Business Talks '24
Üzleti konferencia
Állítólag a hazai gyártókat védi
A minimáladót ezer szálra vetítve, tételesen állapítanák meg. A minimáladó célja, hogy fékezzék az európai uniós csatlakozást követően az alsó kategóriás külföldi cigaretták nagy tételben való beáramlását, írja a Napi.
A cigaretta áprilisi jövedékiadó-emelése árháborút robbantott ki, mert az egyik piaci szereplő nem építette be rögtön kedvelt márkájának árába a termék ezen adónövekedését, s emiatt a piac többi szereplője is csökkentette az árait - írta nemrég a Népszabadság. Piaci elemzők szerint a küzdelem már csaknem egy éve tart.
A tavaly augusztusi több mint 20 százalékos adónövekedéssel 2002-ben a termék közterhe nyolc hónap alatt 33 százalék feletti ütemben erősödött. Ez önmagában is új helyzetet teremtett a dohánykereskedelmi piacon.
Keszekusza helyzet
A jelenlegi zavaros helyzetet nem az áprilisi adóemelés okozta, hanem az, hogy a nyári akciók a kiskereskedők tudta nélkül indultak el. A boltosok előzőleg bevásároltak a drágább termékekből, majd megjelentek a 10-20 forinttal olcsóbb, akciós cigaretták.
Ez önmagában nem jelentene problémát, ám a kereskedők szerint a gyártók nem váltották vissza a drágább terméket, így a pénzük bennragadt a készletben, ami viszont likviditási nehézségeket okoz. A kereskedők szerint egy kis szakbolt nem teheti meg, hogy a drágább cigarettát tegye ki a pultra. Elemzők szerint a piaci verseny tovább erősödik, hiszen a termék ára jövőre is ütemesen növekszik az adóterhek miatt, olvasható a gazdasági napilapban.
Januártól egyébként is drágul a cigi
Mint arról a közelmúltban hírt adtunk, januártól várhatóan egyébként is drágulnak a dohányáruk. A jelenlegi elképzelések szerint szerint 17,6 százalékkal emekedik a dohánytermékek adója januártól. Ha ez így lesz, akkor a cigaretta átlagosan nyolc százalékkal, dobozonként 25-30 forinttal drágul.
Lapinformációk szerint a tervezett adóemelésről a gyártók egyelőre sem hivatalosan, sem informálisan nem kaptak tájékoztatást. Emiatt egyelőre nem tudni, hogy a lépés hogyan érinti a cigaretta fogyasztói árát. A legutóbbi 20 százalékos emelkedés a közkedvelt márkák hozzávetőlegesen 10 százalékos drágulását hozta. A magyar átlagcigik 2008-ig várhatóan dobozonként 600-650 forintra drágulnak.
Business Talks '24
Üzleti konferencia