16,7 milliárdot kap az Audi és az Opel

2011.04.06. 16:01
Az Audinak nyújtandó 11,2 és az Opel 5,5 milliárd forintos támogatásról döntött ma a kormány, az összeg lényegesen alacsonyabb, mint amire a korábbi információk alapján számítani lehetett. Matolcsy György szerint ez annak köszönhető, hogy "jól tárgyaltak". A két beruházás 17 500 munkahelyet hozhat létre (a beszállítókkal együtt), és két százalékponttal emelheti a GDP-ben az autóipar jelenleg 3,2 százalékos hozzájárulását.

Az Audi 900 millió eurós beruházását és a GM Opel 450 millió eurós óriásberuházását is támogatják, döntött ma a kormány. Ez a két fejlesztés Magyarországon 2634 munkahelyet hoz létre, ami a beszállítókkal együtt összesen 17500 új munkahelyet jelent. Matolcsy szerint egy Audis munkahely 8-10 addicionális munkahely létrejöttét generálja Győr közvetlen régiójában.

A két mega-beruházással Magyarország a térségi autóipari versenyben utoléri Lengyelországot, bár Csehországtól és Szlovákiától valamivel még így is lemaradásban leszünk, az autóipari kapacitásokat tekintve.

Az Audi esetében jelenértéken 11,2 milliárd forintos az állami támogatás, ez azt jelenti, hogy egy új munkahely támogatására mintegy 6 millió forint jut. A 11,2 milliárd forint a teljes Audi beruházás 5,2 százaléka. A támogatás 3 év alatt térül meg.

Az Opel beruházáshoz a kormány összesen 5,5 milliárd forintos támogatást nyújt, ez 6,8 millió forintot jelent létrehozott munkahelyenként, a támogatás 5 év alatt térül meg.A megtérüléseket a befizetett helyi adók pozitív hatása nélkül kalkulálta a kormány.

A járműipar a GDP 3,2 százalékát adja jelenleg, ez 2 százalékponttal lehet magasabb a következő években a két új beruházásnak köszönhetően.

Kevesebbet kapnak a gyártók, mint várták

A két ma bejelentett támogatási összeg alacsonyabb, mint amit korábban a kormányzati körökből kiszivárgott információk alapján számítani lehetett. Arra a kérdésre, hogy például a korábban hallott 7,5 milliárd forinttal szemben az Opel miért "csupán" 5,5 milliárd forintos támogatásban részesül, Matolcsy szűkszavúan a következőt felelte: "jól tárgyaltunk".

Az Audi Magyarországon

A német autógyártó magyar leányvállalata a Volkswagen-konszern központi motorszállítója, ezen kívül személyautó összeszerelés is folyik a győri üzemben. 2010-ben a 19 milliomodik motor és az 500 000. autó hagyta el a gyártósorokat. A vállalat tavaly 6138 alkalmazottat foglalkoztatott Magyarországon.

Az Audi csoport a következő években közel 11,6 milliárd eurót költ beruházásokra, a terv fontos eleme a győri üzem fejlesztése. A 900 millió eurós, jelenlegi áron számolva mintegy 237 milliárd forintos bővítéssel a teljes gyártási folyamatot lefedő járműgyár épül. A 2010 év végi 174 hektárról a nemrég megvásárolt földterülettel a gyár iparterülete mintegy 370 hektárra nőtt. A tervek szerint a tavalyi közel 39 ezer darabos autógyártáshoz képest jóval nagyobb kapacitás jön létre, 2013-tól évente 125 ezer autó gurulhat le a gyártósorról. A beruházások révén az Audi Hungária közel 1800 új munkahelyet létesít a győri telephelyen.

Korábbi lapértesülések alapján az Audi vezetősége ragaszkodott ahhoz, hogy a kecskeméti Mercedes-beruházáshoz hasonló költségvetési pénzt, vagyis legalább húszmilliárd forintot kapjon a négykarikás márka üzemfejlesztése is. Ehhez képest a ma bejelentett összeg lényegesen elmarad.

Az Opel Magyarországon

Az Opel szentgotthárdi üzemében a vállalatcsoport több típusához gyártanak motorokat és hengerfejeket, ezen felül sebességváltók felújításával, és teherautók sebességváltóinak összeszerelésével is foglalkoznak.

Az Opel mintegy 450 millió eurós, vagyis jelenlegi árfolyamon számolva mintegy 118 milliárd forintos beruházás keretében bővíti a szentgotthárdi gyárát. A tervek szerint a beruházást követően 3 új, alacsony fogyasztású és károsanyag kibocsátású motorcsalád gyártása kezdődik meg 2012-től a 30 ezer négyzetméteres majdani motorgyártó csarnokban.

A fejlesztéseket követően teljes kapacitáskihasználtság mellett a General Motors magyar üzemében a jelenlegi 630 ezerhez képest éves szinten 500 ezer motorral többet gyárthatnak. A gyártás felfutása fokozatos lesz, 2012-től két, 2013-tól pedig a harmadik új motorcsalád gyártása is elindul.

Az új üzem 800 új munkahelyet teremthet, a beszállítókkal együtt pedig akár 2500-3000 munkahely is létrejöhet. A tavaly év végi nagyjából 600-as alkalmazotti létszám már 2011-ben, 100 fővel bővülhet.