Nyomul a cseh repülőgyár

2008.09.10. 17:26
Nem zárkózik el a magyarországi befektetési lehetőségektől az Aero Vodochody repülőgépgyár, amely egyben Csehország vezető hadiipari cége. A cseh és a magyar kormány jelenleg is tárgyal a cég által gyártott L-159-es, harci feladatok ellátására is alkalmas sugárhajtású kiképző repülőgépek megvásárlásáról.

Az Aero Vodochody cseh repülőgépgyár piacvezető szeretne lenni Közép-Európában, a terjeszkedésbe akár magyarországi beruházások is beleférhetnek – mondta Jana Studnickova, a cég vállalati ügyekért felelős igazgatója mai sajtótájékoztatón Budapesten.

Az 1919-ben alapított cég közlése szerint a sugárhajtású kiképző repülőgép piacon 70 százalékos világpiaci részesedéssel bírnak az eddig legyártott gépek száma alapján. Az L-39-es típust jelenleg a világ több mint 30 országában használják, többek között Magyarországon is. Az 1300 főt foglakoztató Aero Vodochody 2007-ben 273 millió dolláros árbevételt és 18 millió dolláros üzemi eredményt ért el. Idén az üzemi eredményt 33 millió dollárra tervezik növelni 353 millió dolláros bevétel mellett.

A cégnek - a terjeszkedés első lépéseként - több akvizíciója van folyamatban a régióban. A román Avione Craiova repülőgépgyár megvásárlása a szerződés aláírására vár. A szintén román IAR Ghimbav és a lengyel PZL Swidnik megvásárlásával világszinten az egyik legjelentősebb helikopter-gyártó kapacitását szerezhetik meg.

A szlovák Penta befektetési csoport tulajdonában lévő, 2007-ben privatizált cég Csehország legnagyobb repülőgépgyártó és haditechnikai vállalata, amely a katonai kiképzőgépek mellett helikopterek, illetve alkatrészek gyártásával, fejlesztésével, értékesítésével és támogatásával foglalkozik. A vállalat több nagy repülőgépgyártó alkatrész-beszállítója, így a Boeingnak és az Airbusnak is.

A magyar kormánynak felajánlott L-159-esek ára újonnan a Wikipedián megjelent információk szerint darabonként kb. 8 millió dollár. Mivel a típus eddigi egyetlen vásárlója, a cseh kormány korábban 72 darab gépet rendelt, amelyek többségét anyagi okokból nem állították hadrendbe, ezért a gyakorlatban jelképes áron értékesíti azokat. Azonban jelentős és a nyilvánosságra eddig nem hozott költségekkel jár a gépek átalakítása és karbantartása, amelyet az Aero Vodochody végez. A folyamatban lévő tárgyalások miatt nem tisztázott, hogy a Gripeneket gyártó Saab ajánlatával versenyző cseh cég milyen ellentételezési javaslattal rendelkezik.

Az Aero Vodochodynak korábban volt már szerződése a Honvédelmi Minisztériummal, amely a Gripen-pilóták kiképzéséhez már vásárolt repülési órákat. A cseh repülőgép-gyárnak logisztikai-támogatói megállapodása van a Gripen gyártójával, a közös üzemeltetői platform jelentős költségmegtakarítást jelent a svéd gépek üzemeltetői számára.

Az L-159-es a magyar légierő által használt még az egykori NDK hadseregétől örökölt elavult gyakorlógépek utódjaként jött szóba, amelyek közül egy idén június 20-án zuhant le Fehérgyarmat mellett. Ezen gépek használatával relatíve olcsón növelhető a Gripen pilóták repülési óraszáma.

A cseh repülőgépgyár tulajdonosának, a Pentának egyébként nem ismeretlen terep Magyarország. 2008. júniusban vásárolták meg a második legnagyobb magyar húsipari csoportot, a Debreceni Húst, amely a szolnoki és a békéscabai feldolgozókat is ellenőrzi.