Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mégis a tőzsdére megy az autópályacég?

2007.05.03. 08:19
Heteken belül elkészül az a tanulmány, amely választ ad az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. privatizációja kapcsán felmerülő fő kérdésekre. Úgy tudni, a legvalószínűbb a tőzsdei úton történő privatizáció. A kérdés az, mi lesz az M5-öst üzemeltető AKA Zrt.-vel.

A Concorde Értékpapír Zrt., a UBS Investment Bank és a Beringer Allen & Overy iroda heteken belül elkészíti azt a tanulmányát, amely választ ad az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. privatizációja kapcsán felmerülő fő kérdésekre. A tanulmány egyebek között azt vizsgálja, hogy pénzügyi, szakmai befektetőnek vagy tőzsdén keresztül kellene-e értékesíteni a céget.

A tanulmány arra is választ keres, hogy melyik megoldás hozná a legtöbbet az állam számára, melyik érdekében mit kell tenni (az államnak, illetve a társaságnak), végül a tranzakció ütemezésére is kitér az anyag. Mindezek ismeretében a gazdasági tárca fogja rövidesen eldönteni, hogy a variánsok közül melyiket választja. A legnagyobb valószínűsége továbbra is az egyszer már beharangozott tőzsdei bevezetésnek van.

25-75 százalék egy vagy két lépésben

Ha a gazdasági tárca ezt választja, akkor várhatóan egy- vagy kétlépcsős tranzakció keretében a cég részvényeinek legkevesebb 25, de legfeljebb 75 százalékát vinnék a tőzsdére. Márpedig ha az állam tőzsdén kívánja értékesíteni az autópálya-üzemeltető részvényeit, egyáltalán nem mindegy, hogy mi lesz az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. sorsa. Abban ugyanis jelenleg 40 százalékos részesedése van az ÁAK Zrt.-nek, míg a fennmaradó részvényhányadra opcióval rendelkezik a társaság.

Az a kérdés tehát, hogy melyik konstrukció a kedvezőbb. Az egyik az, hogy lehívja az ÁAK a 60 százalékot, s valamilyen összegért, valamikor egyben értékesíti. A másik az, hogy az állam (pontosabban az ÁAK) adja el az AKA-ban meglévő 40 százalékát és a hozzá kapcsolódó opciós jogát.

A Napi információi szerint erről is rövidesen döntés születik. Azért sürget az idő, mert a 60 százalékos részesedés lehívásának ára havonta mintegy 200 millió forinttal nő. Az erről szóló, 2006. áprilisi AKA–ÁAK-szerződés megkötése óta ez az összeg már kétmilliárd forinttal gyarapodott. A társaságok privatizációja mellett az is célja a gazdasági tárcának, hogy ezáltal két, magán-, illetve csak kis részben állami tulajdonú cég versenyezzen a sztrádák fenntartásáért.