Abramovicsot továbbra is érdekli a Malév

2006.01.30. 14:10
"A választások után ismét előtérbe kerülnek a gazdasági kritériumok és minden a maga helyére kerül. Mi pedig várjuk a lehetőséget, hogy ismét versenybe szálljunk a Malévért, és arra fogunk törekedni, hogy győzzünk" - nyilatkozta a távirati irodának az orosz származású milliárdos.
Ismét megerősítette a Malév privatizációja iránti érdeklődését Borisz Abramovics orosz üzletember, aki az AirBridge társaság főrészvényeseként várja a lehetőséget, hogy újból indulhasson, ha tendert írnak ki a légitársaság magánosítására.

Az öt légitársaságot tömörítő - sajtóhírek szerint évente már mintegy 4 millió utast szállító - AirUnion társaság résztulajdonosa Bécsben nyilatkozott az MTI tudósítójának a magyarországi orosz tőkebefektetési lehetőségekre vonatkozó kérdésére.

"Úgy gondolom, hogy a választások után ismét előtérbe kerülnek a gazdasági kritériumok és minden a maga helyére kerül. Mi pedig várjuk a lehetőséget, hogy ismét versenybe szálljunk a Malévért, és arra fogunk törekedni, hogy győzzünk" - mondta a milliárdos.

Emlékeztetett: számukra azért érdekes a Malév, mert európai társaság, valamint járathálózattal rendelkezik Oroszországban is. Ugyanakkor a vállalat nem nagy, és nincs a legjobb pénzügyi helyzetben.

"Mi úgy látjuk: ahogyan számunkra érdekes a Malév, ugyanúgy mi is érdekesek lehetünk a Malév számára, hálózataink között erős szinergiák vannak. Ez két-három év alatt nyereségessé tehetné a vállalatot, és a közös járathálózat kiaknázásával a Malév mintegy egymillió tranzitutast szerezne Oroszország és Délkelet-Ázsia térségéből. Úgy vélem, hogy ez a forma a Malévnak is érdekes" - fejtette ki.

Megerősítette, hogy más légitársaságokra is figyelnek, példaként említve a CSA cseh légitársaságot. Elmondta: tudják, hogy a cseh társaságnál tervezik az állam tulajdonában lévő részvénycsomag eladását.

Az esetleges egyéb magyarországi beruházási terveire vonatkozó kérdésre Abramovics elmondta, hogy egyelőre a Malév megvásárlására koncentrálnak. Úgy vélte, hogy nagyon jók lennének az esélyeik egy esetleges privatizáció során, mert nincsenek sokan azok, akik a Malév reális fejlesztését is javasolják.

A milliárdos véleménye szerint a Malév-ot megvásárolni akarók között olyan konkurensek is vannak, akik szeretnék eltüntetni a vállalatot a piacról.

Abramovics emlékeztetett arra, hogy az első privatizációs pályázaton való részvételkor lehetőséget kaptak arra, hogy bizonyítsák: ők ennek a vállalatnak a fejlesztését javasolják. Céljuk mindig is a nemzeti légitársaság megerősítése és versenyképessé tétele volt és ez ma is változatlan, mondta az üzletember.

Az AirBridge Rt.-t 2005 áprilisában a Malév privatizációjára hozták létre. A 20 millió forint jegyzett tőkéjű projekttársaság 51 százalékban magyar magánszemélyek, 49 százalékban pedig Borisz Abramovics tulajdona. A Malév nemzeti légitársaság státuszának megtartásához 51 százalékos magyar tulajdon szükséges.

Az AirBridge volt a két ajánlattevő közül az egyik a Malév augusztus 29-én eredménytelenül zárult privatizációs pályázatán. Az eladó, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. akkori közlése szerint az Airbridge egy milliárd forintot ajánlott a Malév 99,95 százaléknyi részvényéért és több ütemben négy milliárd forint tőkeemelést is vállalt.

Ezen túl egy éven belül 13 milliárd forint banki kölcsönt előtörlesztett volna és további 19 milliárd forint hitelt, amelyet a Magyar Fejlesztési Bank Rt. nyújtott, 25 év alatt fizette volna vissza az ajánlat szerint. Az ÁPV Rt. egyelőre nem jelölt meg időpontot a Malév esetleges újabb privatizációs pályázatának kiírására.