Százmilliárdos áfatrükk a költségvetésben

2012.07.10. 12:07 Módosítva: 2012.07.10. 13:39
Zárószavazás előtti módosító javaslatot nyújtott be Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a kormány nevében a 2012-es költségvetést módosító javaslathoz. A Költségvetési Tanács figyelmeztetéseit azonban láthatóan semmibe veszi a kormány, vagyis ha a parlament csütörtökön megszavazza az idei költségvetés jelentős átírását, akkor azzal veszélybe kerül az eredményszemléletű 2,5 százalékos hiánycél teljesítése.

Ahogy a hétfői végszavazása előtt a tranzakciós adóhoz, úgy kedden az idei költségvetést módosító törvényjavaslathoz is benyújtott egy egy zárószavazás előtti módosító indítványt Matolcsy György. A miniszter ezzel egyidejűleg nyújtotta be a parlament az idei költségvetést módosító egységes törvényjavaslatot is. A törvényjavaslatról, amely alaposan átírja az idei költségvetés, csütörtökön szavaz a parlament.

Az egységes javaslatból kiderül, hogy a 2012-es költségvetés bevételei 14 437 milliárd forintra, kiadásai 15 013 milliárd forintra emelkednek (ez mintegy 100 milliárdos emelkedés), a hiány azonban változatlanul 576 milliárd forint marad. Ezek szerint a kormány 2722 milliárdról 2817 milliárdra emeli az áfabevételeket (a visszautalási határidő növelése miatt), valamint az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek is növekednek.

Ebből fedezi a kormány a ppp-szerződések kiváltásának költségeit, valamint a normatív támogatások növelésének kiadásait. Szintén ebből jut pénz az úgynevezett állami önerőalap létrehozására. A tövényjavaslat indoklása szerint cél, hogy az EU önerő alapjából ne csak az önkormányzatok részesüljenek, ezért új önerő-előirányzat jelenik meg a fejlesztési minisztériumnál. Az állami önerőalap másik forrása – a növelt bevételi előirányzat mellett – az, hogy ennek bevezetésével párhuzamosan csökken az önkormányzatok fejlesztési önereje. A javaslat az önkormányzatok és társulásaik európai uniós fejlesztési pályázatainak saját forráskiegészítési támogatását 60,1 milliárd forinttal csökkenti, ebből kerül át 50 milliárd az NFM-hez.

A Költségvetési Tanács a módosítás benyújtásakor arra hívta fel a figyelmet, hogy minden kiadásnövelés kockázatos lépés, mert rosszabb lehet az idei növekedés a tervezettnél, ráadásul a módosítások rontják az eredményszemléletű hiányt. Ezeket a figyelmeztetéseket azonban nem vette figyelembe a kormány a mostani egységes javaslat alapján.

A visszautalási szabályok változása (a visszautalási határidő bizonyos esetekben 45 napról 75 napra nőtt, vagyis az állam tovább ül a cégek pénzén) miatt növekvő áfabevételek csak a pénzforgalmi szemléletű egyenleget javítják, az uniós módszertan szerint számolt egyenleget nem. Ezért a kormány a mostani módosítással és kiadásnöveléssel azt kockáztatja, hogy nem teljesül az idei évre kitűzött 2,5 százalékos eredményszemléletű hiánycél (az idei első félév adatai szerint nincs mozgástér a költségvetésben), sőt az adósságszabály teljesítése is veszélybe kerül.

Másik következménye az lehet a módosító javaslatnak, hogy veszélybe kerül Magyarország túlzott deficit eljárás alól történő jövő évi kilépése. Az Európai Bizottság ugyanis minden bizonnyal rossz szemmel fogja nézni a lazítást azok után, hogy a kormány két hónappal ezelőtt még egy 150 milliárdos megszorítást hajtott végre az idei évben, épp Brüsszel elvárásait teljesítve. Emellett az is kérdés, hogy egy költségvetési lazítás megszavazása jó belépő-e a néhány nappal később IMF-fel és EB-vel kezdődő hiteltárgyalásra.