Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

Feljelenti a Wizz Airt a Ryanair

2012.02.14. 12:50 Módosítva: 2012-02-14 13:54:07
A Ryanair uniós vizsgálatot kér közvetlen budapesti versenytársa, a Wizz Air ellen – szerintük ugyanis nem európaiak tulajdonában van a társaság. Állítják: kaptak kedvezményt a reptértől, tényleg a kettes terminálra repülnek, és tárgyalnak állami támogatásról. A Wizz Air délután elutasította a vádat.

A Wizz Air megszegi a tulajdonosi viszonyokkal kapcsolatos európai szabályokat, amelyek a légitársaságokra vonatkoznak, mondta keddi budapesti sajtótájékoztatóján a Ryanair vezérigazgató-helyettese, Michael Cawley. Az uniós légügyi előírások szerint minden, az EU-ban működő légitársaság tulajdonosainak többsége uniós kell hogy legyen, az EU-n kívüli maximális tulajdonhányad 49 százalék lehet.

A Ryanair szerint ez az arány a Wizz Airnél magasabb, vagyis a cég tulajdonosainak többsége nem uniós állampolgár vagy az EU-ban székhellyel rendelkező szervezet, ezért kezdeményezik az eljárást. (Az uniós limit miatt kellett korábban, a Malév orosz időszakában névleg két magyar magánszemélynek a részvények 51 százalékát birtokolnia.) Ez tehát nagyon komoly vád, ami ha bebizonyosodna, akkor a Wizz Air semmilyen európai uniós városba nem repülhetne.

Kutakodtak a Wizz Air után

Az uniós vizsgálatot azért kérik, mert „jó okunk van feltételezni, hogy nem európaiak a többségi tulajdonosok”. Ehhez bemutattak egy ábrát, amely szerint máltai székhelyű holdingok tulajdonában van a versenytárs. A Wizz Air mérlege egyébként szerintünk nem a realitásokat tükrözi. Emellett „Oszkó Pétertől sem lesz magyar légitársaság a Wizz Air” – mondta Cawley, aki közölte azt is: nyomoztak a Wizz Air után, aminek hétfőre lett meg az eredménye.

Cáfol a Wizz Air

"A Ryanair állítása a Wizz Air tulajdonosi struktúrájával kapcsolatosan - számos egyéb állításához hasonlóan - nem felel meg a valóságnak.

Egy korábbi Ryanair bejelentés nyomán 2010-ben az Európai Bizottság az EU-törvényeknek megfelelőnek találta és elfogadta a Wizz Air tulajdonosi struktúráját. A tulajdonosi struktúra azóta sem változott. A társaság részvényeinek 96%-át EU-állampolgárok birtokolják.         A Wizz Air továbbra is arra fókuszál, amihez a legjobban ért: eljuttatni utasainkat a célállomásra megfizethető áron." - adta hírül a társaság délutáni közleményében.

A nyomozásuk eredménye, hogy a Wizz Air Holdings (amelynek két leányvállalata a magyar és az ukrán légitársaság) egy máltai bejegyzésű cég tulajdona, amitől négy, egyaránt máltai tulajdonosi szinten keresztül lehet eljutni a legfelső szinthez, egy Stuart Blackburn nevű személyhez. A Ryanair szerint ő valójában nem európai tulajdonosokat képvisel. „Ha ez nem igaz, a Wizz öt perc alatt megcáfolhatja. De nem fogják tudni” – mondta Cawley.

Igenis kaptak engedményeket

A Budapest Airport a múlt héten azt közölte: a Ryanair-vezér korábbi bejelentése ellenére nem adtak kedvezményeket az ír cégnek (az Index megtudta, Michael O'Leary egyebekben is blöffölt). Michael Cawley most azt mondta: igenis a kettes terminálról fognak repülni, és igenis komoly engedményeket kaptak a Budapest Airporttól. Kedvezményes elbánásban ugyan nem részesülnek, de olcsóbban használhatják a Malév-csőd miatt most alacsonyan kihasznált kettes terminált.

Arról, hogy az állami támogatásról blöfföltek-e – a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója lapunknak a múlt héten azt mondta, csak öt járattal kapcsolatban van közös marketingről megállapodás –, azt mondta: „már volt egy megállapodásunk a Magyar Turizmus Zrt.-vel a korábbi, öt útvonalas tervünk kapcsán. De folyamatban vannak a további tárgyalások az új útvonalakra is”. Az MT Zrt.-nél viszont pénteken azt mondták kérdésünkre, hogy nem folytattak és nem folytatnak újabb tárgyalásokat az ír fapadossal.

A Ryanair működéséhez infrastrukturális változástatásokra van szükségünk a reptéren, ehhez a kormány beleegyezésére is szükségünk van, mondta a vezérigazgató-helyettes, bár arról nem közölt részleteket, ezek milyen jellegű változtatások lennének. „Ezek remélem pusztán formalitások lesznek” – mondta a várt kormányzati beleegyezésről Cawley.

Ezer ingyenjegy ma

A Ryanair egymillió eurós marketinghadjáratba kezd Magyarországon. Ennek keretében kedden – Valentin-napra hivatkozva – 1000 ingyenjegyet osztanak szét ma négytől a Westend első emeletén azoknak, akik viselnek valami kéket. Pénteken az első járat indításakor pedig bikinis Ryanair-lányokat hoznak majd a reptérre. A vezérigazgató-helyettes elégedett az eddigi eredményeikkel: „két hét után 45 ezer foglalás kitűnő kezdet, azt fontolgatjuk, hogy tovább bővítjük az itteni bázisunkat”.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?