Újabb bírság fogyasztói csoport szervezéséért

2010.12.15. 15:08
Írásos tájékoztatásaival a Quantum Invest Zrt. megtévesztette a fogyasztókat – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal. A GVH szerdai közleménye szerint a vállalkozást a kiszabható legmagasabb összeghez közeli 4, 7 millió forint bírság megfizetésére kötelezte, valamint megtiltotta a vizsgált és kifogásolt tartalmú tájékoztatások további megjelentetését.

A fogyasztói csoportok szervezésével 2010. június 16-a óta foglalkozó vállalkozással szemben a versenyhivatal – hasonlóan az elmúlt években a fogyasztói csoportokat szervező más vállalkozásokkal szemben lefolytatott eljárásaihoz – azért indított vizsgálatot, mert hirdetéseiben a fogyasztók részére nem, vagy nem egyértelműen adott információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól, közölte a GVH.

Így többek között nem tájékoztatott arról, hogy az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel – a tagok befizetéseiből – kerül sor, meghatározó a szerencse, hiszen sorsolásokon és/vagy előtörlesztés vállalása alapján dől el ki az a szerencsés, aki adott hónapban a vásárlói joghoz juthat. Azt a körülményt sem tették nyilvánvalóvá, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s ezáltal a megszerezni kívánt dologhoz.

A versenyhivatal többek között azt vizsgálta, hogy az elsősorban az átlagosnál jóval kiszolgáltatottabb helyzetben lévő, jellemzően anyagilag megszorult, a hitelintézetek banki szolgáltatásaiból kirekesztett fogyasztókat (például BAR-listások, nyugdíjasok, alacsony jövedelemmel bejelentett egyéni vállalkozók) célzó hirdetések, tájékoztatások alapján az azokkal találkozó személyek tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukció fenti lényeges elemeivel.

A többek között Blikkben, Metropolban, Borsban, Nemzeti Sportban közzétett hirdetésekről a GVH megállapította: a fogyasztónak kínált összeg mértékére, a futamidőre és a havi törlesztőrészletre utaló reklámok elolvasásakor arra a következtetésre juthatott az olvasó, hogy a reklámozott szolgáltatás igénybevétele esetén azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza.

Már önmagában az kifogásolható, hogy a tisztességtelen magatartás hatására a fogyasztó felveszi a kapcsolatot a vállalkozással, hiszen ennek során a vállalkozás „meggyőzheti” a fogyasztót, „ráveheti” a vállalkozás számára előnyös döntés meghozatalára, írja a GVH. A reklámok alkalmasak voltak a fogyasztó döntésének befolyásolására, amelyet önmagában az a tény is igazol, hogy folyamatosan szükségesnek ítélték a reklámok közzétételét, hiszen a vállalkozások leendő ügyfelei számára ez jelentette a kapcsolatfelvétel alapját.

A vállalkozásoknak a versenyhivatal szerint az előtakarékossági jelleget kiemelve és a fogyasztói igény jövőbeni, de előre meg nem határozott időben történő kielégítését is hangsúlyozva kell a figyelemfelkeltő tájékoztatást közzétenni.

A GVH a fenti versenyfelügyeleti eszközökön túl más módon is törekszik a fogyasztói csoportokkal, valamint az azokat szervező vállalkozások kommunikációjával kapcsolatban általa észlelt problémákat kezelni, így egyebek mellett éves parlamenti beszámolójában felhívta a jogalkotó figyelmét a szabályozási problémákra és hiányosságokra.