Senkinek nem kell új autó

2012.05.24. 07:44

Idén további költségcsökkentésre, ennek részeként létszámleépítésre készülnek a hazai újautó-kereskedők − derül ki a PwC negyedik alkalommal elkészített felméréséből, ami a piaci résztvevők 20-25 százalékát fedte le. A jelentés szerint a megkérdezettek kétharmada készül marketing- és reklámköltségeinek visszafogására, illetve hasonló az elbocsátásokat tervezők aránya is − írta a Napi Gazdaság Online.

Tavaly 45,1 ezer új autót helyeztek forgalomba, a mintegy másfél ezres többlet lényegében stagnálást jelent 2010-hez képest − fogalmazott Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa. Számottevő növekedés idén sem várható, a becslések átlaga 46 ezres darabszámot vár, a válaszadók kétharmada azonban egyáltalán nem számít bővülésre. A kereskedők 89 százaléka 2013−2014-re, az ezt követő évekre pedig 98 százalékuk azonban már növekedést vár.

Az elmúlt években a kereskedők 60 százaléka kiesett a piacról, és ez a folyamat még nem ért véget − hangsúlyozta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. A felmérés szerint a szereplők további 5 százaléka el kívánja hagyni az iparágat. A szomszédos országokban rendre több autót értékesítettek ennél, a hozzánk képest feleakkora lakosságú Szlovákiában több mint 68 ezret, a kétmilliós Szlovéniában pedig 58 ezret. Ilyen újautó-eladási statisztikák és a hárommilliós állomány mellett 66 év kellene ahhoz, hogy a hazai autóparkot teljesen lecseréljék − fogalmazott Lőcsei.

A válság hatása, hogy a vásárlók harmada alapfelszereltséggel, legfeljebb 1-2 kényelmi extrával rendeli meg az autóját, a kereskedők profitjának 55 százaléka pedig már a szervizüzletágból származik.