Érdemes lesz váltani?

2010.11.02. 07:34
Pusztán a díjak és a károk elmúlt hároméves csökkenéséből enyhe díjcsökkenést, esetleg szinten maradó díjat lehetett előre jelezni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) novemberi kampányára - áll a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) a témáról készített elemzésében. A piaci szereplők reakcióit azonban számos tényező mozdíthatja el egy komoly díjversennyel járó kampány felé. Ugyanakkor fontos tudni, hogy már nem mindenki válthat biztosítót novemberben.

A 2009-es év egyik legfigyelemreméltóbb eseménye a kgfb-piacon az volt, hogy a biztosítások összessége 2000 óta először volt nyereséges - írja a Napi Gazdaság. Ez különösen azért fontos tény, mert a verseny hatására az egy szerződésre eső átlagdíjak mintegy 7 százalékkal csökkentek.

Kevesebb a személyi sérülés

A változás hátterében meghúzódó okok két további pozitív jelet is mutatnak. Kismértékben, de csökkent a kgfb-ágazat költséghányada, és ami különösen jelentős tényező, csökkent a káresemények száma is. A kárdarabszám apadásának egyik legfontosabb tényezője a személyi sérüléses károk számának csökkenése. A fenti, 2008-ról 2009-re mutatkozó tendencia a 2009-es díjhirdetés következtében 2010-ben is folytatódott. A 2010-es második negyedévi adatok alapján az egy szerződésre eső átlagdíj további 6 százalékkal csökkent és az egy szerződésre eső kárfelhasználás is további 3 százalékos csökkenést mutat.

A pozitív tendencia a jövedelmezőség területén is folytatódhat. A tulajdonosokat érintő profitabilitás javulása és az ügyfeleket érintő átlagdíjszint-csökkenés mellett az egyik legfontosabb kérdés a tőkeellátottsági szint, illetve a tartalékok megfelelősége. A piac tőkefeltöltöttsége átlagosan 242 százalék és két biztosító kivételével minden cég tőkefeltöltöttsége meghaladta a 150 százalékot.

A publikus adatok az esetleges új indulók számára igen nyereséges ágazatot mutatnak, ami serkentően hathat mind új szereplők megjelenésére, mind a piaci árverseny éleződésére.

Indulhat az árverseny

Mivel 2009-ben nyereséges volt a kgfb-piac, levonható az a következtetés, hogy némi díjcsökkentéssel piacot lehet szerezni, illetve ennek párjaként a díjversenyből kimaradó biztosító számára fennáll annak kockázata, hogy akár jelentős állományt is veszíthet. Ráadásul sok, erre specializált biztosításközvetítőnek érdeke a piaci mozgás, és az elmúlt évek tényei azt mutatják, hogy évről évre nő az átkötések száma a kgfb-piacon.

Tavaly mintegy 1,5 millió ügyfél kötött novemberben új biztosítást, amiből a biztosításközvetítők mintegy félmillió szerződést kötöttek, azaz hozzájuk volt köthető az aktuális piaci lehetőség 30 százaléka. A 2005. évi díjhirdetést követően még csak 350 ezren kötöttek új szerződést, a 2009-es díjhirdetéskor ennek több mint négyszeresére, azaz 1,5 millióra rúgott ez a szám. Ugyanakkor a már életbe lépett törvényi változások miatt már nem kötelezően a naptári forduló a szerződések éves fordulója, így évről évre kisebb jelentősége lesz a novemberi kampánynak. Ez azt jelentheti, hogy mennyiségét tekintve a mostani lesz a legnagyobb átkötési időszak a következő évekhez viszonyítva.

Az átállás is a váltásra ösztönöz

A díjosztályok törvényi változása - a motor hengerűrtartalmáról (köbcenti) annak teljesítményére (kilowatt) való áttérés - hatása ráadásul igen sok szerződőt ösztönöz arra, hogy tájékozódjon az új díjszerkezetről, a számára esetleg megfelelőbb szerződésekről. A PSZÁF szerint ugyanakkor az idén a kötelezővel rendelkezőknek legalább a 35-40 százaléka lehet rákényszerítve arra, hogy felülvizsgálja szerződését, keresse a számára legelőnyösebbet, ami így legalább 1,2-1,6 millió szerződés mozgását eredményezheti a piacon. A felügyelet mindezt arra alapozza, hogy 2010 októberében bekérte a biztosítók adatait arra vonatkozóan, hogy milyen a megoszlás a régi és új díjosztályok között.

A beérkezett, összesített adatok igen nagy szóródást mutatnak, azaz egy régi (köbcentis) díjosztály tagjai az új tarifarendszer szinte bármely osztályában előfordulhatnak. A törvényi változások miatt ugyanakkor a felügyelet arra külön felhívja a figyelmet, hogy az elmúlt évek gyakorlatától eltérően a kgfb-szerződésnél az idén már nem mindenki válthat biztosítót 2011. január 1-jei hatállyal. Az új szabály lényege, hogy kgfb-szerződést csak a teljes egyéves biztosítási időszak utolsó napjára (évfordulóra) lehet felmondani. Azok tehát, akik gépjárművüket idén vásárolták, a meglévő kgfb-szerződésüket 2010. december 31-i hatállyal nem mondhatják fel, hiszen a szerződés évfordulója az egyéves biztosítási időszak figyelembevételével 2011-ben, szerződéskötésük évfordulóján lesz.

Az év végi szokásos kampányban így csak azok az üzemben tartók és tulajdonosok élhetnek a 2011. január elsejei hatályú biztosítóváltás lehetőségével, akik gépjárművüket 2010. január 1. előtt vásárolták. Amennyiben egy 2010-ben vásárolt gépjármű üzemben tartója vagy tulajdonosa a meglévő kgfb-szerződését tévedésből december 31-i hatállyal mégis felmondja, és helyette 2011. január elsejei hatállyal új szerződést köt, akkor számítania kell arra a számára kedvezőtlen jogkövetkezményre, hogy a szabálytalanul újonnan kötött kgfb-szerződése nem tekinthető érvényesnek. A 2010-ben vásárolt gépjármű üzemben tartójának vagy tulajdonosának arra azonban bármikor lehetősége van, hogy a meglévő kgfb-szerződését annak jövő évi évfordulójára tekintettel mondja fel és az új szerződést erre a jövőbeli évfordulóra figyelemmel kösse meg.