Totálisan átrendeződik a kötelezők piaca

2010.11.11. 10:34
Soha még egyetlen kampány sem okozott ekkora földindulást a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon, mint az idei. A kotelezo.hu szakértői portálnak a kampány első harmadára vonatkozó adatai szerint biztosítást váltó autósok 45-50 százalékát egy eddig közepes méretű, illetve egy teljesen új szereplő szippanthatja el a korábbi sikeres szereplők elől.

A fölényesen taroló K&H és a várakozásoknak megfelelően dömping árakkal érkező Astra Biztosítóval csak két további résztvevő, a piacvezető Allianz és az egyetlen egyesületi szereplő, a KÖBE képes valamennyire lépést tartani. A hihetetlen áresés ugyanakkor a győztesekre is visszaüthet.

15-16 ezer forintos átlagdíjak

Ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, a várt közel 2 millió biztosítást váltó közül több mint 900 ezer autós két piaci szereplővel köt kötelező szerződést a jövő évre – értékeli a kotelezo.hu statisztikáit Lantos Lóránt, a szakértői portál vezetője.

A portálon szerződést kötők 29 százaléka ugyanis a K&H Biztosítót, míg további 19 százalék az Astra Biztosítót választotta jövő évi kgfb-partnerének. Rajtuk kívül csak két biztosító lehet igazán elégedett eddigi teljesítményével: az Allianz 14, míg a KÖBE 11 százalékot szerzett az eddigi váltók közül. Az átlagdíj valamennyi szereplő esetében szédítő mélységben, 15-16 ezer forint között mozog.

Ha nem csupán a megkötött szerződéseket, hanem az eddigi összes tarifálás adatait vizsgáljuk, az Astra előnye még szembetűnőbb: az autósok több mint 39 százalékának kínálta a legjobb árat a romániai székhelyű cég, és ajánlata szinte valamennyi esetben az első három között szerepelt. Az a tény, hogy ennek ellenére szerződéses aránya 20 százalék alatt mozog, azt jelzi, hogy az ár mellett az autósok egy része bizalmi szempontokat is figyelembe vesz egy eddig ismeretlen szereplő esetében.

A vesztesek

A korábbi legnagyobb öt közül három biztosítót is nagyon érzékeny veszteség ér: miközben az Aegon, a Generali-Providencia és az Uniqa együttes piaci súlya eddig 27 százalékos volt, most összesen sem szerezték meg a biztosítást váltó autósok bizalmának még négy százalékát sem. Ez óhatatlanul a meglévő állomány jelentős lemorzsolódását eredményezi majd, mivel két autósból egy váltani fog az idén. Az ok igen egyszerű: 22-25 ezer forint közötti átlagos díjjal az idei kgfb-piacon egyszerűen nem lehet labdába rúgni.

Az alacsony ár azonban könnyen pirruszi győzelemnek bizonyulhat a győztesek számára – figyelmeztet Lantos Lóránt. – A tavalyinál 40 százalékkal alacsonyabb tarifák mellett gyakorlatilag lehetetlen lesz veszteség nélkül működni ezen a területen, a több szerződés ennek megfelelően nagyobb veszteséget is eredményez majd. A díjak ugyanis sok esetben a biztosítók alapvető adminisztrációs és irodai költségeit is alig fedik le. További kérdés, hogy a két győztes biztosítónak az eddigi forgalom töredékét kezelő, illetve elsőként működésbe állított ügyfélszolgálati rendszerei hogyan vizsgáznak majd a vélhetően váratlan arányú terhelés során.

A motorosok is örülhetnek

A motorosok akár 20-50 százalékot is megtakaríthatnak a kötelezőn, ha jól váltanak áll a Biztosítás.hu elemzésében. Rájuk is fér a nagyobb mértékű megtakarítás, mert közülük sokan panaszkodnak, hogy a biztosítók a károk rendezése kapcsán, őket fekete bárányként kezelve igyekeznek rájuk hárítani a felelősséget, mondván, ha motoros, akkor bizonyosan szabálytalankodott. Az évekig tartó pereskedést elkerülendő - sok motoros ezért még akkor is rendőrt hív közúti balesetéhez, ha a károkozó egyébként elismeri a felelősségét. Így már kevésbé fordulhat elő, hogy a biztosító kétségbe vonja a baleset körülményeit.

A KW-ra történő átsorolás tekintetében, az autóknál alkalmazottakhoz hasonlóan, a legtöbb társaságnál csökkentették azoknak a motoroknak a díjait, amelyeknek kisebb a KW teljesítménye, azonban még így is óriási különbségek maradtak a motorkerékpárokra ajánlott díjakban.

Jól kell választani!

A motorkerékpárok esetében ugyanis lényegesen nagyobb különbségek vannak a díjak között, mint az autósoknál. "Adataink szerint a legtöbb kalkulációnál sokszoros különbség található a motorkerékpárokra szóló kötelező díjak között. Nem mindegy, hogy az 1000 cm3-es, 80-90 kw-os motorunkra évi 130 ezer, vagy mindössze évi 14 ezer forniért köthetjük meg ugyanazt a biztosítást, vagy egy robogó esetén 5 vagy 25 ezer forintért”- emeli ki Rácz István, a cég ügyvezető igazgatója.