Megkapjuk-e az eltévedt reálhozamot?

2011.08.24. 12:55
Augusztus 31-ig kaphatják meg az állami nyugdíjrendszerbe átlépettek a volt magánnyugdíjpénztáruktól a reálhozamot, illetve a tagdíj-kiegészítést. Akiknek rossz címre ment a pénzük, azok bajban lehetnek, mert a Postán szeptember 16-ig őrzik az utalványokat, vagyis nem lesz esélyük arra, hogy a kassza újraküldje nekik a jó címre. Igaz, még az is vitatott, hogy újraküldheti-e: a PSZÁF azt mondta, igen, a Matolcsy-minisztérium előbb azt, hogy nem, majd azt, hogy igen. Egy új rendelet tisztázhatná a helyzetet.

Teljes a felfordulás azoknak a reálhozamoknak a kifizetése körül, amelyeket első nekifutásra nem sikerült eljuttatni az állami rendszerbe átlépett pénztártagoknak. Nagyon sok volt magánkasszatagnak túl későn jutott eszébe bejelenteni adatainak megváltozását, így a pénztáraktól sokszor téves címzéssel érkeztek a postákra a magán-nyugdíjpénztári reálhozamok kifizetési utalványai.

Nem szóltunk időben

A pénztártagoknak – akik a reálhozam postai kifizetését kérték – eredetileg május végéig lett volna lehetőségük jelezni, hogy megváltozott a lakcíműk. Tömeges bejelentések azonban nem érkeztek, az emberek csak nyár végén, a kifizetések közeledtével jelezték ezt a pénztáraknak, mondta kérdésünkre Bába Júlia, a Stabilitás Pénztárszövetség elnöke.

Ha a postás az utalványon szereplő személyt nem tudta értesíteni vagy azonosítani, akkor az utalványt kézbesíthetetlennek kell minősíteni. Ezeket az utalványokat 2011. szeptember 16-ig visszaküldik a pénzt feladó magánnyugdíjpénztárnak. Csakhogy a pénztáraknak a hatályos jogszabályok nem adnak lehetőséget arra, hogy a visszaküldött reálhozamokat újra elutalják.

Mást mondanak

A kasszák ezért a helyzet kezelésére a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletétől kértek segítséget. A felügyelet egy augusztus 11-i közleményben úgy fogalmazott: álláspontja szerint a kasszák akkor járnak el "a jogalkotói szándéknak megfelelően", ha "a tagi kifizetés utalásával kapcsolatosan" eleget tesznek valamennyi módosítási kérelemnek. Vagyis a PSZÁF szerint a beérkező lakcímváltozásokat a pénztáraknak a májusi határidő lejárta ellenére továbbra is regisztrálniuk kell, majd "a végső jogszabályi határidőn belül" a volt pénztártagok új címére ismét el kell küldeniük az eltévedt küldeményeket.

Ezzel a helyzet már-már megoldottnak tűnt. Azonban a Matolcsy György vezette Nemzetgazdasági Minisztérium egy múlt heti állásfoglalása újabb fordulatot hozott. A minisztérium tájékoztatása arra hívta fel a kasszák figyelmét, hogy a PSZÁF utasítása ellenkezik a hatályos jogszabályokkal, a pénztáraknak nincs lehetőségük az újbóli utalásra, vagyis a rossz címre küldött hozamokat a pénztárak nem fizethetik ki újból.

Ne ígérjetek semmit

Lapunkhoz eljutott az egyik kassza belső körlevele, amelyben múlt pénteken azt írták: "a Nemzetgazdasági Minisztérium tegnapi szóbeli tájékoztatása alapján, mely nem egyezik a korábbi PSZÁF-tájékozatóval,  jelenleg még nem tisztázott, hogy a pénztárak indíthatnak-e, és ha igen milyen esetekben ismételt utalást, amennyiben a postától kézbesíthetetlenség [...] vagy a banktól nem megfelelő bankszámlaszám miatt visszaérkezik a reálhozam/tagdíjkiegészítés összege".

Ez a kassza ezért arra utasította a munkatársait – és lapunk információi szerint a pénztárak zöme ugyanígy cselekedett –, hogy "ismételt tájékoztatásig" senki ne tegyen ígéretet "a volt tagok felé a tagi kifizetek újraindításáról". Vagyis tíz nappal a reálhozamok kifizetésének végső határideje előtt maguk a pénztárak sem láttak világosan, hogy akkor kézbesíthető-e újra a reálhozam, vagy sem, hiszen két különböző állami szerv mást mondott.

A pénztárak ezek után az elmúlt napokban információink szerint több csatornán is kértek egyértelmű kormányzati állásfoglalást arról, hogy akkor most utalhatnak-e újra vagy sem. A Matolcsy-minisztériumtól választ nem kaptak, azonban a tárca kedden közzétett egy, az előzőnek gyökeresen ellentmondó tájékoztatást. Ebben a közleményben már azt írja az NGM, álhír az, hogy "a hibás adatokat közlő egykori magánnyugdíjpénztár-tagok reálhozamának kifizetése leállításra került". A minisztérium arra szólította fel a pénztárakat, hogy "maradéktalanul tegyenek eleget a volt tagok adatmódosítási kérelmének, és a tagi kifizetéseket "határidőn belül ismételten tegyék meg".

Hol jár a pénz?

Ezt pedig a pénztárak meg is tennék, ha nem állna egy másik gátló tényező a kifizetéseknél: a "jogszabályban rögzített határidő" augusztus 31-e, vagyis eddig kellene kiküldeniük a reálhozamot. A Posta viszont, mint korábban megírtuk, szeptember 16-ig őrzi az át nem vett utalványokat. Vagyis hiába jelentett be valaki lakcímváltozást, ha a posta nem küldi vissza a hó végéig – lényegében a következő néhány napban – a pénztárnak, a kassza a pénzt a PSZÁF és a minisztérium utasítása ellenére sem tudja azt újra elküldeni.

A helyzetet az oldaná meg, ha napokon belül megszületne egy jogszabály, amely az augusztus 31-i határidő felülírásával megoldaná ezt a helyzetet. Mivel ezt a határidőt egy május végi kormányrendeletben írták elő, azt egy másik kormányrendelettel felül lehetne írni. A pénztárak úgy tudják, az NGM-ben elkészült ennek terve, kérdés azonban, hogy a kormány azt elfogadja-e időben.