A MÁV Cargóra is szemet vetett a kormány?

2011.06.11. 16:25 Módosítva: 2011.06.11. 21:46

Részvényvásárlással szerezne befolyást a vasúti árufuvarozási piacon a magyar kormány: első lépésben a 102,5 milliárd forintért eladott MÁV Cargo utódcégének, az osztrák tulajdonban lévő Rail Cargo Hungária Zrt.-nek (RCH) a 20-30 százalékos üzletrészét vásárolná vissza – értesült a Népszabadság.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból kiszivárgott információkra hivatkozva a lap azt írja: a cég jelenlegi tulajdonosa, az osztrák vasút (ÖBB) vezérigazgatója már tárgyal a kormánnyal az adásvételről körülményeiről.

Rosszul megy az osztrák vasútnak

A Népszabadság szerint az RCH kisebbségi részvénycsomagját most nagyon olcsón lehetne megszerezni, mivel a tulajdonos anyagilag szorult helyzetben van.

Az ÖBB leánya, a Rail Cargo Austria (RCA) még a gazdasági válság kirobbanása előtt vásárolta meg a MÁV árufuvarozó cégét. A versenytársaival, elsősorban a német vasúttal szembeni piaci súly megszerzésére törekvő osztrák társaság hatalmas áldozatot vállalt a terjeszkedésért.

A magyar céget könyv szerinti értékének több mint kétszereséért, 102,5 milliárd forintért vásárolta meg. A privatizációs szerződésben ezen felül mintegy negyvenmilliárd forint értékű beruházás végrehajtását, és mintegy 25 milliárd forint kötelezettség kifizetését is magára vállalta. Amit 2009-ben és 2010-ben hozzávetőleg 17 milliárd forint költséggel fejeltek meg a két évre aláírt foglalkoztatási garanciák.

Az így összessen 180 milliárd forintot felemésztő vállalások aláírása után azonban jött a válság, amely a fuvaroztatókon keresztül a vasúti árufuvarozókat is megviselte. Az ÖBB tavaly csak honi árufuvarozó cégénél, az RCA-nál 353,2 millió eurót, úgy százmilliárd forintot bukott, amihez az RCH is hozzátette a maga 69,4 millió eurós, húszmilliárd forintos veszteségét. Ilyen körülmények között az osztrák kormány feltehetően belemenne az ÖBB leányok részleges értékesítésébe.

Sokkal kevesebbet ér, mint fénykorában

A Népszabadság szerint az RCH legalább részleges visszavásárlásának kedvez az is, hogy a magyar vasúti árufuvarozási piac 80 százalékát uraló társaságot már az RCA is alaposan leértékelte: az osztrák üzleti könyvekben 380 millió helyett már csak 120 millió eurós, vagyis úgy 33 milliárd forintos értéken szerepel. Az osztrákok ennyiért azonban feltehetően nem adnák a céget, de a részleges magyar állami tulajdonszerzésre kaphatók lehetnek. A lap szerint a kormány abban bízik, hogy a társaság 30 százalékos részvénycsomagja tízmilliárd forintnál nem kerülhet többe.