Légitársaságok kontra Ferihegy

2005.05.23. 15:52
A repülőtéri illetékek legalább ötvenszázalékos csökkentését követelik a légitársaságok a Budapest Airport Rt.-től. A Ferihegyen jelen lévő szinte valamennyi hagyományos és diszkonttársaságot, így többek között a Lufthansát, a KLM-et, a British Airwayst, az Easyjetet, a SkyEurope-ot tömörítő szövetség szerint elviselhetetlenné vált a helyzet a 2/B-n.
Levélben fordultak a Ferihegyi repülőtéren üzemelő légitársaságok a Budapest Airport Rt.-hez, tudta meg az Index. Információink szerint a cégek többször is egyeztettek az elmúlt időben, miután a diszkont- és a hagyományos légitársaságok is úgy ítélték meg: az 1-es terminál átadásának csúszása miatt a teljes nyári forgalmat egyedül lebonyolítani hivatott 2/B terminálon kritikussá, szinte elfogadhatatlanná vált a helyzet.

Késések, torlódások

Valóban született egy levél, amelyet hétfőn jutattunk el Budapest Airport vezetésének, erősítette meg lapunknak a légitársaságokat tömörítő AOC (Airline Operating Comitee) két társelnöke, Lichtenberger Tamás, a Lufthansa állomásvezetője és Pető György, az Easyjet régiós vezetője. A légitársaságok úgy ítélik meg, nincs lehetőség arra, hogy a nyári forgalmat akadálymentesen, a korábban megszokott szolgáltatási szinten bonyolítsák le. Már a mostani előszezonban is előfordult, hogy a forgalmas időszakokban az utcára szorultak a sorban álló utasok - mondta Pető György. Az egyre többször előforduló késések miatt pedig egyes utasok a járatcsatlakozásokat mulasztják el - tette hozzá Lichtenberger Tamás. Hangsúlyozta: az utóbbi két évben mintegy 60 százalékkal nőtt a 2/B utasforgalma, a szolgáltatások - egyebek között a beszálló kapuk, a check-in pultok, a határ- és biztonsági ellenőrzési kapuk száma - azonban közel sem tartottak lépést ezzel a fejlődéssel.

Az utasok nyernének

A légitársaságok azt szeretnék, ha a BA a helyzet tarthatatlanságát elismerve csökkentené a jelenlegi, 13,35 eurós illetéket. A szövetség legalább ötven százalékos mértékű csökkentést tartana indokoltnak, amit egyébként azonnal érvényesítenének is a jegyárakban. Az igaz, hogy az utasonként így 1600 forint sokszor csak alig érezhető tétel lenne a teljes jegyár mellett, a szövetség tagjai azonban úgy vélik, jelezniük kell az utasok felé, hogy azok a kellemetlenségek, melyek a túlzsúfolt terminálom érik őket, egyrészt nem a légitársaságok hibájából következnek be, másrészt valamilyen formában kompenzálják őket a torlódásért, késésekért.

Az ötvenszázalékos csökkentést a légitársaságok szerint mindaddig fenn kéne tartani, amíg az eredetileg nyárra már üzembe állítani tervezett Ferihegy-1 meg nem nyílik (ez most az őszre várható), illetve amíg a jelenleg elfogadhatatlannak minősített állapotok meg nem szűnnek. A légitársaságok egy része ugyanis tart attól, hogy az 1-es terminál átadásával sem feltétlen következik be enyhülés, az ott bevezetni tervezett árakat a diszkont társaságok sokallják, és egyelőre nem látszik, ki is költözne át egyáltalán régi reptérre. A BA Rt. hétfő késő délutáni megkeresésünkre még nem tudott reagálni.