Kétmillióba kerül a Porsche Banknak az etikai kódex megsértése

2010.08.13. 12:48
A Porsche Bank a magatartási kódex több pontját is megsértette. Árazási elveiben például nem tüntette föl, hogy kamatot, díjat, vagy költséget csak olyan indokkal módosíthat, ami ténylegesen hozzájárult a költségek változásához.

Első alkalommal szabott ki bírságot a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a banki magatartási kódex megsértése miatt: a felügyelet 2 millió forint fogyasztóvédelmi bírság megfizetésére kötelezte a Porsche Bank Zrt.-t. A PSZÁF pénteki közleménye szerint a hitelintézet több esetben nem a magatartási kódex rendelkezései szerint járt el, így megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt, illetve a hitelintézeti törvény rendelkezéseit is.

A PSZÁF megállapítása szerint a Porsche Bank üzletszabályzata, valamint az általa ügyfelei számára kiadott hitelkérelmi dokumentumok - hitelintézeti törvényt megsértve - nem tartalmazták, hogy a hitelintézet alávetette magát a magatartási kódexben rögzített szabályoknak.

A bank ügyfélhitelekkel kapcsolatos árazási elveiből hiányoznak a hitelintézeti törvényben kötelezően meghatározott elemek, így például az, hogy kamatot, díjat, vagy költséget csak az azokra ténylegesen hatást gyakorló ok miatt lehet módosítani. A Porsche Bank nem építette be a szerződésekbe, vagy belső szabályzataiba hogy milyen lépéseket tesz a késedelemmel vagy egyáltalán nem fizető ügyfeleivel szemben. A PSZÁF arra is kötelezte a bankot, hogy szeptember 30-ig nyújtson be belső ellenőri jelentést a kódex és a törvény betartásának ellenőrzéséről.

Több hónapos munka eredménye

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete március 24-én indított fogyasztóvédelmi vizsgálatot harminc, a lakosság részére hitelt nyújtó hitelintézetnél és pénzügyi vállalkozásnál a Magatartási Kódex betartatására vonatkozóan.

A Felügyelet a január 1-jén hatályba lépett Kódex ellenőrzése érdekében indított vizsgálatban azt ellenőrzi, hogy az intézmények a lakossági hitelezés során alkalmazzák-e a Magatartási Kódex rendelkezéseit. A PSZÁF kiemelten figyeli, hogy a pénzintézetek megfelelően tájékoztatják-e az ügyfeleiket a szerződés megkötése előtt. Azt is figyelik, hogy a pénzintézetek ténylegesen csak az oklistában szereplő indokkal változtatnak-e egyoldalúan a szerződéseken.

A Felügyelet közleményében jelzi: a vizsgált cégek olyan sokan vannak, hogy az ellenőrzéshez hónapok kellenek. A vizsgálat lezárását követően a Felügyelet részletesen tájékoztatja annak eredményeiről a nyilvánosságot.

Mi ez a kódex?

A banki magatartási kódex (pdf formátumban itt olvasható) a bankok ügyfelekkel szembeni magatartását szabályozza, több hónapos előkészítés után tavaly szeptember közepén írta alá tizenhárom hitelintézet Bajnai Gordon korábbi miniszterelnökkel. Azóta több száz cég csatlakozott, jelenleg 271 pénzintézetet számlál a lista. (A nem csatlakozók feketelistáját is itt lehet megnézni.)

A kódex három alapelvre épül, ezek a transzparencia, a szabályelvűség, és a szimmetria. A transzparencia azt jelenti, hogy átláthatónak és közérthetőnek kell lennie a hitelezésnek, és minden szükséges információt hozzáférhetővé tesznek az ügyfelek számára. A szabályelvűség azt jelenti, hogy mindenben a rögzített szabályok alapján járnak el. A szimmetria elvén pedig azt kell érteni, hogy a kamatot és különböző díjakat nemcsak akkor változtatják, amikor az az ügyfélnek hátrányos, hanem akkor is kötelezően, ha az az ügyfélnek kedvező. Tehát ha úgy alakulnak a feltételek, akkor csökkenteni kell a díjakat.

A kódex öt nagy területet fed le, a hitelezés általános szabályait, a szerződéskötés előtti magatartás elveit, az egyoldalú módosításra, a fizetési nehézségek kezelésére és a végrehajtásra vonatkozó szabályokat.

A kódex csak néhány pontban fogalmaz meg konkrétumot. Az egyik ilyen, hogy ha az ügyfél nem fizeti a részleteket és minden egyéb lehetőséget már kimerítettek a bankkal, akkor az ügyfélnek kilencven napja van arra, hogy maga értékesítse ingatlanát. Általános szabályként a kódex leszögezi, hogy a hitelintézetnek átfogó, mindenre kiterjedő tájékoztatást kell adnia a banki termékről és a benne rejlő kockázatokról is. Hitelt csak az ügyfél teherbíró képességének felmérése után lehet adni, ezzel próbálják elkerülni a felelőtlen hitelezést.

A kódex egyéb kikötéseiről és az aláíráshoz vezető rögös útról ebből a cikkünkből tájékozódhat.