Ismét az unióhoz fordulnak a Malév miatt?

2011.01.11. 07:53
A Wizz Air fontolgatja annak lehetőségét, hogy ismét az Európai Unióhoz fordul a Malév Zrt.-nek nyújtott állami támogatások miatt - mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a Napi Gazdaságnak. A diszkont-légitársaság az újabb állami szubvenciók miatt tervez a korábbiakhoz hasonló lépést.

A diszkont-légitársaság egy évvel ezelőtt már bepanaszolta a magyar kormányt és a Malévot az Európai Bizottságnál a nemzeti légitársaság burkolt állami támogatása és a versenyjog megsértése miatt. A Wizz Air most is azt sérelmezi, hogy mint adófizető tulajdonképpen ő is finanszírozza versenytársát - írja a Napi Gazdaság.

A légitársaság tavaly 9,6 millió utast szállított, de ez jóval 10 millió fölött lehetett volna, ha a makrogazdasági és egyéb körülmények kedvezőbben alakultak volna, ezek között említette a vezérigazgató az euró/dollár árfolyam alakulását. Emellett az izlandi vulkánkitörés, egyes országok légiközlekedési szakembereinek sztrájkja, illetve a karácsony környéki hóesés nehezítette az iparág és a cég működését.

A Wizz Air tavaly 23 százalékos forgalom- és bevételnövekedést ért el, profitja ugyanakkor a 2009-es szinten maradt - ez Váradi szerint akkor is elfogadható, ha eredetileg növekedéssel számoltak.

A Wizz Air Ferihegyről 1,2 millió utast szállított az elmúlt évben. Váradi arra számít, hogy 2011 jobb év lesz a tavalyinál - bár a külső környezet nem kiszámíthatóbb, mint korábban -, s idén 20 százalékos növekedéssel számol Európa-szerte, így a magyar piacon is. A légitársaság jelenleg 34 gépet üzemeltet, ám a 2017 végéig szóló, 132 repülőgép beszerzését előirányzó programot átütemezték, mert a növekedés a program indításakor tervezetthez képest kisebb. Korábban ugyanis azzal számoltak, hogy 2010-ben és 2011-ben is 30 százalékos, 2012-ben pedig 25-26 százalékos növekedést tudnak elérni. Ezzel szemben a következő években 20 százalék körüli gyarapodás tűnik reálisnak.

A cég korábban menetrend szerinti járat üzemeltetésére kért engedély Törökországban a Budapest-Isztambul útvonalra, de végül a téli menetrendben csak charterre kapott lehetőséget. Ez azt jelenti, hogy az utasok csak oda-vissza jegyet vásárolhatnak, vagyis szokásukkal ellentétben nem árusíthatnak jegyeket egy útra. A Wizz Air a nyári szezonra újra megpróbál menetrend szerinti járatra engedélyt beszerezni - addig a korábban lehetővé tett foglalási lehetőséget levette a honlapról.