Megszűnik a kedvezményes sztrádamatrica

2010.12.27. 15:58 Módosítva: 2010.12.27. 17:16
A négynapos D1-vinyetta ára egységesen 1650 forint lesz. Az úthasználati díjak 9%-kal drágulnak. Az autóbusz- és vonatdíjak viszont nem változnak.

Január elsejével az ötödik éve változatlan úthasználati díjak átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek – írja közleményében a közlekedési ügyekért is felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A személygépkocsik 4 napos e-matricája egész évben azonos áron lesz kapható. A pótdíjak 15 napon belüli befizetés esetén 2-10 százalékkal csökkennek. Nem változnak azonban a helyközi közösségi közlekedés tarifái. A távolsági autóbusz- és vonatközlekedés versenyképessége így erősödik az egyéni alternatívákkal szemben – hangoztatja a tárca.

A téli működtetési költségek, azok

Az autópálya-matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint-árfolyam változása, pontosabban a forint gyengülése. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1-jén megállapított díjak érvényesek. Időközben egyedül 2007-ben történt 1 százalékon belüli módosítás a bruttó értékben áfa változása miatt.

A díjstruktúra egyetlen lényegi változása, hogy a D1 jelzésű 4 napos matrica szezonon kívüli kedvezményes ára megszűnik. Így az autósok körében az egyik legnépszerűbb vinyetta jövőre az eddigi nyári szezonra érvényes áron lesz kapható. Ráadásul az eddig nyári ár is emelkedik, 1530-ról 1650 forintra. Így az eddigi kedvezményes, 1170 forintos árú matrica árához képest a kedvezményes kategória megszüntetése csaknem 25 százalékos áremelést jelent.

A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését azzal indokolja az NFM, hogy a téli és nyári forgalom mértéke lényegesen kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyári üzemeltetésé.

A pótdíjak csökkennek és növekednek

A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2 és D3) havi és heti matricáinak áraiban – írja a tárca. Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011 ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.

A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1-10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25 szörös szorzóval 7,8-17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer a differenciált változtatással a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.

11%-kal több bevétel, 4%-os infláció mellett

A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték a várható idei bevételt mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg, miközben a várható infláció 4-4,5 százalék.

Azt ígéri a tárca, hogy az Útpénztárba befolyó összegeket az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítják.

Nem emelkednek január elsejétől a helyközi közösségi közlekedés tarifái. Az utasok a jövő évben is változatlan árakon válthatnak jegyet vagy bérletet a távolsági és elővárosi autóbuszokra, vonatokra. Az autópályadíjak növekedésével a közösségi közlekedés versenyképessége javul az egyéni megoldásokkal szemben.