Szilvia
11 °C
16 °C
Index - In English In English Eng

A Malév-pakettért cserébe gáztározót adnánk az oroszoknak

2010.10.29. 06:54
Az orosz befektetők a Malév pakettjéért cserébe itthon gáztározó-tulajdonrészt kapnának. A magyar cégeket érintő gazdasági döntésekről novemberben, Orbán Viktor orosz látogatásán eshet szó.

Több nemzetgazdaságilag fontos magyar cég jövője is függhet Orbán Viktor miniszterelnök novemberi moszkvai látogatásától. A protokolláris tiszteletkörök, illetve a politikai egyeztetések mellett a gazdasági találkozókon szó lesz például a Malév Zrt. orosz kézben lévő (AirBridge Zrt.) pakettjének sorsáról. Ahhoz, hogy a Malévba új érdekeltségeket vonjanak be, ki kellene szállnia az orosz félnek az amúgy 2011 januárjáig finanszírozott és 112 millió euró adósságot maga előtt görgető légitársaságból. Úgy tudni, a Malév orosz befektetői a pakettért cserébe itteni gáztározó-tulajdonjogot kapnának - írja a Napi Gazdaság. A Malév orosz tulajdonosaitól nem áll távol a gázbiznisz.

Kérdés, hogy az orosz fél egy magyar gáztározó tulajdonjogával beérné-e, ugyanis most erősen felértékelődik a Malév (a kínaiaknak és a törököknek is lényegében ugyanazért az uniós kapcsolatért kell a magyar légitársaság - még így, financiális nehézségekkel is -, mint az oroszoknak), tehát nem kizárt, hogy a pakettért cserébe többet szeretnének. Mivel más orosz befektetők már többször érdeklődtek a magyar földgázszállítás iránt, nagy valószínűséggel ezt most is megpendítik a tárgyalásokon. Az viszont kérdéses, hogy ezek az igények nem túlzóak-e egy kis magyar légitársaság tulajdonrészéért cserébe.

A lap úgy tudja, az orosz alkupozíciókat gyengítve a kormány a Malév felszámolásáig szeretne eljutni, majd a légitársaság szerződéseiből, eszközeiből új vállalkozást hozna létre - tiszta lappal -, ebbe vonná be a kínaiakat, esetleg a törököket.

E szcenárió megoldását a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban érlelődő, a felszámolói lobbi által készített javaslat jelentheti, amely egy speciális adósságrendezési módszerrel újjáélesztené a fizetésképtelen kiemelt gazdasági társaságok működését. Azt egyelőre nem tudni, hogy ebben az esetben ki nyeli le a 112 millió euró tartozást, ugyanis a régi Malév megszüntetésével ezt nyilvánvalóan valakinek le kell írnia. Orosz gazdasági körökben az ilyen alkuknál egy-egy bankot tolnak előre, amely képes leírni a veszteséget.

Az EMFESZ is szóba jöhet

Ha a magyar és orosz üzletemberek jól keverik a kártyát, a Malévből kiindulva szóba kerülhet az EMFESZ Kft. is, amelynek mozgásterét a volt ukrán tulajdonos perek tucatjaival igyekszik ellehetetleníteni. Bár az EMFESZ eddig jól lavírozott a perrengetegben és továbbra is képes ellátni az egyetemes szolgáltatókénál alacsonyabb árú gázzal a fogyasztóit, mi több, a látványos bővülésre is, a helyzet sokáig nem tartható fenn, ugyanis a cégnek nincsenek (gazdasági) kitörési pontjai.

Az ügyvezetés bármilyen előremutató döntést hoz vagy stratégiai lépést tesz, azt az előző tulajdonos szinte azonnal perli. Ha az EMFESZ valamilyen oknál fogva nem tudná ellátni a fogyasztóit, az politikai vihart is kavarna itthon, tehát a kormány kénytelen figyelemmel kísérni a magyar gázpiac több mint tíz százalékát magáénak tudó társaság működését. Talán abban az aspektusban is felmerül a miniszterelnöki látogatás kapcsán az EMFESZ neve, hogy a jelenlegi orosz tulajdonos(ok) továbbra sem ismertek.