Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Üres utakat hozhat a 400 forintos benzin

2011.07.22. 13:14
Újra csúcsra ugrott az üzemanyagok ára: a benzin literje 385 forintba, a gázolaj 371 forintba kerül szerdától. Bár már most is egyre kevesebb benzint tankolunk, 400 forint mellett az autósok csaknem harmada felhagyna a vezetéssel. Ez a nem olyan távoli jövő, a világgazdasági folyamatokat látva a mostaninál sokkal alacsonyabb árakra nem számíthatunk.

Nincs messze a nap, amikor tömegek hagyhatnak fel az autózással, hétről hétre közelebb kerülünk a 400 forintos benzinárhoz, ami lélektani határnak tűnik. A Forensis felméréséből kiderül: a benzint használók 35 százaléka, a dízelesek 25 százaléka már csak hébe-hóba tankolna ilyen magas üzemanyagár mellett.

"A több mint 7000 autós megkérdezésével készült felmérés szerint a dízeles autók sofőrjei tovább tűrik az áremelkedést, ennek oka lehet, hogy a szolgáltató szektorban nagyobb arányban használják ezt az üzemanyagot, bármekkorára nő is az ár, a cégek nem állnak le a fuvarozással" – mondta az Indexnek Markót Imre, a Forensis autóklub ügyvezetője.

Egyes kutakon már most is találkozhatunk 400 forintos árakkal, a szerdai nyolcforintos Mol emeléssel a benzin átlagára 385 forintra, a gázolajé 371 forintra nőtt, az autósok 20-25 forintos különbséget is tapasztalhatnak.

A felmérésben részt vevő válaszadók 3 százaléka a mostani árak mellett sem tankol benzint, 5 százalékuk 380 forintnál, 6 százalékuk 390 forintnál állna le. A dízelesek 9 százalékának 380-nál, 15 százalákuknak 390-nél szakadna el a cérna. (Az egeret az alábbi grafikon oszlopain mozgatva láthatja, a válaszadók mekkora része viselne el magasabb árakat.)

 

Az emelés előtt tankolt, aki tehette

Olvasóink beszámolói szerint az áremelés előtti napokban érezhetően nagyobb tumultus volt a töltőállomásokon, ezt lapunknak a Shell is megerősítette. A Forensis felmérése szerint közel négyszeresére nőtt a forgalom. "Érdekes ugyanakkor, hogy az autósok többnyire ilyenkor sem tele tankolják az autót, hanem egy meghatározott összegért tankolnak, kinek mennyit enged a családi költségvetés" – mondta Markot.

Az autósok spórolnak, ahogy tudnak, a sofőrök egy része a fogyasztását fogta vissza, egy másik részük átállt E85-re, a mindeddig jövedékiadó-mentességet évező bioetanol literjét csaknem száz forinttal olcsóbban lehetett tankolni.

 

Miért E85 az E85?

Az E85 a bioetanolra vonatkozó egyik szabvány kódja, Magyarország ezt vezette be 2006-ban. Az üzemanyagnak 99 százalékos szeszből kell készülnie, legalább 5, legfeljebb 25 százalék benzinnel keverve, a pontos arány akár évszakonként is változhat, telente például több benzint tesznek bele, segítve az indítást. (Több jövedéki adót fizetnek a bekevert benzin után.)

Most, hogy az E85 adómentességét megszüntette a kormány, keveseknek érheti meg továbbra is bioetanolt tankolni, ez jót tehet azoknak a nagyobb kúthálózatoknak, amelyek eddig sem forgalmaztak zöldbenzint, sőt kimondottan rossz szemmel nézték annak térnyerését.

Pletser Tamás, az ING-olajszektor vezető igazgatója szerint a közeljövőben nem számíthatunk a benzinár csökkenésére. Ezt ugyanis döntően az befolyásolja, hogy hogyan alakul a forint és a dollár árfolyama, és az, hogy mennyivel nő az olaj ára. Ezeken kívül a jövedéki adó és az áfa épül bele az árba.

Ha a forint gyengül, vagy ha nő az olaj ára, a fogyasztói árnak nemcsak a kvázi termelői árrésze emelkedik: az áfa is a megemelkedett összeget növeli, vagyis ha az olajár vagy a forintgyengülés 4 forintos emelést indokol, az 5 forintos drágulásként csapódik le.

Pletser szerint az eurózóna adósságválságáról szóló hírek alapján nem valószinűsíthető, hogy a piaci kedélyek egyhamar megnyugszanak, sem a dollár, sem a forint árfolyamában nem várható igazán a benzin árának csökkenését hozó elmozdulás, ráadásul az olaj iránti kereslet is nő.

Persze az autósok jelentős részének nincs választási lehetősége, azokon a településeken, ahol a tömegközlekedés nem reális alternatívája az autós közlekedésnek, vélhetően magas ár mellett is kitartanak a sofőrök. A Forensis-felmérés szerint az autósok negyede bármilyen üzemanyagár mellett folytatná a vezetést.