A kicsik már látják a fényt

2011.01.27. 09:41
Habár kilábalásról még nem beszélhetünk, a pesszimizmus egyre kevésbé jellemzi a cégeket: javuló várakozások, kevésbé súlyos gazdasági terhek formálják a vállalkozások jövőképét. Kutatássorozatában a BellResearch a mikrocégek és a kkv-k financiális helyzetét és igényeit vizsgálta.

Az elmúlt évek pesszimizmusa kezd alábbhagyni a hazai mikro- és kkv-szegmens szereplőinél: egyre több cég véli úgy, hogy a közeljövőben javulni fognak a vállalkozások kilátásai, állapította meg pénzügyi fel  méréssorozatának legújabb elemzésében a BellResearch kutató- és tanácsadócég.

A kutatás az egymilliárd forint alatti árbevételű, legalább egy főt foglalkoztató társas vállalkozások gazdasági döntéshozóinak véleményét leképezve mutatja be a szegmens legfontosabb szempontjait, amelyek alapján pénzügyi döntéseiket meghozzák. 2008 utolsó negyedéve, vagyis a gazdaság motorjának tekinthető szektort mélyrepülésbe taszító válság kirobbanása ezen a téren alapvető változásokat hozott.

Az elmúlt időszakban az állandósult reményvesztettséget, kilátástalanságot tükrözte a gazdasági depresszió, de az új év beköszöntére már látni vélik a szereplők a fényt az alagút végén – mutat rá Harsányi Gábor, a BellResearch új üzletágak igazgatóhelyettese.

A megkérdezett közel ezer cég döntéshozói továbbra is a körbetartozást látják a legnagyobb problémának, de már ebben a tekintetben is javuló vélemények köszönnek vissza: egy évvel korábban 91 százalék, most már csak 85 százalék említi kritikus jelenségként a körbetartozást. Ennél is látványosabb a javulás az árbevételek tervezhetőségének tekintetében, hiszen korábban tízből hét, mostanra viszont tízből hat vállalkozás pénzügyi vezetője nevezte meg problémaként a cég ingadozó árbevételét.

Hasonló kép körvonalazódik a hitelezés kérdéskörében is. Az e téren érintett mikrovállalatok és KKV-k 28%-a számára jelentett problémát a törlesztés az egy évvel korábbi felmérés eredményei szerint, jelenlegi kilátásaikat viszont már kedvezőbben ítélik meg, amit jelez ezen arány 15 százalékra történő csökkenése. A válság éveiben voltak, vannak azért szerencsésebb helyzetben levő vállalkozások is – mutat rá a BellResearch elemzése. A közgondolkodás szerint minden szereplőt megérintettek a krízis nehézségei, mégis találunk olyan ágazatot, amelyik sokkal kevésbé esett áldozatul. A vizsgált cégek 6 százaléka semmilyen mértékben nem szenvedte meg a válságot, ezek többségében az agráriumból kerültek ki.

Mikroszinten már a formálódó optimizmus a jellemzőbb, ez azonban makroszinten még nem érzékelhető – világítanak rá a kutatók. A válság végének várható idejét illetően a vállalkozások vezetőinek negyede-ötöde bizonytalan, és nem tudott érdemi választ adni. A véleményt alkotóknak azonban a kétötöde úgy gondolja, saját cége legkésőbb 2012-ben kilábal a válságból, ugyanezt az iparáguk egészére vetítve közel ugyanennyien vélik.

Az EU és Magyarország vonatkozásában a várakozások hosszabb időt vetítenek előre (a konkrét választ adók harmada, illetve ötöde szerint lesz vége a válságnak 2012 végéig), míg az USA gazdasága ekkorra minden második, véleményt nyilvánító döntéshozó szerint kilábal a recesszióból. Összességében tehát az látszik, hogy a cégek a tágabb gazdasági környezet kilátásainál erősebb bizakodással tekintenek a saját jövőjükre.