Új adóval mentené a BKV-t a Századvég

2012.03.06. 15:05

Egy olyan javaslat is szerepel a BKV-probléma megoldására kidolgozott tervben, amely adót vetne ki azokra a cégekre, amelyek telkei alatt közművezetékek futnak. A Századvég Gazdaságkutató által kidolgozott koncepció emellett a dugódíj 2013-as bevezetésével és a BKV-jegyek áfájának csökkentésével is számol. A tervekkel a főváros sem ért minden ponton egyet, tudta meg az origo.

A közműadóra keresztelt új köztehertől a koncepciót ismerő források szerint nagyjából évi 15 milliárd forint bevételt remél a tervezet, amely végső soron a BKV kasszájába folyna be. A közlekedési vállalat működésének ésszerűsítését célzó tervezet az újfajta adó mellett a jegyek és bérletek áfájának csökkentésétől, illetve a 2013 második félévétől bevezetendő dugódíjtól is remél egyaránt 10 milliárd forintos bevételt. A lap úgy tudja, az előbbi megoldást ellenzi az Nemzetgazdasági Minisztérium.

A jegyvásárlást ösztönző lépés ugyanis csak a közlekedési cég számára lenne kedvező, az áfa mértékének csökkenése a központi költségvetésnek jelentős bevételkiesést jelentene. A tervezetben szereplő többi javaslat a BKV strukturális átalakításától, a belső hatékonyság növelésétől remél megtakarítást. A BKV adósságállománya lényegében 2002 óta folyamatosan emelkedik, a vállalat ráadásul úgy került ismét adósságspirálba, hogy 2002-ben volt egy adósságkonszolidáció, melynek keretében az állam átvállalta a hiteleit.

Arról, hogy a Századvég Gazdaságkutató Zrt. készíti el a BKK-val közösen a kormány, majd az IMF elé kerülő távlati BKV-s finanszírozási koncepciót, az Index már beszámolt, értesülésünk szerint gazdaságkutató cég nem kap pénzt a segítségért. Úgy tudjuk, hogy Századvég alkalmazása nem véletlen, egyes politikai körök abban látják a garanciáját a megfelelő finanszírozási koncepciónak, ha nemcsak a főváros cég készíti el azt, hanem bedolgozik egy kormányhoz közel álló társaság is. A zrt-nek eddig nem sok tapasztalata volt a BKV-val és tömegközlekedéssel kapcsolatban, a koncepció elkészítésére pedig szűkre szabott a határidő.

Tarlós István a készülő koncepcióról korábban annyit mondott a Népszabadságnak adott interjújában, hogy a szakértőknek nehéz lesz újat mondaniuk, hiszen az elmúlt évben 26 különféle megoldási ötlettel állt elő a főváros, ezenfelül letett az asztalra egy komplett átalakítási tervet is.