Egyre kevésbé bízunk a bankokban

2011.03.23. 12:40

A magyar lakossági banki ügyfelek 42 százalékának csökkent a bankszektor iránti bizalma az utóbbi egy évben. Csak 5 százalék bízik jobban a bankokban, mint korábban – derül ki az Ernst and Young legfrissebb nemzetközi felmérésből, amelyben a bankokkal való elégedettséget, valamint a banki kapcsolatokat befolyásoló tényezőket vizsgálták. A felmérést világszerte több mint 20 000 lakossági banki ügyfél megkérdezésével készítették, Magyarországon mintegy ezer embert kérdeztek meg.

Nagy István Ottó, az Ernst and Young üzletviteli és tanácsadási szolgáltatások partnere az eredményeket bemutató szerdai sajtótájékoztatón hangsúlyozta: a válság hatásaként a bankok új kihívásokkal szembesültek, ezek közül a legnagyobb az ügyfelek bizalmának újbóli elnyerése. A megváltozott környezetben szükségessé vált a meglévő és új termékek, szolgáltatások fejlesztése.

A felmérés eredményeiből kiderül, hogy nemzetközi összesítésben - a megkérdezés Európa mellett többek között Latin-Amerikára, az Egyesült Államokra, Dél-Afrikára és Kínára is kiterjedt - az ügyfelek 44 százalékának csökkent a bankszektor iránti bizalma az utóbbi 12 hónapban, és nagyjából ugyanennyi ügyfél szerint nem változott a bizalom. Utóbbi arány Magyarországon 54 százalék.

Nagy István Ottó elmondta: a bankolók számára a pénzintézetükhöz való viszonyt leginkább a jó hírnév és a banki tanácsadóval kialakított személyes kapcsolat határozza meg, utóbbit 6-os skálán 3,9, előbbit 4,5 pontra értékelték a megkérdezettek. Az árpolitika csak a harmadik a sorban, 3,4 ponttal.

Az Ernst and Young azt is vizsgálta, hogy a megkérdezettek hány bankkal állnak rendszeres kapcsolatban: Magyarországon 44 százalék csak egy banknak ügyfele, míg 56 százalék két, három vagy több bankkal is kapcsolatban áll. Ez nem tér el jelentősen az 59 százalékos európai átlagtól - fejtette ki a szakember.

A magyar válaszadók 74 százaléka - illeszkedve a nemzetközi átlaghoz - nem lenne hajlandó fizetni független pénzügyi tanácsadásért, mert úgy véli, hogy ez a banki szolgáltatások része kell hogy legyen. A banki ügyfelek 22 százaléka ugyanakkor nagy értékű befektetések esetén alkalmazna független tanácsadót, míg például Németországban 17, Franciaországban 14, Hollandiában pedig csak 6 százalék ezen lakossági ügyfelek aránya.

 A válaszadók 43 százaléka a szolgáltatások minősége, 38 százaléka pedig az ár miatt vált bankot a felmérés összesített eredményei szerint. Nagy István Ottó szerint az ügyfelek bizalma a felmérés tanulságai alapján egyrészt márkaépítéssel, másrészt a személyre szabott bankolás fejlesztésével nyerhető vissza. Ezenkívül bővíteni kell a szolgáltatások portfólióját, és más iparágakhoz hasonlóan hűségprogramokkal is jutalmazni lehetne az ügyfeleket.