Géza
1 °C
16 °C

Rosszul megy a Suzuki szekere

2010.09.16. 12:19
Az EU teljes autópiacának visszaesése felgyorsult július-augusztusban, ám a francia gyártók növelni tudták forgalmukat, szemben a kis szereplőnek számító Suzuki jelentős csökkenésével. Magyarországon növekedtek az eladások nyáron, ám a nyolchavi mínusz így is a második legnagyobb Európában.

Felgyorsult EU újautópiacának visszaesése a nyár utolsó két hónapjában: júliusban 18,6, augusztusban pedig 12,9 százalékkal kevesebb gépkocsira került rendszám, mint egy évvel korábban - derül ki az európai autógyártók szövetsége (ACEA) legfrissebb adataiból. Az év első nyolc hónapjában eladott 9,02 millió autó 3,5 százalékos csökkenést jelez - írja a Napi Online.

Csökkenő eladások

Júliusban kétszámjegyű volt a csökkenés a főbb piacokon: Franciaország 12,8, Nagy-Britannia 24,1, Olaszország 25,7, Németország pedig 30,2 százalékos mínuszt jelentett. Augusztusban további visszaesés jött, aminek mértéke - Franciaországot kivéve - alig maradt el a megelőző havitól.

Az európai autóeladások csökkenése nem jó hír a magyar gazdaságnak sem, hiszen exportunk meghatározó részét adja az autóipari beszállítók és autógyártók kivitele. Igaz, ebből a szempontból inkább a kereslet várható alakulása számít.

Rákapcsoltak az írek

A teljes uniót - azaz nemcsak a legnagyobb piacokat - vizsgálva január-augusztusban a legnagyobb visszaesést a bolgár eladások (-39,1%) mutatták, míg a legtempósabban az ír piac (+49,6%) bővült.

Visszatérve a júliusi adatokra, Magyarországon közel ötödével 4,4 ezer közelébe nőtt a regisztrált új autók száma, majd augusztusban 31 százalék feletti tempóval 3,2 ezerre híztak az eladások. Ezzel együtt a nyolchavi 29,6 ezres darabszám több mint 35 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál, vagyis az EU-ban a magyar autópiac január-augusztusi visszaesése mutatta a második legnagyobb értéket a már említett Bulgária után.

A Volkswagen az első

A márkák rangsorában a VW-csoport megtartotta első helyét az első nyolc hónapban a teljes európai autópiacon, ám mivel eladásai a piaci átlagot meghaladó mértékben, 4,3 százalékkal csökkentek, piacrészesedése 21,2 százalékra apadt. Javított viszont a második helyezett PSA-csoport és a harmadik helyen álló Renault: előbbi 1,4 százalékos darabszám-növekedéssel 13,8, utóbbi több mint 13 százalékos többlettel 10,5 százalékra tornászta fel piacrészesedését. A GM és a Ford eközben tíz százalékot közelítő mínuszt mutatott fel, a Fiat-csoport eladásai ennél is nagyobb mértékben estek, de ugyanez volt igaz a Toyota-csoportra is. A BMW eladásai ugyanakkor 4,4 százalékkal emelkedtek, miközben a Daimlernél 3,6 százalék volt a mínusz.

Suzuki a nagy vesztes

A kisebb gyártók között helyet foglaló Suzuki lett a legnagyobb vesztes: a több mint 26 százalékos csökkenés azt eredményezte, hogy az eladott 122,8 ezer gépkocsi már csak a teljes uniós piac 1,4 százalékára volt elég.

Amint arról korábban beszámoltunk, Európa országaiba nagyobbrészt az Esztergomban készült Suzukik kerülnek, de az Altók Indiából, a Jimny és Grand Vitara terepjárók, valamint az SX4 Sedanok Japánból érkeznek. Vannak ugyanakkor olyan modellek is, amelyeket Magyarországról szállítanak a japán piacra.

A Suzukik gyenge szereplésének egyik oka a nyugat-európai országokban bevezetett roncsprémium-programok kifutása. Ezek a támogatási akciók ugyanakkor - főleg a német piacon - tavaly jelentős lendületet adtak a keresletnek, így a Suzuki a válság ellenére is tudta hozni a 2009-re tervezett gyártási számokat. A keresletcsökkenés tehát időben eltolva jelentkezik, ez magyarázza, hogy a tavalyi, 180 ezer feletti darabszám után az idén 160-165 ezer gépkocsi gyártásával számolnak Esztergomban.

A társaság ugyanakkor sokat vár az év végi forgalomtól, az új Swiftet ugyanis az ősszel kezdik értékesíteni Magyarországon és Európában is.