Nem vették át a tízmilliárdos elkerülőt

2007.12.17. 18:15
Meghiúsította a 71-es út új, balatoni elkerülő szakasza műszaki átadását az állami sztrádaberuházó. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. azért nem vette át a tízmilliárdos beruházással épülő utat, mert nincs megfelelő állapotban az útpadka. A műszaki átadás meghiúsulása miatt a kivitelező Hochtief-Mélyépítő konzorciumnak – amelyből a Mélyépítő már felszámolás alatt áll – kötbért kell fizetnie.

Meghiúsította a 71-es út új, csaknem 12 kilométeres, 10,3 milliárd forintért épülő, balatoni településeket elkerülő szakaszának műszaki átadását a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. – közölte a cég vezérigazgatója az Index kérdésére. Reményik Kálmán elmondta: munkatársaik délelőtt megérkeztek a Hochtief által már a múlt csütörtökön kezdeményezett műszaki átadás helyszínére, ám az út nem volt olyan állapotban, hogy azt átvegyék.

Nem elég szilárd

Az útpadka szilárdsága nem érte el a kívánt értéket, és az út műszaki dokumentációjával sem volt minden rendben, részben épp az útpadka állapota miatt, mondta Reményik. Ezért a NIF műszaki szakemberei a műszaki átadást megszakították. Mivel a kivitelező konzorcium nem készült el a mostani, módosított határidőre sem, várhatóan kötbért kell majd fizetniük december 15-től. A kötbér pontos összegét a NIF-vezér nem tudta megmondani, de úgy fogalmazott, az akár a kivitelezői díj 15-20 százaléka is lehet.

Az út szombaton, két nappal a meghiúsult átadás előtt – kattintson!

A 71-es utat, mint korábban megírtuk, eredetileg idén nyárra kellett volna befejezni, a módosított határidő december 15-e volt. A kivitelező konzorcium egyik tagja, a Mélyépítő Budapest Kft. időközben csődbe ment, a fizetésképtelen, egy időben több mint 2,5 milliárdos adóssággal rendelkező – akkoriban éppen a Hochtief többség tulajdonában lévő – cég ellen idén ősszel megindult a felszámolási eljárás. A Mélyépítő ősszel már az alvállalkozóit sem fizette ki, emiatt azok biztonsági őrökkel védették a területet. A Hochtief végül október 19-én magára vállalta, hogy kifizeti az útépítőket, ám ennyi idő már nem volt elég a munkák befejezéséhez.

Az államnak nem sürgős

Szombaton, két nappal a meghirdetett műszaki átadás előtt mi is belopakodtunk az építési területnek számító útra, és laikus szemmel is azt láttuk, amit a szakemberek mondtak: az út nincsen készen. Több szakaszán dolgozgattak a kivitelező és az alvállalkozók munkatársai, több mint egy tucatnyi munkagépet, teherautókat láttunk az úton. Nemcsak a padkával van probléma, látható volt, hogy hiányzik a szervizút, nem készült el teljesen a csatornázás és a burkolat.

A Hochtief vezette konzorciumnak most lesz ideje befejezni a munkát, az államnak ugyanis nem sürgős, hogy átvegye az utat. Ezt közvetve Reményik Kálmán is elismerte, amikor azt mondta, hogy jelentős forgalomterhelés ezen az úton legkorábban május-júniusban, vagyis a turisztikai főszezon kezdetén lesz. Igaz, ennél vélhetően hamarabb elkészül az út, a kivitelezőket ugyanis sürgeti a kötbér, ráadásul megkönnyíti a helyzetüket, hogy nulla fok alatt van a hőmérséklet, így ugyanis könnyebben szilárdul a padka.