Már kevesebben repülnének a Malévval
- Csődvédelem alatt a Malév
- Nem éreznek Malév-pánikot az utazási irodák
- Malév-jegyre már nem köthető csődbiztosítás
- Mi lesz a Malév utasaival?
- Órákra a csődtől a Malév?
- Már utódjára vár a Malév
- Még nem ment csődbe a Malév
- Limburger: Ellehetetlenül a Malév
- A Malévnál sem tudják, mi lesz
- Az összeomlás határán a Malév
- A Malév stratégiailag kiemelt jelentőségű vállalat lett
„Célba értek az üzenetek önökön keresztül”, már látszik a csökkenés a foglalásokban – mondta Berényi János, a Malév elnöke csütörtökön a légitársaság sajtótájékoztatóján. Szerinte a sajtó kelt bizalmatlanságot a cég iránt, „ezért naponta változik a helyzetünk”. Arról, hogy a repülőjeggyel rendelkezők mire számíthatnak, Berényi azt mondta: a nemzetközi légügyi szövetségnél, a IATA-nál lévő biztosíték alapján a IATA-ügynökök kártérítik az utasokat, ha járatokat törölni kell. Aki hitelkártyával vásárolt jegyet, annak a bank téríti meg az esetleges kárt, az utazási irodáktól csomagban vett jegyek árát pedig az adott utazási iroda. Akik kimaradnak a kártérítési körökből, azok jogi úton kérhetik vissza a jegy árát, mondta Berényi.
Az, hogy csütörtök reggel a Fővárosi Bíróság egy, a Malév ellen beadott felszámolási eljárás ügyében döntést hozott, azt jelenti, hogy a cég – miután hétfőn a kormány stratégiai vállalattá nyilvánította – mától lényegében csődvédelem alatt működik. Ennek része egy szerződésfelmondási moratórium is: a Malév magyarországi partnerei, beszállítói nem állhatnak el a légitársasággal kötött szerződéstől azzal az indokkal, hogy a Malév nem fizet. Ez a moratórium azonban nem vonatkozik a külföldi Malév-partnerekre, vagyis például bármelyik repülőtér megvonathatja a Malévtól a leszállási jogot, ha az nem fizeti a reptéri illetéket.
Emellett, ahogy egy normál csődvédelem esetén is, a cég fizetési moratóriumot is kapott, vagyis a hitelezők nem érvényesíthetik a követeléseiket. Szintén a hagyományos csődeljárásokhoz hasonlóan a Malév is kapott egy vagyonkezelőt (csődgondnokot), ez a korábban csak pénzügyi vállalkozások felszámolásával foglalkozó, állami tulajdonú Hitelintézeti Nonprofit Kft. Mostantól ez a cég, illetve ennek részéről Fábián Balázs irányítja a Malév pénzügyeit, de a cég úgynevezett likviditási tervét – ami egyebek mellett azt mutatja meg, hogyan lehet a vállalatot működtetni, illetve talpra állítani – a Malév-menedzsmentnek kell elkészítenie. Ez a likviditási terv azért fontos, hangzott el a sajtótájékoztatón, mert lényegében ettől függ, meddig repülhetnek a Malév gépei.
A fizetési moratórium a légitársaság pénzügyi helyzetének rendezéséig vagy megszűnéséig fennmarad, mondta Fábián Balázs, aki arról is beszélt, hogy az állami támogatás visszafizettetésére vonatkozó uniós döntés miatt a Malév anyagi pozíciói megrendültek. A cégnél elvileg holnap már tisztábban látják a jövőt, akkor ugyanis az állami vagyonfelügyelővel kibővített ülést tart a cég igazgatósága. Azt leszögezték: a vállalat dolgozói megkapják a február elején esedékes januári fizetésüket (a Malévnál a cég könyveiben szereplő 2010-es adatok szerint a személyi jellegű kiadások – bérköltség és annak járulékai, illetve az úgynevezett személyi jellegű egyéb kifizetések – összesen mintegy havi 1,1 milliárd forintra rúgnak).