Lukács
9 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A győztes kárára is tévedett a MÁV a motorvonattenderen?

2005.08.23. 21:20
A MÁV motorvonattenderének az Index által is többször bírált értékelési folyamatáról ezúttal a győztes tárt a nyilvánosság elé olyan mozzanatokat, amelyeknél szerinte hibák történtek.

A motorvonattender első értékelésekor a győztes Stadler kevesebb pontot kapott, mint járt volna neki - mondta egy keddi sajtóbeszélgetésen Dunai Zoltán, a svájci Stadler fő hazai partnerének, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nek a vezérigazgatója. Dunai és a Transelektro-csoport tulajdonos elnöke, Székely Péter ezzel azt kívánta alátámasztani, hogy nem igaz, hogy a MÁV döntései során tendenciózusan őket próbálta nyertesként kihozni.

A harminc (opcionálisan még harminc) villamos elővárosi motorvonat szállítására és harmincéves karbantartására kiírt közbeszerzés eljárásban márciusban értékelték ki először a kizárások után versenyben maradt két ajánlattevő ajánlatát. A pontozást az itt látható táblázat foglalja össze. A kereskedelmi szempontok között az utolsó, hogy a pályázók mennyi ellentételezést kínáltak a MÁV-nak. A GTK vezetői szerint itt nekik és a Stadlernek a maximális 30 pont járt volna a kapott 19,26 pont helyett.

A MÁV pontozása az elővárosi villamosmotorvonatok tenderén
Pontok Súlyozott pontok
Szempontok Mértékegység Bombardier Stadler Bombardier Stadler
Talent Flirt Súly Talent Flirt
Pénzügyi 60 531,54 547,07
Átlagos beszerzési ár euró/férőhely 11227,15 13226,67 23 230,00 195,23
Karbantartás euró/év/férőhely 412,62 307,56 15 111,81 150,00
Fogyasztás költsége euró/év/férőhely 119,03 83,00 10 69,73 100,00
Világítás, fűtés, klíma euró/év/férőhely 57,65 65,30 5 50,00 44,14
Napi takarítás euró/év/férőhely 21,14 27,73 5 50,00 38,11
Karbantartóbázis beruházása euró/év/férőhely 25,24 25,78 2 20,00 19,58
Kereskedelmi 15 150,00 139,26
Utolsó jármű szállítási határideje hónap 24,00 24,00 6 60,00 60,00
Első jármű szállítási határideje hónap 12,00 12,00 6 60,00 60,00
Felajánlott ellentételezés euró/jármű/év 49333,33 31666,67 3 30,00 19,26
Szolgáltatási 12 119,58 116,79
Férőhely 383 375 8 80,00 78,33
Egy ajtóra jutó férőhely fő/db 63,83 62,50 2 19,58 20,00
A folyosó legkisebb szélessége mm 682 600 2 20,00 18,46
Műszaki 13 121,38 125,96
Indító gyorsulás m/s2 0,85 1,20 3 23,18 30,00
Max. tengelyterhelés tonna/tengely 15,80 18,00 2 20,00 17,78
Az alacsony padlós rész aránya % 60,00 90,00 2 18,46 20,00
Hőszigetelés W/m2/K 1,60 1,60 2 20,00 20,00
Zajszint az utastérben dBA 64,00 64,00 1 10,00 10,00
Zajszint a környezetben dBA 78,00 76,00 1 9,74 10,00
Üzemi megbízhatóság ezer km 440 400 2 20,00 18,18
Mindösszesen 100 922,51 929,08

A tender szabályai szerint az egyes számszerűsíthető paraméterekhez a MÁV megadott egy értelmezési intervallumot. Ha valamelyik ajánlattevő ebből "fölfelé" kilógott, akkor maximális pontot kellett adni neki az adott sorra. Ha tehát mindkét ajánlat kedvezőbb a MÁV által megadott legjobb értéknél, mindkét pályázót az adható legtöbb pont, az ellentételezésnél 30 illeti meg. E helyett azonban a MÁV a kanadai-német Bombardier-t harminc ponttal jutalmazta, a nála e kérdésben rosszabb, de az előre megadott fölső határnál még mindig jobb Stadler-GTK-párosnak viszont 10,74 ponttal kevesebbet adott.

A másik tényező Dunai szerint, ahol ellenük tévedett az államvasút, a szállítható utasok számával kapcsolatos. A legtöbb ajánlati árat a MÁV úgy értékelte, hogy az egy férőhelyre eső összeget vette számításba. Sok pontot lehetett tehát szerezni, ha valaki több férőhely beépítését vállalta szerelvényébe. (Ez a tender ismerői szerint gyakorlatilag biztosan az emeletes, tehát nagy kapacitású vonattal pályázó francia Alstom győzelmét hozta volna, ha a vasút nem zárja ki a pontozást közvetlen megelőzően.)

Stadlerék februárban áttervezték a Flirt elrendezését, így vállalták volna, hogy 19 utassal több fér a vonatba. A MÁV azonban nem kért ebből, így maradt az eredeti, 375 fős kapacitás. A kiértékelők arra hivatkoztak, hogy a műszaki kérdéseket már lezárták, amikor a Stadler előállt a javaslattal. Dunai szerint azonban a férőhely nem a műszaki, hanem a szolgáltatási szempontok között szerepelt. Másrészt a MÁV a műszaki tárgyalások lezárását éppen azon a konzultáción jelentette be, amelyen a Stadler és a GTK előhozakodott a férőhelybővítési ajánlattal. Márpedig a közbeszerzés szabályai szerint az ilyesmit előre kell jelezni, hogy a pályázóknak még legyen idejük megtenni utolsó javaslataikat.

Dunai Zoltán úgy véli, e két okból valójában mintegy 30 ponttal több járt volna nekik a márciusi eredményhirdetésen. Így győzelmük nem lett volna olyan szoros, ezer pontból nem csupán kevesebb mint héttel nyertek volna. Persze valójában semmilyen jogi jelentősége nincs annak, hogy a győztes hány ponttal bizonyul jobbnak a második helyezettnél. Sőt, jelenleg már a most fölvetett két esetleges tévedésnek sincs - tette hozzá Dunai.

A Flirt

A GTK fölvetéseire reakciót kértünk a MÁV-tól a kedd koradélutáni sajtóbeszélgetés után, azonban a vasút eddig nem válaszolt. Felidézhető azonban Ökrös Andrásnak, a MÁV akkori pénzügyi vezérigazgató-helyettesének nyilatkozata az Indexnek a márciusi eredményhirdetés után néhány nappal. Mint emlékezetes, a menedzser többek között arra figyelmeztetett, hogy még egyszer át kellene nézni a pontok kiszámolását, nehogy hiba maradjon a százmilliárdos tender kiértékelésében. Ökrös felvetéseivel nem foglalkoztak, ellenben nyilatkozata után beosztásából fölfüggesztették, majd ki is rúgták.

Az Index arról is megkérdezte Dunai Zoltánt, mikor érkezhetnek az első Flirt szerelvények. A szerződés aláírásakor ugyanis a MÁV egy olyan közleményt adott ki, amely szerint "az első motorvonatok várhatóan 2006 tavaszán érkeznek Magyarországra". A szerződés azonban még nem hatályos, erre várni kell addig, amíg nem teljesül néhány feltétel, például nem zárul le a vonatok árának finanszírozására kiírt tender. A szerződés szerint mindenesetre 12 hónap áll a nyertes rendelkezésére az első járművek leszállítására. E szerint tehát nem a jövő évi választások előtt, hanem csak 2006 őszén ismerkedhetne meg a közönség az új motorvonatokkal.

Dunai azonban azt ígérte, "mindent elkövetnek a tavaszi szállítás érdekében". Később ennél kicsit konkrétabban hozzátette: "ha október 15-ig hatályba lép a szerződés, 2006. március 15-ig megjöhetnek az első Flirtök".

Kifújt a gyáriparosok akciója

A motorvonattender szappanoperájában a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) az egyik legfontosabb szereplő. Kedden mégis csak egy apró epizód volt a testület pár perces ülése. Ezúttal ugyanis a KDB "anyaszervezetének", a Közbeszerzések Tanácsának (KT) néhány tagja (köztük a Transelektro-csoporthoz és annak vezetőjéhez, Székely Péterhez közel állók) által kezdeményezett ügyet tárgyalták. Hogy pontosan mi a jogi aggálya a gyáriparos KT-tagoknak, az most sem derült ki.

Beadványukból csak annyi világlott ki, hogy kérik a KDB legutóbbi eljárásának megvizsgálását, mert jogsértés merülhet föl. Az érdekelt KT-tagok egyikének az Indexnek adott nyilatkozatából azonban kiviláglott, azt tartanák problémának, ha a tendert a Bombardier nyerné. Akciójukkor úgy tűnt nekik, a KDB-döntése a kanadaiaknak kedvez. Azóta viszont ismét a Stadlernek illetve a Transelektrónak áll a zászló, így a KT-tagok "okafogyottnak" nyilvánították és visszavonták kezdeményezésüket.

A keddi KDB-ülésen nem is történt más, mint a Stadler-pártiságukat így is bizonyító KT-tagok visszakozásának ismertetése.