Flörtöljön a Delfinnel!

2005.12.10. 14:07
A MÁV utasai néhány napig ismerkedhetnek egy svájci Flirt motorvonattal. A hozzá hasonló Delfinek 2007 elejétől érkeznek majd a Kelet-Dunántúl elővárosi vonalaira.

Az Index több tucat cikket írt arról, hogy a MÁV 30+30 elővárosi motorvonat beszerzésére milyen furcsa tendert írt ki, azt milyen furcsán bírálták el, hogy a a svájci Stadler milyen furcsa adatokkal nyert. Beszámoltunk a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt folyó monstre eljárásról. Akárhogy is, a hivatalosan Flirtnek nevezett motorvonatok győzelme véglegesnek tekinthető, noha a szállításukra kötött és aláírt szerződés még nem hatályos. A közbeszerzés elhúzódása miatt ma már biztos, hogy a 2006-os választásokra nem érkezik meg az első magyar Flirt, a dolgok jelenlegi állása szerint arra 2007 elejéig kell várni.

Mit akar a gazda?
Dióssy Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára tömören összefoglalta a Flirt-bemutató sajtótájékoztatóján, mit terveznek a magyar vasúttal:
- A vasúti törvény elfogadása
- A MÁV szétválasztása pályavasútra, személyszállító, árufuvarozó és gépészeti társaságra
- Tőkebevonás
- A verseny beindítása
- A MÁV vezetésének megújítása

De hogy mégse kelljen annyit várni, szombattól december 15-ig a fővárosban és Kelet-Dunántúlon haknizik a svájci államvasút egy szerelvénye, amely azonban néhány dologban különbözik a majdani MÁV-os utódjaitól. A motorvonat ródsója azokra a vonalakra terjed ki, ahol az első 30 példány közlekedni fog. Vagyis a Budapestről Tatabányára, Székesfehérvárra és Pusztaszabolcsra vezető 1-es, 30-as és 40-es vonalon. Ebből az is látszik, hogy a MÁV belső bürokráciáján még mindig nem sikerült átverni azt a több MÁV-vezető szóbeli ígéreteként már elhangzott gondolatot, hogy a 6483 lélek lakta Pusztaszabolcs helyett célszerű lenne az onnan 27 kilométerre fekvő, 54335 fős (2000-res adatok) Dunaújvárosig kiterjeszteni az elővárosi forgalom határát. (Dunaújvárosi lobbisták! A gumigyár nem elég, tessék lobbizni!)

A Nyugatiban a sajtónak is bemutatott motorvonatot élőben és szemből megpillantva azonnal egy kedves palackorrú delfin jutott az eszünkbe. Úgyhogy ezennel javaslatot teszünk arra, hogy ez legyen a Flirtök magyar beceneve.


Támad a Delfin

A Stadler motorvonata tényleg pöpec kis jószág, a MÁV vonalain közlekedő járművek zöméhez nem is érdemes hasonlítani. Az esztergomi vonalon járó Siemens-gyártmányú dízel Desirók, azaz Dezsők lesznek egyetlen társaik. (Ha azonban a másik személyszállító magyar vasút, a GYSEV járműveire is kiterjesztjük látókörünket, hamarosan láthatunk még az országban e kategóriába tartozó vonatokat. Az Indóház című vasútbarát magazin értesülései szerint ugyanis Fertőszentmiklós és a burgenlandi Nezsider [Neusiedl am See] között tavasztól azok a Talentek járnak majd, amelyekkel a kanadai-német Bombardier éppen a MÁV-tenderen veszített a svájciakkal szemben.) Egy pillantás a három motorvonatra, és bárki láthatja, milyen most az elővárosi motorvonat-divat.

Ami legelőször föltűnik, az a leglényegtelenebb, a kerekded orr. Jól néz ki. Mindenki eldöntheti, hogy a Talent szemtelen angolnapofája, a Dezső szolidan megbízható pontyfeje vagy a Flirt delfinorra jön be neki. Az utasnak talán eggyel fontosabb, hogy mindhárom motorvonat belseje szép. Gyakorlati szempontból sokkal fontosabb, hogy e járművek mindegyike egyterű, átjárható. Az utasok így egyenletesebben oszlanak el, magyarán távolabb is lehet helyet keresni. Manapság fontos szempontként emlegetik, hogy az egybenyitott utasteret könnyebb átlátni, a vezető, a kalauz, az utastársak vagy a kamera szeme így talán jobban megfékezi a rongálókat.

A svájci Flirt belső elrendezése megnyerte a tetszésünket, alapvetően egymással szembefordított négyes ülések vannak benne, meg elég jelentős, többfunkciós terek, ahol álló utasok vagy biciklik, tolószékek illetve lehajtható üléseken ülő utasok lehetnek. A magyar Delfinek azonban másképp lesznek berendezve, a négyes kvázifülkéken kívül egymás mögött, távolsági buszhoz hasonlóan elhelyezett ülések is lesznek, amelyeket sokan kevésbé szeretnek, pláne, ha a menetirányhoz képest háttal kell ülni.


Alacsony padló, de kevés ajtó

A változtatások legfontosabb szempontja, hogy több utast lehessen szállítani, a MÁV ugyanis e szerint pontozott, a Flirt versenytársai pedig jobbak voltak ebből a szempontból, különösen a francia Alstom emeletes szerelvénye, amelyet azonban kizártak a versenyből. A nagyobb kapacitást, meg az alacsonyabb árat is szolgálja, hogy a svájci verziónál kevesebb ajtaja lesz a mi Delfinjeinknek. Oldalanként nyolc helyett csak hat. A vonatvégekhez legközelebbi bejáratok maradnak ki, így a vezetőhöz közel ülőknek meglehetősen sokat kell majd botorkálniuk az ajtókig. Ez mondjuk csúcsidőben feltehetően nem lesz túl kellemes foglalatosság, a fővárosi végállomáson, a Déliben pedig sokáig fog tartani, amíg mindenkire sor kerül. A magyar verzióból kimarad az első osztály is, ez ugyancsak több ülőhelyet jelent, mert az elsőosztályú ülések az eredetiben nem kettesével vannak beszerelve, hanem szólóban, laptopasztalkákkal kiegészítve.

Az ipari kémkedés ellen védekeznek
A sajtótájékoztatón az egyik rádió munkatársa (ő ugyan nem tudta kimondani, azt, hogy Index, de mi egyoldalúan is jófejek vagyunk, szóval a Kossuth krónika riportere) rákérdezett az Indexen megjelent publicisztikára, amely arról szólt, hogy a MÁV januártól titkosítja az olyan adatokat, mint az utasok mennyisége és a járművek darabszáma. Heinzinger István általános vezérigazgató-helyettes az intézkedést azzal indokolta, hogy a MÁV-nak egyre jelentősebb verseny keretei között kell működnie. Márpedig a konkurensek értékes információkhoz juthatnak az ilyen adatokból. Vagyis az állami vasút gazdasági érdekből kívánja védeni számait.

Összességében a Stadler adatai szerint a magyar Delfinekben 200 fix és 11 lehajtható ülés lesz, szemben a svájci 161+19-cel. Az állóhelyekre a prospektus 164-et ad meg a MÁV-rendelésnél és 297-et a Bázel környékén közlekedő változatnál, de az előbbi adatot négyzetméterenként három, az utóbbit négy fővel számolták. (Nyomorogjatok csak, szerencsétlen svájciak, még az EU-ba se jutottatok be!) Ha átszámoljuk három fősre az adatot, 223 álló svájci jön ki. Így az eredeti változat 403 főt szállíthat, a magyar Delfin csak 375-öt, de jóval többet ülve.

A tenderen kiemelkedett a versenytársak közül a Flirt azzal, hogy a svájciak adatai szerint 90 százalékban alacsonypadlós. Ezt az adatot ránézésre sehogy sem tudtuk belelátni a svájci vonatba, de biztos a szemünkkel van a baj, mérésre egyelőre nem volt mód. Menet közben is kipróbálva a szerelvényt viszont konstatálhattuk, hogy tényleg elég halkan jár és meglehetősen jól gyorsul. A Flirtök 160 kilométer per órára is képesek, de a Delfineket csak 120-ra vizsgáztatják majd le, mert ilyen vasúti biztosítórendszert építenek majd beléjük, noha Budapest és Tatabánya között elvileg lehetne gyorsabban is menni.

A Delfinsimogató programja
Dátum A vonat megtekinthető Helyszín
2005. dec. 10., szombat 08:10-09:15 Budapest-Déli
09:35-10:40 Budaörs, (Pest megye)
10:55-12:05 Biatorbágy, (Pest megye)
12:20-13:10 Herceghalom, (Pest megye)
13:25-14:30 Bicske, (Fejér megye)
14:45-15:55 Szárliget, (Komárom-Esztergom megye)
2005. dec. 11., vasárnap 08:55-09:50 Martonvásár (Fejér megye)
10:05-11:00 Kápolnásnyék (Fejér megye)
11:15-11:45 Gárdony, (Fejér megye)
12:40-13:50 Százhalombatta, (Pest megye)
14:10-14:50 Ercsi, (Fejér megye)
15:10-15:50 Iváncsa, (Fejér megye)
2005. dec. 12., hétfő 08:10-08:40 Budapest-Déli
10:10-11:05 Érd, vasútállomás Tolmács u. 2. (Pest megye)
12:40-15:40 Pusztaszabolcs, (Fejér megye)
2005. dec. 13., kedd 10:00-13:25 Tatabánya, (Komárom-Esztergom megye)
13:50-14:15 Bicske, (Fejér megye)
14:35-15:10 Biatorbágy, (Pest megye)
15:25-15:55 Budaörs, (Pest megye)
16:10-16:30 Budapest-Kelenföldi pályaudvar
2005. dec. 14., szerda 08:05-08:20 Budapest-Déli
09:30-12:30 Székesfehérvár, (Fejér megye)
13:00-14:10 Gárdony, (Fejér megye)
15:35-16:00 Budapest-Nyugati, 10. vágány
2005. dec. 15., csütörtök 10:10-12:00 Budapest-Keleti
(A motorvonatot a helyszínen bárki megtekintheti, fel is lehet szállni rá. Külső és belső fotó- és videó-felvételeket bárki készíthet.)