Mol az 500-as toplista élén
További Magyar cikkek
Ismét a Coface listájának élén végzett a Magyar Olajipari Vállalat, közvetlenül a lengyel PKN Orlen után. Az olajszektorból kikerülő PKN Orlen 15 milliárd és a MOL 11 milliárd euró bevétellel őrizte meg tavalyi pozícióját, azonban mindketten a 2008 eredményükhöz képest jelentős forgalomcsökkenést szenvedtek el.
13 magyar az első ötven között
A top 500-as lista 83 magyar cégéből tizennyolc szerepel az első százban, tizenhárom az első ötven között. A legnagyobb tíz vállalat közé pedig három magyar cég került be, a Mol, a Nokia valamint az Audi. Őket a GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft. követi, amely a magyar negyedik helyet szerezte meg, összesítésben pedig a tizenhetedik a régióban és ezzel nagyot lépett előre a tavalyi negyvenegyedik helyről.
Az első tíz magyar vállalat között szerepel olaj- és gázipari (E. ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt.), elektronikai (Samsung) és egy kereskedelmi cég is (Tesco Global Áruházak), azonban ebből a körből kiesett egy autógyártó (Magyar Suzuki Zrt.)
Bár a számviteli rendszerek, a konszolidáció módja és az euró átváltási árfolyam is befolyásolhatja a végeredményt, a lista mégis alkalmas arra, hogy képet kapjunk a legnagyobbak teljesítményéről.
2009-ben átlagosan 17 százalékkal csökkent a kelet-közép-európai 500 legnagyobb cég összesített árbevétele. A legkisebb visszaesést Szlovénia produkálta, míg a legnagyobb visszaesést a szerb cégek szenvedték el.
Lengyelország az élen
A top 500 cég országok közti megoszlása jelentősen változott. A vállalatok számát tekintve a román, a szerb, a magyar és a bolgár cégek száma emelkedett, míg a lengyel, a cseh, az észt, a litván, a lett, a szlovák és az ukrán cégek száma csökkent. 2009-ben a top 500 vállalat 28 százalékát Lengyelország adta, a második hazánk (17 százalék), a harmadik Csehország (14 százalék), a negyedik helyen pedig Románia áll 10 százalékos részesedéssel. A legnagyobb növekedést Románia érte el azzal, hogy a top cégek tíz százalékát immár ők adják, számuk 48-ra emelkedett, míg 2008-ban csak 14-en voltak. Dinamikus növekedést mutatnak a bolgár cégek, is számuk 6-ról 18-ra emelkedett.
„Látható, hogy azon országok vállalatai közül, amelyek később csatlakoztak az unióhoz, egyre többen kerülnek fel az ötszázas listára. Ahogy az elmúlt években is hangsúlyoztuk és a mostani lista is jól alátámasztja, komoly lehetőségek vannak a régión belül is a magyar exportáló vállalkozásoknak, hiszen egyre több potenciális partner és persze versenytárs emelkedik ki a a régiós országokból. Kérdés tehát, hogyan tudják a régió erősödését kihasználni a magyar cégek: növelik-e exportjukat, vagy a célországokban, helyben hoznak létre cégeket” – mondja Bagyura András a Coface Hungary kereskedelmi vezetője.
Sok cég megőrizte a pozícióját
„Igen érdekes időszakot vizsgálunk, ugyancsak érdekes időpontban – 2009-es adatokat nézünk 2010 vége felé. A tavalyi számokban ott van a válság hatása, a top 500 cég árbevétele 2008-ról 2009-re 17-18 százalékkal csökkent, ami igen nagy arány. Azoknál a cégeknél, melyekkel mi közvetlenül is dolgozunk, 20-30 százalékos forgalomcsökkenést észleltünk.
A válság ugyanakkor olyan kilengéseket okoz, hogy ezeket a számokat nehéz megfelelően értékelni és nehéz megmondani, hogy hogyan változnak ezek a vállalatok a jövőben. Ugyanakkor nagyon sok cég megőrizte pozícióját az ötszázas listán, kb. kétharmaduk stabilan őrzi a helyét”-értékelte az általános képet Kárpáti Gábor, ügyvezető.
Olajipar az élen
Az iparágakat tekintve a teljes árbevétel mintegy huszonöt százalékát olajipari és az energiaszolgáltatók termelik. Míg árbevételük egyes szereplőknél akár 30 százalékkal visszaesett, mások stabilan őrzik pozíciójukat. A top 500 további iparági megoszlását vizsgálva látható, hogy 11 százaléka termelő tevékenységet folytat, további 11 százalék kereskedelmi tevékenységet végez, 6-6 százalékuk telekommunikációban, vegyi- és gyógyszeriparban tevékenykedik. Hazai viszonylatban az olajipari és az energiaszolgáltatók hasonló arányt képviselnek (25%) ám nagyobb számban jelennek meg a kereskedők (14%) és az elektronikai és vegyiparban tevékenykedők (9-10%).
Az első tíz társaság között egy új cég jelent meg: a Nokia Komárom Kft., amely a kilencedik helyre került. A Nokiát mindig is hiányolták az elemzők, súlyuk valószínűsíthető volt azonban adataik eddig nem voltak nyilvánosak, hiszen a cég elzárkózott az adatszolgáltatás elől. Idén itthon az adatok az interneten is hozzáférhetők, valamint a törvény is szigorodott az adatszolgáltatással kapcsolatosan, többek között ez is állhat a magyar cégek számának növekedése mögött. Az élen a legnagyobb előrelépést a FIAT AUTO POLAND S.A. tudja felmutatni: a 15. pozícióról a 6. helyre lépett előre a társaság, miközben árbevételét is képes volt növelni.
Kevés az innováció
Ha a top ötszázas listából kihúzogatjuk a multicégek leányvállalatait, akkor kiderül, hogy kevés az olyan innovatív régiós vállalat, amely ki tudja magát nőni. Kárpáti Gábor szerint nem mindegy, hogy egy vállalat milyen háttérrel, milyen kockázatkezeléssel vág neki a versenynek – mondja a Coface Hungary ügyvezetője. – Az innováció hiánya visszavezet a tőkehiányra, itt beszélhetünk a privatizációról, az állam szerepéről is, gondolva arra, hogy Kínában az államnak milyen jelentős szerepe van a gazdaságban.
Az évtizedek alatt a szegénységben tartott lakosságtól összegyűjtött vagyonnal Kína mára azt csinál, amit akar. A térségben Csehország ügyes volt, mert az, hogy bizonyos szektorokban megtartották a hazai gyártást, a nemzeti tulajdont, jó döntésnek bizonyult. Ugyanakkor Horvátországban legendásan nem engedtek be külföldi befektetőket, a kiskereskedelmi láncok megmaradtak nemzeti kézben, és most ők is ugyanúgy szenvednek, mint a liberalizált gazdasági modellt követő országok” – egészíti ki a képet a kereskedelmi vezető.
Itthon az elmúlt húsz évben nem volt olyan folyamatos gazdaság- és ezen belül külgazdaság-politika, amely érdemben előrevitte volna az ügyeket. Bagyura szerint „elsősorban a belső piaci keresletet kellene növelni, ha csak a magyar számokat nézzük, azok visszaesést mutatnak, az exportpiacok megtalálása nehéz. Fölvetődik a kérdés, hogy ezekben az országokban mennyire lehet labdába rúgni a multicégek mellett.”
Rangsor | Ország | 2009-es rangsor | Cég | Ágazat |
---|---|---|---|---|
1 | PL | 1 | Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A. * | Olaj és Gázipar |
2 | HU | 2 | MOL Magyar Olaj- és Gázipari NYRt.* | Olaj és Gázipar |
3 | UA | 4 | NAFTOGAZ OF UKRAINE | Olaj és Gázipar |
4 | CZ | 3 | ŠKODA AUTO a.s. | Autóipar |
5 | PL | 5 | PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. * | Energiaszolgáltató |
6 | PL | 15 | FIAT AUTO POLAND S.A. | Autóipar |
7 | CZ | 13 | ČEZ, a. s. | Energiaszolgáltató |
8 | PL | 8 | Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. * | Olaj és Gázipar |
9 | HU | - | Nokia Komárom Kft. | Telekommunikáció |
10 | HU | 6 | AUDI HUNGARIA MOTOR Kft. | Autóipar |
11 | CZ | 14 | RWE Transgas, a.s. | Olaj és Gázipar |
12 | PL | 9 | TELEKOMUNIKACJA POLSKA S.A. * | Telekommunikáció |
13 | UA | - | ENERGORYNOK | Energiaszolgáltató |
14 | UA | 18 | GAZ UKRAINE | Olaj és Gázipar |
15 | PL | 11 | Grupa Lotos S.A. * | Olaj és Gázipar |
16 | SK | 23 | SAMSUNG ELECTRONICS SLOVAKIA S.R.O. | Elektronika |
17 | HU | 41 | GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft. | Acélipar |
18 | LT | 10 | ORLEN LIETUVA (MAŽEIKIŲ NAFTA) AB * | Olaj és Gázipar |
19 | RO | 12 | OMV PETROM SA | Olaj és Gázipar |
20 | SK | 7 | VOLKSWAGEN SLOVAKIA A.S. | Autóipar |
21 | HU | 22 | E. ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt. | Olaj és Gázipar |
22 | HU | 43 | Samsung Electronics Magyar Zrt. | Elektronika |
23 | PL | 21 | KGHM Polska Miedź S.A. * | Energiaipar |
24 | SK | 16 | SLOVNAFT A.S. | Olaj és Gázipar |
25 | CZ | 17 | UNIPETROL RPA, s.r.o. | Gyártás |
26 | CZ | - | FOXCONN CZ s.r.o. | Elektronika |
27 | HR | 19 | INA, D.D. | Olaj és Gázipar |
28 | LT | 30 | VILNIAUS PREKYBA UAB * | Vagyonkezelő |
