Megindult a kötelezők harca

2010.10.30. 13:47
Alaposan elszámolta magát, aki azt gondolta, hogy a kötelező biztosítások versenyében nincs már tér további, jelentős árcsökkentésre. Az új szereplőként megjelent Astra Biztosító, az Allianz és az internet ismét felkavarták a piacot. A netrisk.hu elemzése szerint a legújabb kedvezményekből látszik: a novemberi kampányoknak hosszú távon sem lesz vége. A ma megjelent ajánlatoknak a biztosítás.hu is utánaszámolt, szerintük a tavalyi 25 ezer forintos éves átlagdíj 20 ezer forint körülire csökkenhet az idei kampányban.

Ma reggel két országos napilapban, eddig soha nem látott terjedelemben, összesen mintegy 68 oldalon - tették közzé 2011. évi kötelező díjaikat a hazai biztosítótársaságok.

Egyes társaságok minden várakozáson felül csökkentették a díjaikat – írja a Biztosítás.hu frissen kiadott elemzésében. Az alkusztársaság szerint a díjszámítás átállítása kilowattalapra, a PSZÁF szigora és a biztosítók közti díjverseny akár 15-20 százalékos árcsökkenést is hozhat.

Gyermekes kedvezmény a sláger

Újítás idén a tanári kedvezmény, a lakásbarát kedvezmény és az elektronikus kommunikációs kedvezmények, és a gyermekes, illetve a kármentességi kedvezmény is szinte mindegyik társaság kínálatában megtalálható. Egyre többen alkalmaznak a korábbiaktól eltérő bónuszbesorolást, és már a legkisebb bónusz fokozatokban (B1-B2-B3-ban) is megadják a magasabb B6-os fokozatnak megfelelő 30 százalékos kedvezményt.

Tarolhat az Astra

Felkavarhatja a biztosítók közötti erőviszonyokat az Astra Biztosító megjelenése. Azok a biztosítók, amelyek nem hittek abban, hogy tovább csökkenthetőek az árak, könnyen ráfázhatnak, mivel ez egy nagyon árérzékeny piac - mondta Haraszti Zsolt, a Netrisk.hu ügyvezetője. Az utóbbi évek tapasztalata mindemellett azt mutatja, hogy ha nincs nagy árkülönbség két biztosító között, akkor a megbízhatóság is előtérbe kerül. Haraszti szerint most minden azon múlik, hogy az Astra Biztosítóban megbíznak-e az emberek, ha igen akkor az új belépő alacsony áraival komoly pozíciót szerezhet magának.

A Netrisk.hu számításai szerint egy negyvenéves budapesti férfi, akinek egy gyermeke van, és egy 2005-ös, hetes bónuszban lévő Opelra (1,6/76KW) szeretne biztosítást kötni, az Astránál 21 704 forintért, a KÖBE biztosítónál 21 900 forintért, az Allianznál 23 880 forintért, míg a Groupamánál 47 272 forintért teheti meg évente.

Szintén az Astra jön ki legjobban az árversenyből, ha egy harminckét éves pécsi férfi szertne biztosítást kötni a négyes bónuszban lévő, hétéves, dízeles Ford Mondeójára (2.0/96KW. Az Astránál ez 18 876 forint, a Posta Biztosítónál 26 440 forint, az Allinznál 28 083, míg a Groupamánál 76 628 forintba kerül.

A Netrisk.hu szerint az idei versenyben még inkább előtérbe kerül az internet: az Allianz e-tarifája például csak az online megkötött szerződésekre érvényes, aki a csekkes díjfizetést választja, annak 49 százalékkal kell többet fizetnie.

Egyre kevesebb a kár

A díjak alakulására legnagyobb hatással a biztosítók közötti verseny mellett az évek óta folyamatosan javuló kárhányadoknak vannak.

Az objektív felelősség bevezetése óta jelentősen csökkent ugyanis a közúti balesetek száma, amihez még az üzemanyag fogyasztás idei 15 százalékos visszaesése és csökkenő járműhasználat is társul.

Lassabban hajtva, autónkat esetenként otthon hagyva, érthetően kevesebb kárt okozunk. Mindez most lehetőséget adott a biztosítóknak a további díjcsökkentésre.

Megszűnik a kettős mérce

Az idei tarifák legnagyobb meglepetése, hogy a PSZÁF két héttel ezelőtti kérésére a vezető hazai társaságok megszüntették korábbi, kettős mércével dolgozó tarifáikat és azonos - helyenként nagyon komoly kedvezményt jelentő - díjakat hirdettek meg a meglévő és a hozzájuk szerződni szándékozó ügyfeleknek. A piacrengetőnek szánt lépésre a kisbiztosítók azzal válaszoltak, hogy a tavalyi, már-már a végletekig leengedett áraiknál további 15-20 százalékkal kisebb díjat hirdettek. A Biztosítás.hu szerint szinte biztos, hogy a tavalyi kampányban elérhető éves 25 ezer forintos átlagdíj 20 ezer forint körülire csökken majd a kampányban.

Köbcentiről kilowattra

A kötelező díjszámítás alapjának átállítását köbcentiről kilowattra az autósoknak kedvezve oldották meg a biztosítótársaságok. A Biztosítás.hu szerint nem meglepő, hogy miközben legtöbb társaságnál csökkentették azoknak az autótulajdonosoknak a díjait, akiknek a járműve kis teljesítményű, a nagyobb teljesítményű járművek vezetőinek sem emeltek díjat, sőt egyes biztosítótársaságok még kedvezőbb ajánlatot is kínálnak nekik, mint tavaly.

Az új rendszer azonban nagyjából 400 ezer autósnak gondot okozhat, becslések szerint ennyien vannak, akiknek a forgalmijában rossz adatok szerepelnek. A CLB biztosítási alkuszcég a Belügyminisztériumhoz fordult segítségért, mert a forgalmi engedélyekben szereplő adatokkal kapcsolatos információk ellentmondásosak - mondta Németh Péter. A cég kommunikációs igazgatója szerint a hibás adatok jelentős problémát okozhatnak a járművek kötelező biztosítási díjának kiszámításakor. Más információk szerint viszont a díjszámítási rendszerek felkínálják majd a járművük valós teljesítményéhez tartozó adatokat, így elkerülhető, hogy a forgalmiban lévő helytelen adatokból kelljen díjat kalkulálni.

Mit kínálnak a nagyok?

A Generali, az Allianz és a Groupama sem tesz többé különbséget meglévő és új ügyfelek között, a PSZÁF kérésének megfelelően egységes tarifát hirdettek. A Generali ezzel mintegy 5-8 százalékkal csökkentette díjait, továbbá 20 százalékos kedvezményt ad azoknak, akik a szerződéskötéskor megadják email címűket. A társaságnak jelenleg félmillió szerződése van, és csakúgy, mint az eddigi években, továbbra is a kármentes ügyfelekre helyezi a hangsúlyt.

Az Allianz 10 százalékkal tovább csökkentette tavalyi díjait. További érdekesség, hogy a kampányos és az évközi szerződéskötés díja között sem tesz a jövőben különbséget, ami azt jelenti, hogy az évközi évfordulós ügyfelek esetében is ki kívánja venni részét a versenyből.

A Groupama a kötelező biztosításhoz alapfelszereltségként tartozó ingyenes assistance szolgáltatását is tovább bővítette, a jövő évtől szállítás és helyszíni javítás is része a szolgáltatásának. A kilowattátsorolást a többiektől némileg eltérő módon oldotta meg, bár a kisteljesítményű járművekre alacsonyabb díjat hirdetett, egyes esetekben növekszik a nagyobb teljesítményű járművek díja. A cég a díjait összességében mintegy 5-10 százalékkal csökkentette.

A K&H kismértékű korrekciót hajtott végre, továbbra is kockázatarányos díjakat kíván adni. Kedvező cascobiztosítása sokakat csábíthat  a casco és a kötelező együttkötésére. A K&H-nak 400 ezer szerződése van.

A tavalyi kampányban kiemelkedően szereplő Aegon idén kisebb korrekciót hajtott végre a díjaiban. Főként a gyermekes és kármentes ügyfelekért folytat komoly harcot. Az Aegon jelenleg közel 350 ezer szerződéssel rendelkezik.

Erősítenek a kisebbek

A Postabiztosító átlagos díjszintje ugyan nem változik, de az alacsony kilowattkategóriába tartozó ügyfeleinek megadja a kategóriaváltás miatti kisebb díjat, és nem emel a nagyobb teljesítményű járművek díján sem.

Új kilowatt kategóriák

Személygépkocsik esetében:

37 kW teljesítményig

38 kW-tól 50 kW teljesítményig

51 kW-tól 70 kW teljesítményig

71 kW-tól 100 kW teljesítményig

101 kW-tól 180 kW teljesítményig

180 kW teljesítmény felett

Motorkerékpár:

1-12 kW teljesítményig

13 kW-tól 35 kW teljesítményig

36 kW-tól 70 kW teljesítményig

70 kW teljesítmény felett

Új kedvezménye "az 1 éve nem váltók kedvezménye”, jól használható lesz majd az évközi évfordulós ügyfelek esetében. A Posta újdonságként vezeti be az úgynevezett „okozói biztosítást”, azaz cascót, amelyet a kötelező díjának 75 százalékért megvásárolva biztosíthatjuk, hogy károkozás esetén a biztosító ne csak az általunk okozott kárt, de a mi járművünkben keletkezett kárt is megtérítse 2 millió forintig.

A Signal a tavalyi gyengébbre sikeredett szereplésén egyértelműen javítani készül. Vidéken 10, Budapesten 20 százalékkal csökkenti díjait. Az alacsony kilowattk-ategóriába tartozó ügyfeleinek megadja a kategóriaváltás miatti kisebb díjat, és nem emel a nagyobb teljesítményű járművek díján sem. Inkasszós díjfizetés esetére kiemelkedően magas, 10 százalékos kedvezményt ad.

Az Uniqa a tavalyi kampány győzteseként tartani igyekszik a kedvező árszintjét. A kilowatt-átsorolást a többiektől némileg eltérő módon oldotta meg, bár a kisteljesítményű járművekre kisebb díjat hirdetett, egyes esetekben növekszik a nála lévő nagyobb teljesítményű járművek díja. A társaság bővítette ugyanakkor a célszegmenseit, így még több kategóriában ad majd kedvező díjat.

A 125 ezer kötelezezőt kezelő Union idén elsősorban vidéken csökkentette a díjait, és a korábbiaktól eltérő bónuszbesorolást is alkalmaz. A legkisebb bónuszfokozatokban is megadja a B6-nak megfelelő kedvezményt. A kilowatt-átsorolást a törvényi előírásoknál jobban szétbontott kategóriabesorolással oldotta meg, ezzel a korábbi köbcentiárakat tartani tudja. Tarifájának érdekessége, hogy a dízel és a benzines járművek tekintetében különbséget tesz a benzines járművek javára (-15 százalék), mivel a dízeljárművek éves futásteljesítménye lényegesen magasabb, mint benzines társaié.

A Köbe hagyományosan kistigrisként szerepel a kampányban, idén átlagosan mintegy 15 százalékkal csökkentette az árait. Ez az átlag jórészt az alacsony kilowatt kategóriába tartozó ügyfeleknek adott olcsóbb díjből adódik, de a nagyobb teljesítményű járművek esetében is alkalmaznak esetenkénti alapdíjcsökkentést. A Köbe jelenleg 136 ezer szerződéssel rendelkezik.

Az MKB 10-15 százalékos mértékben csökkentette díjait az elmúlt évihez képest. Az alacsony kilowatt-kategóriába tartozó ügyfeleinek megadja a kategóriaváltás miatti kisebb díjat, és nem emel a nagyobb teljesítményű járművek díján sem. Elsősorban a kármentes ügyfeleket célozza, de a közszolgáknak és a tanároknak is kedvező díjat igyekszik adni.

A jelenleg mintegy 40 ezer ügyfelet biztosító Wabard jelentősen szeretné állományát növelni a kampányban. Ehhez 15-20 százalékkal engedte lejjebb tavalyi díjait. Főként a gyermekes és kármentes ügyfelekért folytat majd harcot, érdekesség, hogy 100 százalék pótdíjjal "jutalmazza" a károkozó ügyfeleket.

A rendkívül kedvezőnek ígérkező 2011-es köteleződíjak hétfőtől érhetőek majd el az autósok számára, akinek december 1-ig kell eldönteniük, hogy melyik biztosítót választják. A váltók száma a Biztosítás.hu szerint könnyen meghaladhatja a rekordnak számító tavalyi 1,5 milliót.