Maradnak a nullaszázalékos akciók

2010.12.09. 07:30 Módosítva: 2010.12.09. 10:56
Az idei karácsonyi szezon slágere minden előzetes hírrel ellentétben a 10 hónapos futamidejű, 0 százalékos thm-mel futó áruhitel lesz. Igaz, hogy az áruhitelező cégeknek bevallásuk szerint nincs "központi" áruhitel-ajánlatuk, ám a kereskedelmi partnerekkel kidolgozott egyedi megoldások például a Cetelemnél és a Credigennél erre hajaznak majd.

Várady Eszter, a Credigen kereskedelmi igazgatója a Napi Gazdaságnak elmondta, legnagyobb partnerüknél, a Media Markt üzletekben például áruházanként állapodtak meg az akcióról, ezek egy része épp a mostani hétvégére esik.

A piac tehát továbbra is igényli a 0 százalékos thm-mel futó akciókat. Még akkor is, ha - miként arra a Cetelemnél is felhívták a figyelmet - a 0 százalékos hitelek futamidejüknél fogva (többnyire 10 hó vagy rövidebb időtartam) magasabb törlesztőrészletet eredményeznek, ami nem felel meg minden fogyasztói szegmens elvárásainak.

A Budapest Banknál azt emelték ki, hogy pénzügyi megfontolások miatt a bankok igyekeznek ezen konstrukciók súlyát csökkenteni, ám ettől még tény, hogy egy-egy 0 százalékos akció még mindig jelentős ügyfélbázist tud megmozgatni.

Miért jó?

A kérdés az, hogy ez megéri-e a szereplőknek. Van olyan elektronikai kereskedőcég, amely továbbra is a finanszírozótól kapott jutaléktól vár jelentékeny bevételt, így az ő üzletében aligha várható 0 százalékos akció. Más kereskedőknél alapvetően más megfontolások vezethetik azt, hogy év végére - a finanszírozóval közös áldozatvállalással - akciósan bevállalja az "ingyen hitelt".

Ilyen indok lehet az, hogy a kereskedő beszállító partnerével jóval nagyobb kereskedelmi árrésről tud megállapodni, ha az év vége előtt még egy jelentősebb kontingenst le tud hívni a cégtől és azt - az áruhitel segítségével - gyorsan ki tudja pörgetni a karácsonyi forgalomban. Ha mindehhez még az is társul, hogy a beszállítónak mondjuk csak 60-90 napra kell fizetni - még jobban megtérülhet az üzlet.

A lapunknak válaszoló áruhitelezők ugyanakkor nem tartják reálisnak azt, hogy a kereskedők az áru árában "nyerik vissza" az akciós finanszírozási kamatot. Az OTP-nél hangsúlyozzák, hogy a banknak alapvetően nincs rálátása, illetve befolyása a kereskedői árképzésre, a Credigennél arra figyelmeztetnek, hogy a termék "felárazásával" a kereskedő a készpénzes vevőket elveszítheti, hiszen egy áron kell kínálnia a terméket, amelyet a mai árversenyben minden ügyfél árgus szemekkel figyel.

A kivonulók miatt zuhan a jutalék?

Alapvetően változóban van a jutalékvilág az áruhitel területén. Bár a Cetelemnél ezt annak tudják be, hogy ma már mind több kereskedő a forgalma növelésére és készletei gyors átfutására használja a hitelt, nem pedig hogy minél nagyobb jutalékot érjen el, mások szerint a válság előtti évek 10 százalék feletti jutalékszintjeinek 5-7 százalékra zuhanásában a bizonytalanság is szerepet játszik.

Az HSBC már kivonult a magyar piacról, csak a behajtási ügyeket intézik, a Credigen a karácsonyi vásár után búcsúzik az áruhitel-kihelyezési piacról. A Budapest Bank e szegmensbeli szerepvállalását a jövőre nézve sok szereplő kérdésesnek tartja, az OTP Bank esetében sem az áruhitel számít húzóterméknek. A Cetelem esetében pedig a túlzott piaci nagyság az, ami miatt óvatosak a partnerek. A forgalombővülés érdekében szerződni akaróknak így kevesebbel kell beérniük, ám a szakemberek szerint az az idő nem tér vissza, amikor a kereskedő fizetett az áruhitelező partnernek.