ÁSZ: Sok a szabálytalanság az autópálya-építéseken

2011.10.25. 14:25

Az Állami Számvevőszék szerint az autópálya-projektek megvalósításához kapcsolódó, a közpénzek hatékony felhasználásához fűződő érdekek háttérbe szorulnak az önkormányzati hatósági, szabályozási döntések, valamint a régészeti feltárások során.

A számvevőszéki jelentés nyolc pontban sorolja fel kifogásait, például, hogy az M6/M60 autópályán - miközben a nyomvonal kijelölése 1981-től 2008-ig tartott - 2007-ben még kérdéses volt a Bátaszék és Véménd közötti szakaszon az alagutak megépítése; illetve az M43 autópálya első nyomvonalváltozatainak 1993. évi kidolgozásától a forgalomba helyezésig tizennyolc év telt el.

Az ellenőrzött projektek közül az M31-es autópálya kivitelezése során a költség- és időcélok nem teljesültek. A beruházás tényleges építési költsége a 21,8 milliárd forintos szerződéses árat több mint tíz százalékkal haladta meg.

Az M43 autópálya megvalósítása során a szerződéses árak az I-III. szakaszokon együttesen 57 milliárd forintról 62 milliárdra emelkedtek, amely 9 százalékos költségnövekedést jelent. A szerződéses határidők nem teljesültek, mivel a forgalomba helyezés az I. szakaszon 17 hónapos, a II. és III. szakaszon mintegy 8 hónapos késéssel valósult meg a területszerzési hiányosságok, illetve a folyamatosan változó fejlesztési célok miatt, állapítja meg az ÁSZ.

Az ÁSZ a 2009-2010-ben befejezett autópálya beruházások és pénzügyi folyamataik ellenőrzésekor megállapította, hogy a környezetvédelmi döntések során azok költségkihatásait nem számszerűsítették, nem értékelték.

Az ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ azt javasolta a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy kezdeményezze az autópálya építéssel kapcsolatos törvény módosítását annak érdekében, hogy az autópálya beruházásokban érintettek részérdekei a közpénzek hatékony felhasználása szempontjából összehangoltak legyenek.