Részeg sofőrök mentik meg a költségvetést

2012.07.23. 07:14
Az ország példásan stabil költségvetéséhez az állampolgárok sorozatos törvényszegése is elengedhetetlen – így is fel lehet fogni azt, hogy az idei költségvetési törvényben tételesen, százezer forintra lebontva feltüntették, melyik állami szervtől mennyi bírságbevételt vár el a kormány. Az első negyedévben költségvetési szempontból tragikusan törvénytisztelők voltunk, azonban tavasszal, ahogyan azt az autósok, motorosok és biciklisek tapasztalhatták is, megszállták a rendőrök az utakat, és ennek meg is lett az eredménye. A bírságolás királyai azonban mégsem ők, hanem az ügyészek, derül ki a féléves bírságadatokból.

Idén először közvetlenül a központi költségvetésbe kerülnek a bírságbevételek, így már pontosan láthatjuk, mennyire kell szabálytalanul élnünk ahhoz, hogy teljesüljön az idei hiánycél. A költségvetési törvényben ugyanis tételesen, százezer forintos nagyságrendig levezetve szerepel, hogy az egyes állami szerveknek mennyi bírságbevételt kell teljesíteniük a különböző bírságnemekből.

Bűn az élet, és ez így jó

Elvileg természetesen akkor járnánk a legjobban, ha mindenki kiszámíthatóan betartaná a törvényeket – erre persze semmivel nincs több esély, mint arra, hogy a hiteltárgyalások végén mi adunk pénzt az IMF-nek. Nem csoda, hogy a Matolcsy György vezette nemzetgazdasági tárca 33 milliárd forintot tervezett be erre az évre bírságokból, vagyis egy átlagmagyarnak – ahogy mondani szokás, csecsemőtől aggastyánig – évi 3300 forintnyi bírsággal kellene beszállnia a nagy közösbe. Vagyis az állam pénzügyeire súlyos hatása lenne, ha drasztikusan csökkenne a mondjuk környezetszennyezés vagy a gyorshajtások száma.

Bár az első negyedévben még sehogy sem álltunk a szabálytalankodással, június végéig jelentősen több bírságot sikerült összeszorgoskodnunk az államnak. Időarányosan így sem állunk túl jól, a tervezett 33 milliárd forintból nagyjából 14 milliárdot fizettünk be az államnak. Viszont mivel negyedévkor még csak 3,3 milliárd forint folyt be, jól látható, hogy az elmúlt 3 hónapban kapcsoltunk csak rá igazán a költségvetésünk stabilizálására.

Úton-útfélen

A leglátványosabb teljesítményjavulást az utakon produkáltuk: az úgynevezett „objektív felelősségből származó közúti bírságbevétel”, ami lényegében a közúti bírságolást jelenti, majdnem a felét adta az összes bírságnak. Július elejéig már 6,5 milliárdot adtunk az államháztartás egyensúlyba hozására a tervezett 16 milliárdból. És akkor a még hozzá sem vettük a többi, még szebben muzsikáló közúti bírságkategóriát.

 Bírságbevételek (NGM adatok, millió forintban)  Előirányzat  2012. I-VI. hó  Teljesítési arány
 I. ORSZÁGGYŰLÉS      
1 A közbeszerzések Tanácsának bírságbevételei 133,3 24,2 18,14%
 VI. BÍRÓSÁGOK      
2 Bíróságok bírságbevételek 3873,4 1446,7 37,35%
 VIII. Magyar Köztársaság Ügyészsége      
3 Ügyészség bírságbevételek 3,5 110,1 3146,81%
 X. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM      
4 KIM bírságbevételek 206,8 0,0 0,00%
 XII. VIDÉKFEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM      
5 Erdővédelmi és erdőgazdálkodási bírság 200 27,1 13,57%
6 Földvédelmi bírság 50 7,1 14,19%
7 Halvédelmi és halgazdálkodási bírság 40,8 2,7 6,52%
8 Vadvédelmi és vadgazdálkodási bírság 30 3,1 10,41%
9 Légszennyezési bírság áthúzódó befizetése 1 0,0 2,00%
10 Veszélyes hulladék bírság 15 6,9 46,05%
11 Zaj- és rezgésvédelmi bírság 15 9,0 60,27%
12 Természetvédelmi bírság 25 19,8 79,00%
13 Szennyvíz bírságok áthúzódó befizetése 0,2 22,1 11039,79%
14 Emisszió kereskedelmi bírság 22,5 0,0 0,00%
15 Felszín alatti vízvédelmi bírság 3,1 0,9 30,53%
16 Hulladék gazdálkodási bírság 456,5 96,8 21,20%
17 IPPC Bírság 53 9,2 17,35%
18 Levegővédelmi bírság 37,7 20,6 54,74%
19 Ózonvédelmi bírság 0,5 0,3 67,12%
20 Vízjogi fennmaradási bírság 10,2 13,4 131,29%
21 Vízvédelmi bírság 666,7 28,0 4,19%
22 Növényvédelmi bírság 303,2 3,5 1,17%
23 Takarmányellenőrzési bírság 25,6 0,0 0,08%
24 Élelmiszer-ellenőrzési bírság 309,4 3,6 1,16%
25 Élelmiszerlánc felügyeleti bírság 152,9 1,5 0,99%
26 Talajvédelmi bírság 17,9 1,1 5,97%
27 Nitrátszennyezési bírság 3,4 0,0 1,03%
28 Növénytermesztési minőségvédelmi bírság 1,1 0,0 0,00%
29 Borminősítési minőségvédelmi bírság 30,9 2,4 7,86%
30 Bor forgalomba hozatali járulék mulasztási bírság 64,1 7,8 12,24%
31 Állatvédelmi bírság 0,1 0,0 40,00%
32 Vízszennyezési bírság 0 2,7 -
33 Csatorna bírság 0 0,1 -
34 Vízgazdálkodási bírság 0 0,0 -
35 Egységes környezethasználati engedély (BKHE) bírság 0 0,3 -
36 ÜHG Bírság 0 0,0 -
37 BÜHG adatszolgáltatás mulasztási bírság 0 3,5 -
38 Végrehajtási bírság 0 0,0 -
39 Beszerzési ár alatti értékesítés bírsága 36,3 0,0 0,00%
40 Tisztességtelen forgalmazói magatartás bírsága 950,9 11,8 1,24%
41 Eljárási bírság 82,8 17,7 21,43%
42 Mulasztási bírság 10,5 4,8 45,40%
43 Földhasználati bírság 0 1,9 -
  Nitrát adatszolgáltatási bírság 0 0,0 -
  Helyszíni bírság 0 0,0 -
  Szabálysértési bírság 0 0,0 -
 XIII. HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM      
37 HM bírságbevételek 0,3 0,0 0,00%
 XIV. BELÜGYMINISZTÉRIUM      
38 Objektív felelősségből származó közigazgatási bírságbevétel 16000 6513,9 40,71%
39 Katasztrófa-védelmi és egyéb bírság bevételek 142,8 61,1 42,76%
40 Építésügyi bírság 850 412,7 48,55%
41 Szabálysértési és egyéb bírság bevételek 1049,1 1645,8 156,88%
 XV. NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM      
42 Szerencsejátékok szervezésével kapcsolatos díj- és bírságbevételek 4300 640,4 14,89%
43 Munkavédelmi bírság 200 45,6 22,81%
44 Engedélyezéssel kapcsolatos bírságok 15 2,5 16,57%
  Eljárási bírság 0 13,2 -
  Helyszíni szabálysértési bírság 0 2,6 -
  Gázártámogatással kapcsolatos bírságbevétel 0 1,3 -
  Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság bírságbevételei 0 2,8 -
 XVI. NEMZETI ADÓ- ÉS VÁMHIVATAL      
45 NAV Közúti bírságbevételek 544,6 458,8 84,24%
46 Pénzmosás elleni bírságbevétel 0,4 0,0 0,00%
 XVII. NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM      
47 NFM Közúti bírságbevételek 200 176,1 88,07%
  Bányászati bírság 0 12,7 -
  Magyar Energiahivatal bírságbevételei 0 0,0 -
  Munkavédelmi bírság 0 0,3 -
 XX. NEMZETI ERŐFORRÁS MINSIZTÉRIUM      
48 NEFMI bírságbevételek 154,6 20,2 13,07%
 XXX. GAZDASÁGI VERSENYHIVATAL      
49 GVH bírságbevételek 1151 1755,3 152,50%
         
   Összesen  32441,1  13676,2  42,16%

Költségvetési szempontból örömteli, hogy még időben sikerült változtatnunk az év eleji törvénytisztelő hozzáállásunkon. De arról sem szabad elfelejtkezni, hogy a mutatós eredmény nem jöhetett volna létre a hatóságok és állami szervek hangyaszorgalmú, korábbinál rámenősebb munkája nélkül.

Egyrészt a kormány egy jelentősen szigorúbb szabálysértési törvénnyel ösztönözte a bírságbevételeket, így például tavasztól egy tetten ért indokolatlan dudálásért is tízezrek járhattak. Másrészt a Fidesz Matolcsyba vetett bizalmához hasonlóan a rendőrség is tud 110 százalékon teljesíteni a sikerért, újra felfedezték például a hibátlan elsősegélydobozoknak vagy a megfelelő állapotú bicikli küllőprizmáknak a szabályos közlekedésben betöltött fontos szerepét.

De pusztán a biztatóbb félidei eredmények miatt felelőtlenség lenne mindenkinek elkezdeni szabályosan közlekedni és parkolni. Ahhoz ugyanis, hogy Matolcsy tündérmeséjében élhessünk, még majdnem10 milliárd forintnyi befizetést vár tőlünk a büdzsé ebből a bírságfajtából.

Jogászoktól ömlik a pénz

Mint a táblázatból látható, jelentős tétel még a bíróságok bírságbevétele, ahol bár időarányosan még mindig rosszul állunk, az első negyedévesnél csaknem egymilliárd forinttal jobb a helyzet. Lehet, hogy az elkövetők akarják már kevésbé leülni büntetéseket a strandidőben, vagy a nyugdíjazásuk körüli botrány paprikázta fel a bírák bírságoló kedvét, mindenesetre ebből a szintből nemigen kéne lejjebb adni.

Most sem lehet viszont elmenni az ügyészség extraklasszis teljesítménye mellett. A sztahanovista ügyészek a bírságolás igazi művészei, már több mint harmincszorosan túlteljesítették a tervet. Ha mindannyian ilyen nagyvonalúan hoznánk az NGM elvárásait, nem itt tartana az ország.

Példamutató a GVH is: a versenyhivatal félidőre az egész évi elvárás másfélszeresét már beszedte. Kartellezésben, megtévesztő reklámokban vagy piaci erővel való visszaélésben tehát kitartóan jók vagyunk. A vízjogi fennmaradási bírság átütő sikere arra pedig enged következtetni, hogy rengeteg szabálytalan csónakházat kapcsoltak le tavasszal, amint elmentek a fagyok. A Vidékfejlesztési Minisztérium bírságolásban egyébként is különösen elhivatott, ez a hozzáállás jönne jól mindenhol a nagy volumenű pénzbeszedéshez.

Felvetődhetne a szennyvízbírságok áthúzódó befizetésének százszoros túlteljesítése is, de jellegéből adódóan inkább az a valószínű, hogy jócskán alultervezték ezt a tételt. Aki pedig már megörülne a közbeszerzési bírságok beindulásának, annak nem árt ha eszébe jut, hogy tulajdonképpen egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt az állam, amikor például a mentősöket büntetik.

Túl szabályosan játszunk

Azonban van, ahol ennél rosszabb a helyzet. Az ötszörösére emelt játékadó miatt hiába csökkent ötödére a legális nyerőgépek száma, úgy néz ki, hogy ezeket kivonták a forgalomból, legalábbis nem hajlandók törvénytelenül üzemeltetni a tulajdonosaik. Ez azért baj, mert 4,3 milliárdnyi díjat és büntetést várt volna tőlük az állam, és eddig még csak 640 millió folyt be.

De ez nemcsak a játékgépesek felelőssége, bárki képes mondjuk óriási nyereményű tombolát szervezni, amit utána ki sem fizet vagy illegális pókerklubot nyitni otthon. Ha a szándék megvan, határtalan a lehetőségek tárháza, csak iparkodni kell a második félévben, mert az innen hiányzó 3,6 milliárd forint nem fog magától bemasírozni az államkasszába.

Van fejlődési potenciál

A kreativitásunkért mindesetre nem kell aggódni, számos olyan túlbuzgó szabályszegő van itthon, akik úgy gyűjtöttek be bírságot, hogy velük még csak nem is számoltak a példamutatóan fegyelmezett költségvetésben. A törvénytelenül bányászók, a csatornába szabálytalanul szennyvizet eresztők, a személyes adatokkal visszaélők vagy a gázártámogatással csalók nem sértődtek meg azon, hogy ők kimaradtak a számításból, csak egyszerűen tették a dolgukat a hiánycélért.

Nem úgy mint a kíméletlenül törvénytisztelő emissziókereskedők. Emellett jogos lehet a kérdés, hogy hol vannak például az orvhalászok vagy a pénzmosók? Senkinek sem kell az olyan nitrátszennyező, aki elkerüli a bírságot! Meg lehet róni a borpancsolókat is, gyakorlatilag eddig nem csináltak semmit, holott alkoholt és cukrot egész évben kapni. Ráadásul képtelennek mutatkoztunk az elvárásoknak megfelelően bántani a növényeket, állatokat, erdőket vagy a vizeket, pedig így további százmillióktól esik el az állam. Aki gyorsan le akarja tudni az egészet, az össze is kötheti a teendőket, mondjuk egy élelmiszerláncnak nem lenne nehéz ellenőrizetlen takarmányt kínálni beszerzési ár alatt, lehetőleg nagy zajjal.

A feladat tehát adott, a második negyedév kimondottan jól sikerült, de azért bőven vannak még szabálytalankodási tartalékok a rendszerben. Egy erős hajrával pedig év végre akár még úgy túl is szárnyalhatjuk Matolcsy stabilitási vágyait, hogy az IMF is elismerően bólogasson.