Paszkál
10 °C
15 °C

Semmi jele az e-útdíjnak

2011.09.19. 07:44 Módosítva: 2011.09.19. 09:59
Sok kamion talán épp a szomszédos országokhoz képest alacsony útdíj miatt választja Magyarországot. Kedvezőbb díjakat a használatarányos fizetési rendszer hozhatna, de ennek még semmi jele.

Még semmi jele sincs az elektronikus, vagyis a használatarányos útdíj tervezett 2013-as bevezetésének, pedig ismerve a magyarországi közbeszerzési gyakorlatot és azok utóéletét, már most ki kellene dolgozni a tendert. A fejlesztési tárca beruházást firtató kérdésekre nem reagált, írja a Napi Gazdaság.

A szakemberek szerint az új rendszer igazságosabb lesz, ám a tehergépjárművek útdíjköltségeit növeli. (Első körben a teherforgalomban akarják bevezetni az új rendszert.) Nemzetközi összehasonlításban is indokolt lehet a díjnövelés, mert Magyarországon viszonylag alacsony ez a tarifa. Például az egynapos "matrica" 3000 forintba kerül, ezért teljes sztrádahasználat jár, miközben Szlovákiában vagy Svájcban kilométerenként 0,08 eurót (275 forint/euró árfolyam mellett 22 forintot) fizetnek. Így a Hegyeshalom−Szeged közötti útvonal 7480 forintba kerülne. Van, ahol még ennél is drágább az útdíj, Ausztriában például legalább 0,145 eurót kell fizetniük a tehergépjárművek után, s körülbelül ilyen a tarifa Németországban és Franciaországban is.

Az európai országok felében idő, máshol kilométer alapú a díjszámítás, ahogy a környező országokban is. Egyedül Romániában működik az ittenihez hasonló rendszer, ott azonban nem csak az autópályák és a kiemelt főútvonalak díjkötelesek.

A szállítmányozók vélhetően nem csak annak alapján választanak nemzetközi útvonalat, hogy hol a legolcsóbb az útdíj, a döntésben szerepe van az üzemanyagárnak, a távolságnak is. A külföldi teherautósok előszeretettel használják a magyarországi utakat, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-től megtudtuk, hogy a belföldi/külföldi vásárlók között jelentős az eltérés a különböző járműkategóriák között. (Az ÁAK  természetesen nem ismeri a vásárlók állampolgárságát, csupán a rendszám alapján tudnak erre vonatkozó következtetéseket levonni.) Tavaly az éves e-matricák tekintetében minden járműkategóriában a belföldi vásárlók voltak többségben, átlagosan 94 százalékos arányban. Tavaly éves matricát alig vásároltak a teherautókra, haviból már több fogyott. A heti e-matricát vásárlók közül a D2 és D3 kategóriákban 60 százalék fölötti volt a külföldi rendszámra vásárlók száma. (Négynapos e-matricát kizárólag a D1 kategóriában lehet vásárolni, így a nagyobb tehergépjárművek ebből a kategóriából kiesnek.) Egynapos e-matricát azonban csak a D2, D3 és D4 járműkategóriákra lehet váltani, itt minden esetben a külföldi rendszámra vásárlók száma magasabb, D2 és D3 kategóriákban valamivel több, mint 50 százalék fölötti résszel, a D4 kategóriában pedig jelentős, csaknem 80 százalékos aránnyal.

Értékesített e-matricák rendszám szerinti bontása, százalékban - 2010

Kategória Belföldi rendszám Külföldi rendszám
Éves  
 
D1 94 6
D2 96 4
D3 96 4
D4 92 8
Havi  
 
D1 81 19
D2 72 28
D3 66 34
D4 63 37
Heti  
 
D1 57 43
D2 40 60
D3 36 64
D4 56 44
Egy napos  
 
 
D2 47 53  
D3 46 54  
D4 20 80  
D1:motorkerékpár, 3,5 tonna alatti össztömegű jármű  
 
 
D2: 3,5-7,5 tonna közötti össztömegű jármű  
 
 
D3: 7,5-12 tonna össztömegű jármű  
 
 
D4: a fentiekbe nem sorolható többi jármű  
 
 
 Forrás: Forrás: ÁAK