz érkezik ezekbe a komplexumokba kifejezetten vásárlási céllal.

A magyar bevásárlóturisták legfontosabb célpontja továbbra is az ausztriai Parndorf, ahol a régió legnagyobb outletje működik. Bár Budapest közelében van hasonló kereskedelmi komplexum, az osztrák oldalon több olyan márka is megtalálható, amelyet itthon „vadászni” kell. A magyarok elsősorban télen, a karácsonyi szezonban aktívak az osztrák oldalon. A kereskedők szerint a mostani gyenge forint és az elkölthető jövedelmek csökkenése miatt a kiutazó lendület alábbhagyott. Korábban az osztrák oldalon (amikor erős volt a forint) keresettnek számítottak a magas minőségű élelmiszerek, francia sajtok, olasz és spanyol sonkák. Kint ugyanis olcsóbban lehetett hozzájutni a luxustermékekhez a nagyobb áruforgási sebességnek köszönhető kisebb árrés miatt. A másik kedvelt bevásárlócélpont Szlovákiában Komárno és Párkány. A kereskedők szerint a magyarok előszeretettel járnak az ottani kereskedőkhöz sörért és tejtermékekért, ugyanis mindkettő olcsóbb, bár most az erős euró miatt legfeljebb a termékek eredetisége miatt érdemes ott bevásárolni.