Hoppon maradtak a tesztáruház vásárlói

2012.06.19. 11:09
Ingyen termékeket ígért tesztelést vállaló, magukat pénzért regisztráló vásárlóknak egy budapesti üzlet. A bolt november végén nyitott ki, de május végén technikai okokra hivatkozva bezártak, azóta a cég az irodájában is elérhetetlen. A regisztrált tagok dühösek, de néhányan még bíznak abban, hogy az üzlet újra kinyit, és nem veszítik el a pénzüket, mások viszont már lemondtak a Sample Centralról.

Leszerelt cégtábla, berácsozott iroda, kiürített üzlethelyiség, hosszan kicsengő ügyfélszolgálati vonalak. A Deák térnél működő Sample Centralnak több száz vásárlója maradt hoppon, miután a tesztáruház karbantartásra hivatkozva május 21-én bezárt. Eredetileg azt ígérték, hogy június 3-án nyitnak újra, de azóta is zárva vannak.

A cég honlapján annyit közölnek, hogy az áruház „technikai okok miatt zárva tart”, és hogy a technikai hiba miatt „e-mailt és hívásokat fogadni nem tudunk”. Azt ígérik viszont, hogy „jövő héten” mindenkinél jelentkeznek – de hogy mikor lenne ez a jövő hét, azt nem tudni, mert a tájékoztatásnak nincs dátuma.

03
Fotó: Huszti István

A vásárlók közül többen tudni vélik, hogy a bolt többet már nem is nyit ki, mások még bíznak abban, hogy az áruház valóban csak elhúzódó műszaki problémák miatt tart zárva, és nemsokára új termékekkel, megújult külsővel nyit majd ki. Az ügyfélszolgálati telefonszám felhívása után sípszó, majd egy férfihang elmondja, hogy sajnos technikai okok miatt ma nem nyitnak ki. Aki szeretne, üzenetet hagyhat.

Máshol működő modell

A Távol-Keleten és Dél-Amerikában sikerrel működő tesztáruházak üzleti modelljét átvevő Sample Central ősszel nyitott meg Budapesten. Nemcsak Magyarországon, Európában is ez az első ilyen üzlet. A rendszer lényege, hogy egy egyszeri 1490 forintos regisztrációs díj és egy 4990 forintos éves tagsági díj befizetése után bárki ingyen vásárolhat vagy használhat-tesztelhet bizonyos termékeket.

A boltba egy online regisztráció után időpontot lehet foglalni, majd személyesen megtekinteni, tesztelni az üzlet termékeit. A bolt évente több száz hazavihető, valamint helyben tesztelhető terméket, köztük élelmiszert, kozmetikai vagy háztartási cikket ígért a magukat regisztráló érdeklődőknek. Nyitáskor, tavaly ősszel arról volt szó, hogy a csomagolt élelmiszerektől, italoktól kezdve a különféle kozmetikai és háztartási termékeken át a műszaki cikkekig rendkívül széles lesz a paletta, és hogy akár kéthetente megjelenhetnek a legújabb műszaki és egyéb termékek a kínálatban.

A fogyasztók a nekik tetsző termékeket a rendszer szerint helyben kipróbálhatják, illetve egy példányt hazavihetnek. Fizetniük ezért valóban nem kell, viszont feladatuk, hogy a termékekről a tesztelés után egy kérdőív kitöltésével véleményt nyilvánítsanak. Ez teszi elvileg üzleti szempontból működőképessé a rendszert: a termékeket fejlesztő, gyártó vállalkozásoknak egyfelől lehetőségük van a bemutatkozásra, másfelől a tesztelésekkel és a véleménynyilvánításokkal visszajelzést is kaphatnak termékeik fogadtatásáról.

A helyben kipróbálható termékek egy része használt, más része új árucikk volt – a használt eszközöket többen kifogásolták –, amit egy regisztrációval egy felnőtt legfeljebb két órán át tesztelhetett, derül ki az áruház blogján olvasható feltételekből. A honlapon a termékekről közölt galéria igen vegyes képet mutat: élelmiszerek, mellvizsgáló, borotva, papírzsebkendő, sampon, energiaital, joghurt, latin és cirill betűs gyógyszer, valamint herpeszkenőcs is van, szórakoztató elektronikai és műszaki termékből viszont egyet sem láttunk.

Sokan csalódtak

A magyar tesztáruházba regisztráltak közül sokaknak nemcsak emiatt kellett csalódniuk. Vannak ugyanis, akik mindössze egyszer vagy kétszer tudták igénybe venni a bolt szolgáltatásait, miután a Sample Central tavasszal váratlanul törölte az időpontfoglalásokat. Miután a vásárlók nem kaptak tájékoztatást arról, hogy az üzlet kinyit-e még, sokan elkezdték bombázni a tesztáruház Facebook- oldalát kérdésekkel, erre ők törölték az oldalt, így a pórul járt sorstársak egy másik oldalon osztják meg egymással értesüléseiket. Hogy a tájékoztatás hiánya és a bezárás miatt terjengő pletykák ellenére az áruház esetleg mégis újranyithat, arra reményt adott, hogy a június 18-ára már újra lehetett időpontot foglalni, a hétfőn megjelent húsz embernek azonban csalódnia kellett, az ajtók zárva voltak.

Övék a cég

Az elvileg a Sample Central franchise-világhálózat részét képező áruházat – amely világhálózatra sok jel nem utal az interneten – a Sample World Zrt. üzemelteti, amely székhelye egy hódmezővásárhelyi külvárosi lakótelepen található. A céget négy magyar magánszemély alapította 2010 végén, idén január elejéig az egyik alapító, Kováts Lídia volt a többségi tulajdonos, akkor a cégben tavaly májusban beszállt 1959-es születésű Pieke Dénes szerezte meg a most nyolc magánszemély tulajdonában lévő társaság többségi részvénycsomagját.

02
Fotó: Huszti István

Kováts korábban két cégnek volt ügyvezetője, ezek egyike a Suninwest Incorporation Magyarországi Kereskedelmi Képviselete volt, amely ellen még 2009-ben adóhivatali végrehajtás indult, később felfüggesztették, majd törölték az adószámát. A szerencsejátékkal foglalkozó szegedi Fortuna 97 Bt.-ben 2009 januárjáig beltag is volt, a társaság később közvetve a Seychelles-szigeteken bejegyezett cégek érdekeltségébe került.

Pieke Dénesnek sem a Sample World Zrt. az első vállalkozása. Az Opten Cégtárának adatai szerint tizenhárom cégben van vagy volt érdekeltsége, köztük 2007 decemberéig tulajdonosa, majd még 2009 januárjáig egyik ügyvezetője volt az üdülési jogokat értékesítő Holiday Club nevű cégnek, és érdekeltségei voltak a HC-csoport más vállalataiban.

A 2009-ben még egymilliárdosnál nagyobb árbevételű Holiday Club jelenleg egy ciprusi cég többségi – és egy svájci, zugi vállalkozás kisebbségi – tulajdonában van, és azt a GVH már többször bírságolta. Többek közt azért, mert az ingyenesnek mondott szállásutalványokkal csak akkor lehetett üdülni, ha a vendég a szállás lefoglalásakor regisztrációs díjat fizetett. Ez azonban csak akkor derült ki a meghívottaknak, amikor az előadáson megjelentek, vagy pedig az előadás végén, amikor a szállásutalványt átvették. Azt is kifogásolták, hogy a HC nem tudta bizonyítani azt az állítást, miszerint kezdetek óta piacvezető szerepet tölt be az üdülési jogok hazai piacán, illetve Európában dobogós helyet ért el.