Business Talks '24
Üzleti konferencia
Az eddig megismert információk alapján az Orbán Viktor kormányfő által bejelentett várható intézkedések közül a három legkritikusabb kérdésnek a minimálbér emelését, az ötszázalékos bérfejlesztési kormányjavaslatot, illetve a jövedéki adó visszaigénylésének október első munkanapján meghatározott mértékét jelölte meg Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára a Napi Gazdaságnak.
A gázolaj jövedéki adójának emelése − a visszatérítés párhuzamos növelése miatt − finanszírozási kérdést jelent a 7,5 tonna feletti tehergépjárműveket alkalmazó fuvarozóknak. A kisebb gépjárművekkel közlekedők számára azonban − akik nem vehetik igénybe a kereskedelmi gázolajár intézményét − költségnövekedést hoz a változás, a szektor egészében azonban ez a kör nem képvisel jelentős arányt. Az összes árutonna-kilométer 90 százalékát ugyanis a magasabb kategória járművei adják − tette hozzá Karmos.
A fuvarozók negyedévente tudják visszaigényelni a jövedéki adót, így az emelés többlete is ilyen időtávra jelent nagyobb terhet a likviditás szempontjából − tudtuk meg Szemerey Lórándtól, a Szemerey Transport vezetőjétől. A társaságnál ez a többlet 100 millió forintos nagyságrendben jelenti a források időleges lekötését. A cégvezető ugyanakkor úgy véli, az elmúlt évek fuvardíjcsökkenése miatt néhány százalékos emelésre már mindenképpen szükség lesz idén.
A tőkeszegényebb cégeknek az emelkedő finanszírozási terhek ugyan okozhatnak kisebb gondokat, azonban a probléma közel sem olyan súlyos, mint ha a kedvezmény megszűnt volna, a vállalkozások döntő többsége így képes lesz kezelni a változást − tette hozzá Karmos. Az azonban csak október elején derül majd ki, hogy január elsejétől milyen mértékű visszatérítésre számíthatnak az érintett fuvarozók (ez jelenleg 19,50 forintot jelent), az uniós szabályozás alapján ugyanis azt az október első munkanapján érvényes euró−forint árfolyam alapján határozzák meg.
A kereskedelmi gázolajár intézményének fenntartása lehetővé teszi a magyar közúti fuvarozók nemzetközi versenyképességének megőrzését. Sokat segített a kormányzat az ágazatnak azzal is, hogy már korábban megemelte a gépkocsivezetőknek euróban kifizetett napidíj adómentes összeghatárát és megoldást kínált a nemzetközi gépkocsivezető-képzés fellendítésére is − mondta a Napi Gazdaságnak Wáberer György, a Waberer's Holding elnök-vezérigazgatója. A cégcsoport több mint háromezer munkavállalót foglalkoztat a legkülönbözőbb fizetési kategóriákban és munkaköri besorolásokban, a tervezett intézkedések hatásairól még korai lenne akár csak becslésekbe is bocsátkozni.
Egyetért a minimálbér emelésével Szemerey Lóránd. Véleménye szerint a minimálbérre bejelentett 1,2 millió fő (ami a versenyszféra összes foglalkoztatottja körében 30-35 százalékos részarányt jelent) túlzás, ennyien bizonyosan nem élnek minimálbérből. A lépés így véleménye szerint tisztuláshoz vezet majd a gazdaságban. A társaságot ez ugyanakkor nem érinti, mivel nincsenek minimálbérre bejelentett dolgozói.
A Waberer's Holding napi szinten követi a 2012. évi tervezett változásokról egyelőre csak a sajtóban megjelent híreket és elemzésekkel igyekszik modellezni azok hatását a cégcsoport üzleti folyamataira − hangsúlyozta Wáberer. Az áfakulcs emelése az áfát visszaigénylő nagyvállalatok életében a finanszírozási terheket növeli, azonban a kétszázalékos emelés alapvetően nem befolyásolja üzleti terveiket és eredményromlásra sem számít emiatt. Karmos szerint ebben az értelemben az áfaemelés szintén finanszírozási kérdést jelent majd a fuvarozók számára.
Masa Beáta, a Rail Cargo Hungaria Zrt. humánerőforrás-igazgatója is azt hangsúlyozta, hogy eddig csak a sajtóból értesültek a tervezett változtatásokról. A magyar vasúti árufuvarozás piacvezető vállalata jelenleg több mint 2300 munkavállalót foglalkoztat, ezért számukra kiemelten fontos, hogy megtalálják a legjobb megoldást a társaság és a munkatársak számára egyaránt. Ennek érdekében szakértői csapatuk már most folyamatosan hatásvizsgálatokat és elemzéseket végez, modellezi a lehetséges variációknak az üzleti tervre gyakorolt hatásait. Azon munkavállalók számára, akik a korábbi jogszabályi változások miatt nettó keresetcsökkenést szenvedtek el, a kieső különbözetet egyszeri juttatás formájában folyósította a társaság − ez az intézkedés a dolgozók 56 százalékát érintette.
Hátrányosabban érinthet bizonyos ágazati szereplőket a minimálbér-emelés, az elvárt béremelés pedig nehezen gazdálkodható ki, elsősorban az önköltség és a piaci (keresleti) viszonyok következtében. Ezzel kapcsolatban a sofőrök számára a külföldi tartózkodás esetén kifizethető 40 euró adómentes juttatást jelentő napidíj és az alapbér részaránya lehet meghatározó. Minél nagyobb részt jelent ugyanis a juttatásban a napidíj, a munkáltató annál kevésbé kényszerül az alapbér emelésére. keret2 Karmos Gábor szerint nemzetközi viszonylatban már növekedésnek indult a fuvarozók megrendelésállománya az első félévben, a helyzet itt konszolidálódni látszik. A belföldiek helyzete azonban 2008 óta katasztrofális képet mutat, a visszaesés folyamatos − annak ellenére, hogy a szakma az idei első félévben már emelkedésre számított, az előző évi bázishoz képest azonban 5 százalékos csökkenéssel zárt ez a terület. A Szemerey a belföldi szállítások visszaesése ellenére növekedni tudott, amely többlet kizárólag új megbízók megszerzéséből adódik − mondta Szemerey Lóránd.
Business Talks '24
Üzleti konferencia