Cáfolja a Budapest Airport, hogy kivonulnak a fapadosok

2005.04.17. 10:07
Nemzetközi tanácsadócéget bízott meg a megújuló Ferihegy 1-es terminál díjstruktúrájának kialakítására a Budapest Airport. A kalkulációt továbbítják a légitársaságoknak, amelyek ezután választhatnak a terminálok közül. Korábban több diszkont cég is panaszkodott: olyan sokára tudják meg az árakat, hogy az már nagyban akadályozza nyári menetrendjük és áraik véglegesítését. A Budapest Airport szerint a fapadosok eleve a 2B-re tervezték a nyarat.

Nem kizárt, hogy a diszkont légitársaságokon kívül lesz olyan hagyományos társaság is, amelyik a megújuló Ferihegyi 1-es terminálról indíthatja járatait, mondta Fórika Ibolya, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatója. Mint mondta, a felújítási munkák a tervezett ütemben haladnak, így várhatóan nyár közepére elkészül a terminál. Folyik az üzlethelyiségek kiadása is, a kommunikációs igazgató ismertetése szerint az üzletek többségét már bérbe vették.

A 2B-re tervezték a nyarat a fapadosok

Fórika Ibolya emlékeztetett, hogy a korábban az 1-es terminálról közlekedő diszkont társaságok a nyári menetrend kialakításánál eredetileg is a 2B terminál használatával számoltak. "Nem igaz, hogy a diszkont légitársaságok közül bármelyik is a kivonulást fontolgatná, a repülőtéri forgalom jelentősen nő, április végére várhatóan eléri a kétmilliót, amiből jelentős a diszkont cégek által szállított utasok aránya" - mondta.

Fórika Ibolya beszámolt arról, hogy az 1-es terminál díjstruktúrájának kialakítására nemzetközi tanácsadócéget bízott meg a BA; ajánlatukról hamarosan dönt az igazgatóság. A díjkalkulációt ezután juttatják el a légitársaságoknak, és nem kizárt, hogy a hagyományos társaságok között is lesz olyan, amelyik az alacsonyabb szintű szolgáltatást nyújtó terminál mellett dönt. Az 1-esen nem lesz business váró, utashíd és tranzit sem.

Mint arról beszámoltunk, a fapados légitársaságok még mindig nem tudják, mikortól és mennyiért landolhatnak Ferihegy 1-en, és ez akár azt a veszélyt rejtheti magában, hogy egyes társaságok távoznak. A társaságok a bizonytalanság miatt azt is el tudták képzelni, hogy a rájuk rótt illeték akár több is lehet a kevesebb szolgáltatást nyújtó új terminálon, mint a most használt 2-esen.

A késlekedés azért érinti érzékenyen a társaságokat, mert a légiforgalomban már elkezdődött a nyári időszámítás, de a menetrend véglegesítése és a jegyértékesítés nagyban függ attól, hogy mikor és milyen árban sikerül megállapodni a repülőtérrel.

Nyolcmillióra nőhet az utaskapacitás

A felújított terminál évente 2,5 millió utast tud majd kiszolgálni, ami nyolcszáz-ezer utast jelent óránként, ezzel a repülőtér utaskapacitása megközelíti a nyolcmilliót. A beruházás ÁPV Rt. által jóváhagyott becsült keretköltsége 8,7 milliárd forint.

A beruházás összköltsége az épület átépítése és a korszerű utaskiszolgáló, valamint poggyászátvilágító rendszer mellett magába foglalja a forgalmi előtér, a parkoló és a kisgépes terminál fejlesztését is.