Vendel
7 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nyomul a cseh repülőgyár

2008.09.10. 17:26
Nem zárkózik el a magyarországi befektetési lehetőségektől az Aero Vodochody repülőgépgyár, amely egyben Csehország vezető hadiipari cége. A cseh és a magyar kormány jelenleg is tárgyal a cég által gyártott L-159-es, harci feladatok ellátására is alkalmas sugárhajtású kiképző repülőgépek megvásárlásáról.

Az Aero Vodochody cseh repülőgépgyár piacvezető szeretne lenni Közép-Európában, a terjeszkedésbe akár magyarországi beruházások is beleférhetnek – mondta Jana Studnickova, a cég vállalati ügyekért felelős igazgatója mai sajtótájékoztatón Budapesten.

Az 1919-ben alapított cég közlése szerint a sugárhajtású kiképző repülőgép piacon 70 százalékos világpiaci részesedéssel bírnak az eddig legyártott gépek száma alapján. Az L-39-es típust jelenleg a világ több mint 30 országában használják, többek között Magyarországon is. Az 1300 főt foglakoztató Aero Vodochody 2007-ben 273 millió dolláros árbevételt és 18 millió dolláros üzemi eredményt ért el. Idén az üzemi eredményt 33 millió dollárra tervezik növelni 353 millió dolláros bevétel mellett.

A cégnek - a terjeszkedés első lépéseként - több akvizíciója van folyamatban a régióban. A román Avione Craiova repülőgépgyár megvásárlása a szerződés aláírására vár. A szintén román IAR Ghimbav és a lengyel PZL Swidnik megvásárlásával világszinten az egyik legjelentősebb helikopter-gyártó kapacitását szerezhetik meg.

A szlovák Penta befektetési csoport tulajdonában lévő, 2007-ben privatizált cég Csehország legnagyobb repülőgépgyártó és haditechnikai vállalata, amely a katonai kiképzőgépek mellett helikopterek, illetve alkatrészek gyártásával, fejlesztésével, értékesítésével és támogatásával foglalkozik. A vállalat több nagy repülőgépgyártó alkatrész-beszállítója, így a Boeingnak és az Airbusnak is.

A magyar kormánynak felajánlott L-159-esek ára újonnan a Wikipedián megjelent információk szerint darabonként kb. 8 millió dollár. Mivel a típus eddigi egyetlen vásárlója, a cseh kormány korábban 72 darab gépet rendelt, amelyek többségét anyagi okokból nem állították hadrendbe, ezért a gyakorlatban jelképes áron értékesíti azokat. Azonban jelentős és a nyilvánosságra eddig nem hozott költségekkel jár a gépek átalakítása és karbantartása, amelyet az Aero Vodochody végez. A folyamatban lévő tárgyalások miatt nem tisztázott, hogy a Gripeneket gyártó Saab ajánlatával versenyző cseh cég milyen ellentételezési javaslattal rendelkezik.

Az Aero Vodochodynak korábban volt már szerződése a Honvédelmi Minisztériummal, amely a Gripen-pilóták kiképzéséhez már vásárolt repülési órákat. A cseh repülőgép-gyárnak logisztikai-támogatói megállapodása van a Gripen gyártójával, a közös üzemeltetői platform jelentős költségmegtakarítást jelent a svéd gépek üzemeltetői számára.

Az L-159-es a magyar légierő által használt még az egykori NDK hadseregétől örökölt elavult gyakorlógépek utódjaként jött szóba, amelyek közül egy idén június 20-án zuhant le Fehérgyarmat mellett. Ezen gépek használatával relatíve olcsón növelhető a Gripen pilóták repülési óraszáma.

A cseh repülőgépgyár tulajdonosának, a Pentának egyébként nem ismeretlen terep Magyarország. 2008. júniusban vásárolták meg a második legnagyobb magyar húsipari csoportot, a Debreceni Húst, amely a szolnoki és a békéscabai feldolgozókat is ellenőrzi.