További Magyar cikkek
Az elmúlt napok nyilatkozatai alapján úgy tűnik, a kormányzati vezetés elhatározta magát és a korábbi vonakodást félretéve jövőre egy lépésben bevezetik az egykulcsos, 16 százalékos személyi jövedelemadót, ezt pedig családi elemekkel megspékelik. Ennél többet csak a hétvégi önkormányzati választások után tudhatunk, így az adókulcson kívüli többi fontos paramétert (adóalap, adójóváírás mértéke és érvényesíthetőségi határa, a családi adókedvezmény összege) is csak október első felében „lövi be” a kabinet, de a helyzetet még bonyolítja az is, hogy a minimálbér összege mekkora lesz. A kérdésekre adott válaszokon éves szinten a költségvetés szempontjából több százmilliárd forint, a magánszemélyek szempontjából havi sok ezer forint sorsa múlik. Ezt próbáljuk meg érzékeltetni az alábbiakban.
Noha még tavaly a bruttó bér volt a személyi jövedelemadó alapja, és idén tértünk át a félszuperbruttó alapra (a bruttó bért egyszerűen beszorozzák 1,27-tel, és ez lesz az szja-alap), a Fidesz pedig a választások előtt kárhoztatta a félszuperbruttót, a költségvetési nyomás vélhetően mégsem teszi lehetővé, hogy elhagyjuk ezt az új adóalapot. A régi adóalapra való visszatérés ugyanis éves szinten – minden más paraméter változatlanul hagyása mellett – durván 500 milliárd forintos lyukat ütne a büdzsén, ekkora bevételkiesést pedig csak jelentős kiadásvágással és némi extraadóval lehetne ellentételezni a költségvetési hiány további lefaragása mellett, a jelek ugyanakkor nem arra utalnak, hogy durva kiadásvágásra készülne a kabinet.
A bruttó bér utáni adófizetés rendesen megdobná a nettó kereseteket, amit az alábbi táblázat mutatja.
bruttó bér | 73500 | 80000 | 100000 | 150000 | 200000 | 300000 |
nettó bér most | 60236 | 64228 | 76510 | 107215 | 137920 | 185490 |
nettó, ha a félszuperbruttó nincs | 64345 | 68700 | 82100 | 115600 | 149100 | 202260 |
A fent említett ok miatt azonban a továbbiakban eltekintünk ettől az esettől, noha kizárni nem lehet teljesen, és azt feltételezzük, hogy a félszuperbruttó bérünkből fogják levonni a 16 százalékos egykulcsos adót.
Még így is jól járnánk persze a mostani helyzethez képest. (Most havi bruttó 330 ezer forintig 17 százalékos az adókulcs, afeletti jövedelemből pedig 32 százalék szja-t vonnak le.) Havonta így pár ezer forinttal többet vinnénk haza, mint most.
bruttó bér | 73500 | 80000 | 100000 | 150000 | 200000 | 300000 |
nettó bér most | 60236 | 64228 | 76510 | 107215 | 137920 | 185490 |
nettó, ha a félszuperbruttó marad | 61170 | 65244 | 77780 | 109120 | 140460 | 189300 |
A csökkentett adókulcs miatti bevételkiesést például az adójóváírás mérséklésével tudja ellensúlyozni a kormány, ha akarja. Most havonta 15100 forinttal lehet csökkenteni az adókötelezettséget 210 ezer forintos bruttó bérig. Ha az adójóváírást kicsit megvágná a kabinet, akkor a nettónk máris kevesebb lenne, mint most.
bruttó bér | 73500 | 80000 | 100000 | 150000 | 200000 | 300000 |
nettó bér most | 60236 | 64228 | 76510 | 107215 | 137920 | 185490 |
nettó bér, és ha még az adójóváírás 12100 forintra csökken | 58170 | 62244 | 74780 | 106120 | 137460 | 186300 |
Ha ezen túl az adójóváírást igénybe vevő körét úgy szűkíti a kormány, hogy az igénybevételi határt lejjebb szállítja, akkor a felsőbb jövedelemkategóriákban még jobban csökken a nettó fizetés.
bruttó bér | 73500 | 80000 | 100000 | 150000 | 200000 | 300000 |
nettó bér most | 60236 | 64228 | 76510 | 107215 | 137920 | 185490 |
nettó bér, és ha még az adójóváírás havi bruttó 150 ezer forintig van | 58170 | 62244 | 74780 | 106120 | 129840 | 185040 |
A családi adókedvezmény viszont megint csak képes pluszba fordítani az adóváltozások egyenlegét. Ha például már az egygyerekes szülő is jogosult lenne a havi 4000 forint adókedvezményre, akkor hiába csökken az adójóváírás és szűkül az azt kihasználók köre, és marad a félszuperbruttó alap, a 16 százalékra csökkenő adókulcs és az adókedvezmény ismét több nettót eredményezhet a bérből élők nagy többségénél, mint amennyit most hazavisznek. (A táblázat azt mutatja, hogy mi lesz a nettó keresettel, ha az adózó szülőnek egy gyereke van.)
bruttó bér | 73500 | 80000 | 100000 | 150000 | 200000 | 300000 |
nettó bér most | 60236 | 64228 | 76510 | 107215 | 137920 | 185490 |
nettó bér, és ha még a családi kedvezmény 4000 forint egy gyerek után havonta | 62170 | 66244 | 78780 | 110120 | 133840 | 189040 |
A felvázolt, végigvitt példában a paramétereket találomra választottuk meg, a kabinetnek számos lehetősége van így-úgy mozgatni az egyes tényezőket. A számolásban ráadásul eltekintettünk a minimálbéremeléstől, holott ez a lépés is benne van a pakliban, és érdemben befolyásolhatja nemcsak azt, hogy az adóparamétereket hogyan állítja be a kormány, és mennyi adóbevételre tesz szert az állam, hanem még a negatív foglalkoztatási hatásai is erőteljesek lehetnek.
Mindent egybevéve, nem egyszerű úgy a költségvetési mozgástéren belül maradni, hogy a korábbi ígéretnek megfelelően senki ne járjon rosszul az adóváltoztatásokkal, és az szja-rendszer felforgatása érezhető legyen több lakossági csoportnak.